۰

مجالس اباعبدالله (ع) باید ظلم ستیز باشد / مداحان فقط از اسناد معتبر ذکر بخوانند

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام گفت: شعرهای اهل‌بیت علیهم‌السلام باید دشمن سوز و استکبارستیز بوده و مجالس در جهت سازندگی انسان‌های ظلم‌ستیز باشد.
مجالس اباعبدالله (ع) باید ظلم ستیز باشد / مداحان فقط از اسناد معتبر ذکر بخوانند
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، آیت‌الله محمدی ری‌شهری در همایش ستایشگران حسینی که هم‌زمان با روز قشر بسیج مداحان و شهادت میثم تمار که با حضور سردار نصیری فرمانده سپاه سیدالشهداء علیه‌السلام استان تهران، جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، صفوی شهردار منطقه 20 و جمعی از مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام گفت: امیدوارم این‌گونه جلسات زمینه‌ساز هرچه بیشتر تقویت فرهنگ ذکر اهل‌بیت(ع) باشد. 
وی بابیان اینکه هنر شعر هنگامی‌که با آهنگ مناسب ترکیب می‌شود نقش مؤثری در انتقال فرهنگ‌ها دارد، افزود: این هنر می‌تواند فرهنگ خوب و مثبت باشد و یا فرهنگ نامناسب. بنابراین شعر و آهنگ در هر دو جهت تأثیرگذار است و لذا دشمنان اسلام نیز از ابتدا از این هنر در جهت تضعیف اسلام و فرهنگ‌سازی ضد انسانی استفاده می‌کردند. 
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام ادامه داد: سوءاستفاده از شعر و شاعری خیلی زیاد است. در عرب جاهلی شعر به‌شدت مورد سوءاستفاده در جهت مقاصد نادرست قرار می‌گرفت.
محمدی ری‌شهری با اشاره به اینکه اولین ویژگی شعری که صحیح نیست خیال‌بافی و بر پایه توهمات است، تصریح کرد: ذاکرانی که برای اهل‌بیت علیهم‌السلام شعر می‌سازند اگر برپایه هیجانات روحی خودشان باشد و با خیالات خودشان ائمه علیهم‌السلام را توصیف بکنند خیانت به اهل‌بیت علیهم‌السلام است. 
وی ادامه داد: ما باید در رابطه با کمالات مستند اهل‌بیت علیهم‌السلام شعر بسراییم و توصیف جمالات صحیح نیست. و اینکه بیاناتی از خودمان به ائمه علیهم‌السلام نسبت بدهیم و اینکه به‌عنوان ‌مثال بگوییم حضرت زینب سلام‌الله علیها در روز عاشورا احتمالاً چنین سخنانی گفته، خیانت است. 
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام بابیان اینکه ازنظر قرآن خیال‌بافی شاعران امری نکوهیده است، گفت: شاعران خیال‌باف چیزی می‌گویند که خودشان عمل نمی‌کنند درحالی‌که وقتی دیگران را می‌گریاند باید خودش هم گریه کند. 
محمدی ری‌شهری ابراز کرد: مداحان و مرثیه‌سرایانی که مورد استثنا هستند، به مسیری که می‌روند ایمان‌دارند و باور دارند که این مسیر حق است و بر اساس ایمان حرکت می‌کنند. 
وی با یادآوری اینکه کسانی که از طریق شعر و شاعری می‌خواهند فرهنگ اسلام را منتقل کنند اهل ذکر هستند و زیاد یاد خدا می‌کنند، تأکید کرد: شعرهای اهل‌بیت علیهم‌السلام باید دشمن سوز و استکبارستیز و ویژگی مقابله با دشمنان بشریت داشته باشد. مجالس در جهت سازندگی انسان‌های ظلم‌ستیز باشد. 
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام بابیان اینکه مداحی مصداق برجسته‌ای از مجاهد فی سبیل الله است، گفت: شخص باایمان در هر شرایطی از ارزش‌های اسلام دفاع می‌کند. عده‌ای در میدان جنگ با سلاح مبارزه می‌کنند وعده‌ای نیز با زبانشان می‌جنگند. زبان ذاکر اهل‌بیت باید زبان مجاهدت باشد.
محمدی ری‌شهری اذعان داشت: کسی می‌تواند ذاکر اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد که مخلص و باایمان باشد و درآمدهای نقدی اولویت آن‌ها در این کار نباشد. اگر هدف انسان در زندگی پول و مادیات باشد و مبالغ آن را طی کند خیلی خطرناک است.
وی بابیان اینکه بر اساس مستندات سخن گفتن نشانه صداقت است، تصریح کرد: مداحان فقط از کتب معتبر ذکر مصیبت بخوانند که معتبرترین کتاب برای این منظور «منتهی الامال» و «شهادت‌نامه امام حسین علیه‌السلام» است و هیچ منبع دیگری سندیت ندارد.
انتهای متن/
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 441391
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *