۰
درد بی درمان محیط شهری سیستان و بلوچستان؛

تهدیدی که در حال فاجعه شدن است/ افزایش بی رویه سگ های ولگرد در خاش

پرسه سگ‌های ولگرد در خاش در حالی صدای شهروندان را درآورده که تا کنون اقدامات نتیجه بخشی از سوی مدریت شهری انجام نشده است و شهردار نیز تنها از اجرای طرح اتلاف سگ های ولگرد به صورت مستمر خبر می دهد.
تهدیدی که در حال فاجعه شدن است/ افزایش بی رویه سگ های ولگرد در خاش
به گزارش تفتان ما به نقل از  عصرهامون، مشکل سگ‌های ولگرد در شهرستان خاش مشکل امروز و دیروز نیست و سال‌هاست  که مردم و متولیان این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

موضوع سگ‌های ولگرد هر از گاهی به‌ عنوان یکی از عوامل بازدارنده در حفظ سیمای شهری که بهداشت شهروندان را نیز به مخاطره می‌اندازد، مطرح می‌شود.

خاش یکی از نقاطی است که با موضوع حضور سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر خود دست‌ به‌ گریبان بوده و این امر آرامش مردم را دچار مشکل کرده است.

یک از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش تعداد سگ های ولگرد که سبب نارضایتی بسیاری از شهروندان در محلات خاش شده است، بیان کرد: در سطح شهر به ویژه در شب در هر محله‌ای با چندین سگ ولگرد مواجه هستیم، سگ‌هایی که گاهی تنها و گاهی گله ای در حال تردد در گوشه و کنار شهر هستند.

وی افزود: تعداد این سگ‌ها نه تنها کمتر نمی شود بلکه افزایش قابل توجهی هم دارد و متأسفانه فکر اساسی برای جمع‌آوری آن‌ها نشده است.

این شهروند خاشی گفت: جولان سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان، حمله به عابران پیاده و ایجاد رعب و وحشت در حال عادی شدن است که بسیاری از شهروندان با آن روبه‌رو بوده‌‌اند.

طرح اتلاف سگ های ولگرد به صورت مستمر در خاش در حال اجرا است

شهنوازی، شهردار شهرستان خاش در گفت وگو با خبرنگار ما از اجرای طرح اتلاف سگهای ولگرد در سطح شهر و نواحی منفصل به صورت مستمر وبدون وقفه خبر داد و بیان کرد: بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری و بند ۳۱ ماده ۱۰ اساسنامه، سازمان دهیاری جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مزاحم، مریض و ولگرد در مناطق شهری و نواحی منفصل با هماهنگی انجام شود.

وی با اشاره به علل ازدیاد سگهای ولگرد در سطح شهر افزود: افزایش حواشی شهر و اتصال شهر به روستاهای همجوار، رهاسازی سگ ها در روستاها و هجوم سگها به شهرها، عدم مشارکت و همکاری شهروندان در خصوص تخلیه پسماند در محیط، ازدیاد تراکم جمعیتی در سطح شهر، عدم ارائه آموزش های لازم توسط ارگان های ذیربط، دوگانگی نظرات مردم در خصوص اتلاف سگ ها از مهم ترین عوامل است.

شهردار خاش ادامه داد: اجرای طرح اتلاف سگ های ولگرد به صورت مستمر و روتین توسط اکیپ ویژه با نظارت ارگان های ذیربط انجام می شود.

وی در رابطه با روش زنده گیری نیز گفت: روش زنده گیری سگ ها علاوه بر طولانی بودن و سخت بودن در اجرای آن، نیازمند اعتباری ویژه است چرا که حداقل باید تیمی به استخدام درآید و یا به صورت پیمانکاری با شهرداری وارد قرارداد شوندکه این امر باعث افزایش هزینه ها خواهد شد.

شهنوازی گفت: مهمترین راه حل کاهش سگ ها در محدوده شهرها که بارها از سوی حامیان حیوانات بیان شده چیزی جز ایجاد محدودیت در شرایط زندگی سگ ها نیست و بزرگترین محدودیت همان قطع منابع غذایی سگ ها که  انواع پسماندهای شهری است و این امر مهم تنها با همکاری شهروندان فراهم می شود.

انتهای پیام/

 
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 452339
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *