۰
امیدآفرینی به شیوه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه دارد؛

ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و امید به توسعه روستایی در سیستان و بلوچستان

روستا همواره نمادی از پویایی و کارآفرینی است که می‌توان با احیای ظرفیت‌های بومی و محلی برای رونق اشغال و تولید در این مناطق گام برداشت.
ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و امید به توسعه روستایی در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل ازعصرهامون، امید آفرینی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است؛ لذا آنچه که همواره مورد تأکید ایشان بوده، تبیین اقدامات انجام شده و دستاوردهای نظام است تا بتوان در راستای امیدآفرینی برای مردم گام برداشت.

روستا همواره نمادی از پویایی و کارآفرینی است که می‌توان با احیای ظرفیت‌های بومی و محلی برای رونق اشغال و تولید در این مناطق گام برداشت در ادامه همین نگاه، حمایت و توجه دولت به روستاها، تلاشی برای بازگشت و تقویت جنبه تولیدکنندگی روستاییان و به عبارتی راهبردی برای توسعه روستا است.  

هر چند در سال‌های اخیر در ایجاد امکانات زیرساختی، ارتباطی و خدماتی به روستاها موفقیت‌هایی حاصل شده ولی در ایجاد احساس رضایت از بودن در روستا و تصویر فرهنگی از روستا و دادن منزلت اجتماعی به روستاییان هنوز هم می‌توان اقدامات بیشتری را انجام داد.

توسعه روستایی با بهره‌گیری از منابع طبیعی و کشاورزی راهبردی برای بهبود اقتصادی و اجتماعی جامعه روستایی است که باید موضوع توسعه و عمران روستا به‌صورت مجموعه مشتمل بر اقدامات بنیادی اصلاح اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موردتوجه باشد تا همه استعدادهای بالقوه موجود در روستا عملی شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شجره طیبه‌ای است که به دستور حضرت امام (ره) برای رفع محرومیت در سراسر کشور تشکیل شد و امروز اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق محرومان یا از این خدمات استفاده کرده‌اند یا برای بهره‌مندی این افراد از خدمات بنیاد مسکن برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

آنچه مسلم است از دید ما این بنیاد یک مجموعه مردمی با جریان حاکمیتی است که با رفت‌وآمد و دولت‌ها تغییری در سیاست‌های آن ایجاد نمی‌شود؛ زیرا این مجموعه متعلق به اصل نظام و رهبری است.

ساخت ۱۲۵ هزار واحد مسکونی در روستاها روزنه امید برای ماندگاری مردم

مصطفی بیک مداح، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان ضمن تبریک ۱۵ مهرماه روز عشایر و روستائیان به این قشر پرتلاش با بیان این مطلب بیان کرد: تنوع و تعداد طرح‌های عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان امیدبخش بوده و توجه به روستاها نیز در اولویت خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی گفت: امسال هم‌زمان با هفته روستا و عشایر، از ۶۸ پروژه عمرانی با صرف اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان در ادامه افزود: در سال‌های اخیر علاوه بر مقاوم‌سازی مسکن و اجرای طرح هادی که وظایف داتی و ماهوی بنیاد مسکن است، با عنایت به توانمندی‌های این نهاد و دارابودن تجربیات و نیروی انسانی قابل، وظایف و مسئولیت‌های جدیدی برای بنیاد تعریف شده از جمله برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های آبادانی منظومه‌های روستایی در کشور و در استان منظومه روستایی تفتان، مطالعات خاک‌شناسی و مقابله با فرسایش آبی خاک در مناطق مستعد سیل در جنوب استان در ۱۱ روستای دشتیاری و چابهار و نیز ایمن‌سازی ۷۵ هوتک در ۴۴ روستا اشاره داشت.

وی افزود: تا کنون برای ۳ هزار و ۲۲۹ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه طرح هادی روستایی صورت‌گرفته و در سال جاری نیز تهیه طرح و بازنگری طرح هادی در ۴۴۷ روستا در برنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که در صورت تأمین اعتبار به مرحله اجرا خواهد رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: اجرای طرح هادی در دو سال اخیر هم شتاب گرفته است،   به‌گونه‌ای که از ابتدای تأسیس بنیاد مسکن تا کنون ۷۵۰ روستا اجرای طرح هادی انجام‌گرفته و این رقم در یک سال اخیر در ۱۶۰ روستا بوده است.

بیک مداح خاطرنشان کرد: پروژه‌های شاخص آسفالت نیز در شهرهای شمال و جنوب استان در حال انجام است که از جمله آن می‌توان به آسفالت ۴۰۰ هزار مترمربع در ۱۱ محله زابل،  آسفالت ۲۱۰ هزار مترمربع در ۲۵ روستای ایرانشهر و بمپور و اجرای آسفالت در ۱۴۳ هزار مترمربع از معابر حاشیه شهر چابهار اشاره داشت.

وی ادامه داد: در موضوع صدور سند روستایی ۹۸ هزار و ۵۰۰ جلد از ابتدای تأسیس بنیاد تا کنون صادر شده که تنها یک هزار و ۵۰۹ جلد آن مربوط به یک سال اخیر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه مسکن روستایی همه تلاش‌ها بر آن است تا به حداکثر مقاوم‌سازی در روستاها دست‌یافت و برای تحقق این هدف تا کنون بالغ بر ۱۲۵ هزار واحد مسکونی از ابتدا تا کنون در استان ساخته شده و سالیانه به‌صورت میانگین ۱۱ هزار واحد ساخته می‌شود و اکنون تعداد ۲۱ هزار واحد در حال ساخت است.

انتهای خبر/
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 453310
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *