۱
۶۱ کتابخانه سهم جوان ترین استان کشور؛

ترویج فضای کتابخانه ای نیازمند نگاه ویژه متولیان فرهنگی است

به منظور توسعه فضای کتابخانه‌ای در سیستان و بلوچستان پنجمین کتابخانه عمومی زاهدان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
ترویج فضای کتابخانه ای نیازمند نگاه ویژه متولیان فرهنگی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تفتان مابه نقل ازعصرهامون، کتاب به‌عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است؛ اگر فرهنگ مطالعه در جامعه ما توسعه پیدا کند بسیاری از معضل‌های اجتماعی برگرفته از خشونت و کاهش آستانه تحمل در برابر دیدگاه‌های مخالف کاهش پیدا می‌کند.

توجه به توسعه کتابخانه ها در فضای شهری می تواند علاوه بر بازخوردهای مثبت اجتماعی و فرهنگی، سرانه مطالعه را در کلان‌شهرها افزایش دهد.

یکی از مکان‌های که می‌تواند در افزایش سطح فرهنگ در جامعه مهم و مؤثر باشد کتابخانه‌های عمومی است.

کتابخانه‌های عمومی باتوجه‌به اهداف و رسالت‌هایی که برای آن‌ها معین شده است، می‌توانند نقش عمده‌ای در تحقق اهداف فرهنگی برنامه‌های توسعه‌ای ایفا کنند، کتابخانه عمومی محلی تلاقی افکار و نظرات عامه با صاحب‌نظران جامعه است، بنابراین می‌تواند در توسعه فرهنگی جامعه نقش اساسی را ایفا نماید.

 کتابخانه عمومی گردآورنده تلاش های فرهنگی، هنری، علمی و فنی بشر و قلب نظام اطلاع رسانی یک جامعه است و نیاز حیاتی یک شهر به مطالعه است.

به گفته پژوهشگران حوزه کتاب کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان پل ارتباطی جامعه در ایجاد و تقویت مشارکت اجتماعی نقش مؤثری دارند نیاز است تا بر توسعه فضای کتابخانه‌های عمومی در سطح شهرها اقدامات لازم و صورت گیرد.

در استان سیستان و بلوچستان باتوجه‌به وجود مراکز علمی و دانشگاهی و جمعیت جوانی که دارد نیاز است تا به توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در این استان توجه ویژه‌ای شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در این استان ۶۱ کتابخانه عمومی در حال فعالیت است، افزود: از این تعداد ۴ کتابخانه در سطح شهر زاهدان قرار دارد.

حامد زارعی با اشاره به اینکه توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در استان در دستور کار قرار دارد، افزود: در این راستا پنجمین کتابخانه عمومی شهر زاهدان در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: این کتابخانه با زیربنای ۳۶۳ مترمربع در دوطبقه در حال ساخت است که تا کنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه تا کنون ۴۰۰ میلیون تومان برای ساخت این کتابخانه هزینه شده است، تصریح کرد: برای تکمیل این مکان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

زارعی همچنین بیان کرد: در حال حاضر عضویت کتابخانه‌هایی عمومی استان ۲۵ هزار عضو است و بیش از ۱۳۰ کتابدار نیز مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: ۱۸ باب کتابخانه مشارکتی در سطح استان وجود دارد و یک سالن مطالعه نیز مجوز گرفته که در آینده نزدیک به فضاهای کتابخانه‌ای استان افزوده خواهد شد.

انتهای خبر/
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 452660
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *