۰
مدیر عامل سازمان انتقال خون اعلام کرد:

آغاز پویش مردمی اهدای خون/ قدردانی از دو میلیون و 100 هزار اهدا کننده خون

تهران -ایرنا - مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: پویش مردمی اهدای خون از روز جهانی اهدای خون (25 خرداد برابر با 14 ژوئن ) تا 9 مرداد ماه سالجاری مصادف با روز ملی اهدای خون آغاز شد.
 آغاز پویش مردمی اهدای خون/ قدردانی از دو میلیون و 100 هزار اهدا کننده خون
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، علی اکبر پور فتح الله شب گذشته در آیین گرامیداشت روزجهانی اهدای خون افزود: 14 ژوئن روز جهانی اهدای خون با شعار 'خون ما را به‌ هم متصل می کند و با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم' نامگذاری شده است.
وی خاطر نشان کرد: سازمان جهانی بهداشت این روز را برای قدردانی از 108 میلیون اهداکننده خون در سراسر کشور نامگذاری کرده و سهم هموطنان ما هم از این تعداد 2میلیون و 100 هزار نفر است.
پورفتح الله با اشاره به تاکید ویژه سازمان جهانی بهداشت بر مشارکت جوانان در امر اهدای خون افزود: باتوجه به اینکه بسیاری از جوامع به سوی سالمندی می روند مصرف خون افزایش پیدا می کند و در این بین نقش ویژه جوانان برجسته تر می شود.
وی گفت: از روز جهانی اهدای خون تا 9 مرداد که روز ملی اهدای خون در تقویم کشور نامگذاری شده است پویشی مردمی برای اهدای خون خواهیم داشت که براساس این پویش، اهداکنندگان به مراکز اهدای خون می توانند مراجعه و تصویر خود را در سایت سازمان انتقال خون، آپلود و در شبکه های مجازی برای جلب مشارکت هموطنان دیگر منتشر کنند.
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: در 9 مرداد هم که سالروز تاسیس سازمان انتقال خون در ایران است جوایز ویژه ای به شرکت کنندگان در این پویش مردمی اهدا خواهد شد.
پورفتح الله با اشاره به اینکه بیشتر اهداءکنندگان ما وارد سن میانسالی شده اند، گفت: هم اکنون حدود 52 درصد اهداءکنندگان ما به تعداد 500 هزار نفر، اهداءکننده مستمر هستند به این معنا که حداقل در سال دو بار خون می دهند.
وی تصریح کرد : یک میلیون نفر هم اهداءکننده باسابقه داریم که مستمر مراجعه نمی کنند اما سابقه اهدای خون را دارند و 24 درصد اهداکنندگان نیز اهداءکننده باراولی هستند.
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در بخش دیگری از سخنانش به برنامه های این سازمان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: از روزه داران درخواست می کنیم پس از افطار زمان بهتری برای اهدای خون است و به مراکز اهدا خون مراجعه کنند.
**اهداکنندگان خون،بزرگترین سرمایه های انتقال خون هستند
مدیرعامل انتقال خون گفت :اهداکنندگان خون در کشور سال پیش نزدیک به 2میلیون و 100 هزار واحد خون اهدا کردند و این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته 108 میلیون واحد خون در 167 کشور دنیا اهدا شده که سهم کشور ما 2 درصد از خون های اهدایی بوده است.‏
وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که چهار دهه از تصویب اولین قطع نامه سازمان جهانی بهداشت در خصوص سلامت خون می گذرد و هنوز دسترسی به خون سالم و استفاده منطقی از آن، یک چالش عمده در بسیاری از کشورها محسوب می شود، آمار 27 واحد اهدای خون در 1000 نفر جمعیت کشور، نشان دهنده جایگاه مناسب اهدای خون ایران و شاخصی بسیار خوب در جهان برای انتقال خون کشور است.
از سال 2004 میلادی، همه ساله در روز 14 ژوئن، در سراسر جهان برای پاسداشت مقام اهداکنندگان و تشویق آنها، با همکاری سازمان های دولتی، سازمان های مردم نهاد و با حمایت مسئولین کشوری و پوشش مناسب رسانه ها برنامه هایی اجرا می شود که همزمان در ایران، در مراکز انتقال خون سراسر کشور، برنامه های متنوعی به این منظور برگزار می شود.
در آیین گرامیداشت روز جهانی اهدای خون امسال ،که با حضور برخی از هنرمندان سینما و اهدا کنندگان و دریافت کنندگان خون و اهدا کنندگان برگزار شد از جمعی از اهدا کنندگان مستمر ،بار اولی و همچنین اهدا کنندگان شاخص و بانوان با اهدای لوحی با امضای وزیر بهداشت قدردانی شد .
ایرنا
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 433214
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *