۰

لزوم توسعه مراکز اهدای خون استاندارد در کشور/ساخت 8 سامانه سیار اهدای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بر توسعه مراکز اهدای خون استاندارد در کشور تأکید کرد و گفت: در زمینه اهدای خون به خودکفایی رسیده و تلاش می‌کنیم آمار اهداکنندگان خون مستمر را به 90 درصد برسانیم.
لزوم توسعه مراکز اهدای خون استاندارد در کشور/ساخت 8 سامانه سیار اهدای خون
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه آغاز ساخت 5 مرکز بزرگ اهدای خون در تهران اظهار داشت: در 5 سال گذشته در میان اهداکنندگان مستمر خون موارد ابتلا به هپاتیت B و HIV نداشته‌ایم و این مسئله نشان از سلامت خون اهداکنندگان دارد البته باید به سمتی رویم که اهداکنندگان بار اولی را از چرخه انتقال خون حذف کرده و به سمت اهداکنندگان مستمر پیش رویم.
وی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون مستمر در کشور 52 درصد است، افزود: این مسئله سرمایه‌ای غرورانگیز به شمار می‌رود که بخش عمده آن را مدیون دوران یک جنگ و دفاع مقدس هستیم که در آن زمان افراد به دلیل حس همبستگی به صورت مداوم اهدای خون می‌کردند ولی اکنون به دلیل خروج بسیاری از این افراد از چرخه اهدای خون به دلیل سن بالای 60 سال باید به فکر نسل جدیدی برای اهدای خون به صورت مستمر باشیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به موضوع 5 مرکز بزرگ اهدای خون اشاره کرد و گفت: ارزش زمین‌هایی که از سوی شهرداری به سازمان انتقال خون واگذار شده 130 میلیارد تومان است و بانک صنعت، معدن و تجارت نیز ساخت این مراکز را تقبل کرده است و تفاهمنامه‌ای به ارزش 10 میلیارد تومان برای ساخت مراکز میان سازمان انتقال خون و بانک صنعت و معدن منعقد شده است.
پورفتح‌الله از ساخت 8 سامانه سیار اهدای خون در تهران خبر داد و اعلام کرد: امیدواریم تا پایان سال این سامانه‌های سیار به بهره‌برداری برسد در واقع این سامانه‌ها هم در مواقع عادی و هم در مواقع اضطراری قابل استفاده است.
وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه اهدای خون به خودکفایی رسیده است، بیان داشت: در سال 27 اهداکننده به ازای هر هزار نفر جمعیت داریم همچنین سالانه دو میلیون و 100 هزار واحد اهدای خون در کشور انجام می‌گیرد و این نشان از استقبال مردم برای اهدای خون است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تأکید بر اینکه باید به سمت اهداکنندگان خون مستمر پیش رویم گفت: در حال حاضر در استان‌های اردبیل و کردستان به این موضوع دست یافته‌ایم و امیدواریم در کل کشور نیز به اهدای خون مستمر برسیم و شاخص آن را به 90 درصد برسانیم.
پورفتح‌الله ادامه داد: در کشور مراکز اهدای خون بسیاری داریم که میزان اهدا در آنها کم است و به گفته سازمان بهداشت جهانی مراکز اهدای خون باید در سال 15 هزار واحد اهدای خون داشته باشند این در حالی است که ما مراکز اهدای خونی داریم که میزان اهدای خون در آنها 3 تا 4 هزار واحد است که از لحاظ اقتصادی این مسئله مقرون به صرفه نبوده و استانداردها را تأمین نمی‌کند.
وی تصریح کرد: ساخت 5 مرکز بزرگ اهدای خون نیز یکی از اساس آن افزایش حجم اهدای خون بوده که در واقع دست یافتن به آمار 20 هزار واحد اهدای خون در سال است. اکنون به غیر از مرکز اهدای خون وصال سایر مراکز استاندارد نبوده و برخی از آنها در کانکس دایر شده و لذا از استاندارد لازم برخوردار نیست.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: ساخت 5 مرکز بزرگ اهدای خون این امکان را فراهم می‌کند که مراکز استاندارد اهدای خون استاندارد را در کشور توسعه دهیم البته باید توجه داشته مراکز خون ایران استانداردهای لازم را کسب کرده و پلاسمای خونی نیز به اروپا ارسال می‌شود.
انتهای پیام/ فارس
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 428190
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *