۰
۱

پنج چالش نفس گیر خانمی که ابتکار ندارد!

رئیس سازمان محیط زیست با پنج چالش نفس گیر از جمله آلودگی هوا، ریزگردها، اخراج کارکنان، بنزین وارداتی و اعتراض نمایندگان دست و پنجه نرم می کند.
 پنج چالش نفس گیر خانمی که ابتکار ندارد!
به گزارش سرویس خبری تفتان ما، معصومه ابتکار تنها مقام دولتی است که بیشترین انتقادات و اعتراضات به سمت وی روانه شده است.
به جرات می توان گفت که اگر وی مثل وزرا مستقیما به مجلس پاسخگو می بود و نمایندگان می توانستند از وی سوال کنند و یا به وی تذکر دهند و یا وی را استیضاح کنند، تا کنون وی رکورد دار بیشترین سوال و تذکر در مجلس بود و ضمن اینکه در همان ماههای اول مدیریتش با استیضاح از سمتش عزل می شد.
ابتکار به دلیل عملکرد ضعیفش با انتقادات و اعتراضات جمع کثیری از نمایندگان روبروست.
 
حضور وی در بین نمایندگان بخصوص در کمیسیونهای تخصصی مجلس هم همواره با انتقادات شدید نمایندگان خاتمه یافت.
در حال حاضر ابتکار حداقل با پنج چالش نفس گیر روبرو است؛
1-چالش بنزین و رد ادعای ابتکار مبنی بر آلوده بودن بنزین تولید داخل و منفعت شوهر وی در واردات بنزین
معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست از زمان انتصاب در این سازمان در 2 سال قبل تا چندی پیش دلیل آلودگی هوای تهران را بنزین تولید داخل می دانست و آنرا غیر استاندار توصیف می کرد و ضمن توقف تولید آن، بر واردات بنزین تاکید داشت.
نمایندگان مجلس معتقدند که بنزین تولید داخل در سلامت کامل بوده و تمام ادعاهای ابتکار در خصوص آلودگی بنزین بی اساس بود.
مخالفان ابتکار به تائیدیه کمیسیون بهداشت و درمان، کمیسیون اصل 90 و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بر سلامت بنزین تولید داخل را مورد اشاره قرار می دهند و تاکید دارند که این مراجع اصلی مجلس تمام این ادعاهای ابتکار را رد کردند.
نمایندگان معتقدند این ادعاهای ابتکار بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت.
البته بارها نمایندگان چه در صحن مجلس و چه در مصاحبه های خود تاکید داشتند که دلیل اصرار ابتکار بر واردات بنزین، منفعت شوهرش در این قضیه بعنوان وارد کننده بنزین می باشد. اما ابتکار این موضوع را رد کرد.
در هر حال نمایندگان معتقدند که آنچه تحت عنوان بنزین یورو چهار با اصرار ابتکار وارد کشور می شود، اولا یورو چهار نیست و درثانی این بنزین غیر استاندارد است. همچنین با واردات بنزین مشکل آلودگی حل نشد. آلودگی که ابتکار تاکید می کرد دلیل آن بنزین تولید داخل است و با واردات بنزین این مشکل حل می شود.
نمایندگان تاکید دارند که ابتکار هم در واردات بنزین غیراستاندارد به کشور و هم در آلودگی هوا و تعطیلی مدارس شهرهای بزرگی چون تهران و اصفهان مقصر است و باید پاسخگو باشد.
اما ابتکار امروزه با انتقادات شدید نمایندگان روبروست چرا که  به رغم واردات بنزین مشکل آلودگی هوا را حل نکرد.
2-اعتراض نمایندگان به عملکرد ضعیف ابتکار و سیاسی کاریهای وی
نمایندگان مجلس هم در مصاحبه ها و هم در صحن  و هم در کمیسیونهای تخصصی مجلس بارها و بارها به عملکرد ضعیف، سیاسی و حتی انتخاباتی ابتکار اعتراض کرده و خواستار تذکر رئیس جمهور به معاونش شدند.
اکثر نمایندگان خوزستان بخصوص سید شریف حسینی نماینده اهواز، اکثر نمایندگان تهران بخصوص فاطمه آلیا نماینده تهران، اکثر نمایندگان استان مرکزی بخصوص محمدحسن آصفری نماینده اراک، اکثر نمایندگان آذربایجان غربی و بخصوص نادرقاضی پور نماینده ارومیه و موید حسینی صدر نماینده خوی و همچنین نمایندگانی از استان کرمان، سیستان، گیلان و بطور کلی جمع کثیری از نمایندگان معتقدند که ابتکار هیچ ابتکاری در سازمان محیط زیست ندارد و وی در این سازمان به کارهای سیاسی و انتخاباتی مشغول است.
نمایندگان آلودگی شدید هوا، تعطیلی مدارس کلانشهرها، وجودریزگردها و نداشتن برنامه جامع در این زمینه را از ضعف های ابتکار می دانند و در صحن مجلس نسبت به عملکرد معاون رئیس جمهور معترض شده و حتی تذکر شفاهی و کتبی به رئیس جمهور دادند.
بعنوان مثال محمدحسن آصفری چند پیش در صحن مجلس با اشاره به مشکل آلایندگی شهرهای بزرگ کشور و با بیان اینکه با تعطیل کردن مدارس که نمی‌توان این مشکل را حل کرد، گفت: معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست باید از سیاسی کاری دست بردارد ودر یک جلسه با نمایندگان حاضر شده و پاسخ دهد که چه اقدامی برای رفع آلایندگی از هوای کلان‌شهرها انجام داده است؟
محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه امروز مجلس آلودگی هوا را یک مشکل جدی همه نقاط کشور دانست و گفت: تعداد زیادی از نمایندگان نسبت به آلودگی هوا معترض هستند.
 
3-چالش اعتراض کارکنان و انتقال اجباری کارکنان معترض
کارمندان سازمان محیط زیست به چند دلیل نسبت به عملکرد ابتکار معترض هستند که اعتراضات خود را با تجمع در این سازمان علنی کردند.
حقوق پائین به نیروهای قدیمی و حقوق بالا به نیروهای سفارشی که به همراه ابتکار به سازمان رفتند، یکی از محورهای این اعتراض بود.
این کارکنان معتقدند که نیروهایی که هیچ سابقه و تجربه کاری در سازمان ندارند، به مدیریت و مسئولیت هایی رسیدند و حقوق های بالایی دریافت می کنند در حالی که کارمندان دارای چندین سال سابقه بجای ارتقای تنزل جایگاه پیدا می کنند.
بکارگیری نیروهای همفکر ابتکار در رده های مدیریتی سازمان محیط زیست از دیگر محورهای این اعتراض بوده است.
کارکنان محیط زیست معتقدند شایسته سالاری در این سازمان جای رابطه را گرفته است.
عدم تبدیل وضعیت کاری و استخدامی نیز محور اعتراض کارکنان این سازمان بود.
این کارکنان معتقدند که طبق قانون کارمندان قراردادی باید به پیمانی و پیمانی به رسمی و ... تبدیل وضعیت می شدند اما مسئولین سازمان نسبت به این حق قانونی آنها بی توجه بودند.
از چندی پیش این کارکنان اعتراضاتی نسبت به عملکرد ابتکار و همچنین دیگر مسئولین داشتند و متعاقب آن برای مشخص شدن وضعیت استخدامی خود به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.
این دیوان نیز پس بررسی مدارک و اسناد آنها و دریافت توضیح از مسئولین سازمان، به نفع کارکنان سازمان رای داد و این عده از کارکنان تبدیل وضعیت شدند. اما مسئولین سازمان درواکنش به این اقدام کارکنان مقرر کردند که آنها از سازمان به ادارات محیط زیست منتقل شوند و درواقع آنها را از نظر اداری تنزل دادند.
در همین راستا در سی و چهارمین جلسه شورای معاونان سازمان محیط زیست که هفدهم آذر ماه امسال با حضور معصومه ابتکار هم تشکیل شد، مقرر گردید «کلیه افرادی که با رأی دیوان عدالت ، تبدیل وضعیت شده‌اند به اداره کل استان تهران معرفی شوند».
در پی اجرایی کردن این تصمیم که در واقع به نوعی اخراج کارکنان معترض از سازمان محیط زیست و انتقال آنها به ادارات پایین تر بوده، این کارکنان به نمایندگان مجلس مراجعه کرده و خواستار پیگیری مشکلات سازمان و غرض ورزی مسئولین این سازمان شدند.
4-آلودگی هوا و فوت هموطنان بر اثر آن
آلودگی هوا شاید مهمترین چلش پیش روی ابتکار باشد. چرا که وی تا کنون برنامه ای برای رفع آن ارائه نداده و ادعاهای وی مبنی بر اینکه منشاء آلودگی، بنزین تولید داخل است با واردات بنزین نیز، تائید نشد.
ابتکار از یک طرف جلوی تولید بنزین داخلی را گرفت و از طرف دیگر دروازه واردات بنزین را بر کشور گشود اما این 2 اقدام وی ذره ای بر آلودگی نکاست بطوریکه از 20 روز پیش تا کنون شرایط هوای تهران، «ناسالم» است و مدارس نیز در هفته گذشته سه روز تعطیل بودند و در حال حاضر نیز هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد.
همچنین شهرهای بزرگی همچون اصفهان، تبریز، قزوین، اراک و کرج نیز با آلودگی هوا دست و پنچه نرم می کنند و مدارس این شهرها نیز در برخی از روزها تعطیل شد.
کارشناسان و نمایندگان معتقدند که تعطیلی مدارس مسکن کوتاه مدت است و سازمان محیط زیست برنامه ای برای جلوگیری از کاهش آلودگی ندارد.
در همین زمینه آمارهایی مبنی بر فوت هموطنان ناشی از آلودگی هوا منشتر می شود که نگران کننده است.
سالانه حداقل پنچ تا شش هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی فوت می کنند البته آمارهای غیر رسمی خیلی بیشتر از این موارد است.
بر اسا گفته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با افزایش آلودگی میزان مرگ و میر در تهران از 150 نفر در روز به 180 نفر می رسد.
مسئولین سازمان محیط زیست را مقصر این اتفاقات می دانند.
5-ریزگردها و گرد و غبار در آسمانهای جنوب کشور
یکی از چالش های نفس گیر ابتکار در سازمان محیط زیست ریزگردها و گرد و غبار در آسمانهای جنوب کشور بخصوص خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان است.
ریزگردهایی که هر از چند گاهی سر و کله اش از خاک عراق پیدا می شود و استان خوزستان را تیره و تار کرده و به استانهای همجوار نیز سرایت می کند.
به قول نمایندگان استان خوزستان، آنها در تهران آلودگی هوا می خورند و در خوزستان ریزگردها و گرد و غبار.
اما سازمان محیط زیست به رغم وعده هایی مبنی بر کنترل این ریزگردها، هنوز وعده اش عملی نشد و نمایندگان این استانها بشدت از عملکرد زئیس سازمان محیط زیست شاکی بوده و خواستار پاسخگویی وی در این زمینه هستند.
حال باید منظر بود و دید این پنچ چالش نفس گیر در سازمان محیط زیست همچنان نفس مردم را خواهد گرفت یا نفس رئیس سازمان را.
 
انتهای پیام/ تسنیم
سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 423155
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مشاهده نظرات کاربران
Iran, Islamic Republic of
در مورد مسئله ی هسته ای هم اصلاح طلبان همینو میگفتن. ما رو از یک سوراخ 2 بار نیش نزنید دوست عزیز آقای کواکبیان