۰

درگیری‌ها در میانمار بیش از آنکه مذهبی باشد، قومی است/ نباید به فضای جنگ مسلمان-بودایی دامن بزنیم/ حضور طلاب شیعه در کنفرانس بودایی‌های میانمار

رایزن فرهنگی ایران در تایلند گفت: روهینگیایی‌ها میان دو کشور بنگلادش و میانمار بلاتکلیف ماندند، اینها مسلمان هستند و میانماری­‌ها بودایی و آنچه در این کشور روی می‌دهد بیش از آنکه درگیری مذهبی باشد، درگیری قومی است.
درگیری‌ها در میانمار بیش از آنکه مذهبی باشد، قومی است/ نباید به فضای جنگ مسلمان-بودایی دامن بزنیم/ حضور طلاب شیعه در کنفرانس بودایی‌های میانمار
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،محمدرضا زینلی که مدت 2 سال است که در تایلند به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بانکوک مستقر است، حدود 13 سال قبل از آن هم در کراچی پاکستان بوده که اساساً فضای مأموریت اول وی با مأموریت دومش متفاوت است، وی در بخش نخست گفت‌گوی‌اش با خبرگزاری فارس به جایگاه مسلمانان در تایلند، ‌نقش یک عالم ایرانی در تحقق نظام دیوان‌سالاری در این کشور، جایگاه توریست مثبت در تایلند و مسائل دیگر اشاره کرد،(اینجا) در بخش دوم وی با توجه به این که همزمان با تایلند، مسئولیت رایزنی غیررسمی فرهنگی ایران در میانمار را هم بر عهده دارد به بیان مسائلی درباره میانمار، تعداد مسلمانان و شیعیان این کشور و همچنین خاستگاه درگیری در میانمار پرداخته است که در ادامه می‌آید:
 

 
یکسری فامیل‌‌هایی به نام شیرازی و شوشتری در میانمار داریم
*در مورد میانمار بگویید. چند وقتی است این کشور و کشتار مسلمانان در آن سوژه رسانه‌ها است و احساسات بسیاری را خدشه‌دار کرده است.
-در میانمار اساساً ما نه سفارت داریم و نه رایزنی، به علت اینکه جزء اولویت­‌های نظام نبوده و نیست. قبل از انقلاب حدود 60 سال پیش یک کنسول در میانمار داشته‌ایم که نمی‌دانم کنسول افتخاری بوده یا کنسول اعزامی بوده، چون کنسول­‌ها دو نوع هستند، در کشورهایی که خیلی منافع تجاری و اقتصادی و قومی ندارید، ولی می­‌خواهید حضور داشته باشید یکی از اتباع آن کشور را انتخاب می­‌کنید و آن را به عنوان کنسول افتخاری منصوب می­‌کنید.
ما در میانمار یکسری فامیل‌‌هایی به نام شیرازی و شوشتری داریم که اینها از ایرانیانی هستند که حدود 200، 300 سال پیش اجداد آنها که از مهاجران قدیمی ایرانی به هند بوده‌اند مهاجرت کرده و اینها از هند به میانمار آمدند، بنابراین رابطه تاریخی ما با میانمار به این دوره بر می­‌گردد، دوره­‌ای که یکسری شیرازی­‌ها، یزدی­‌ها، شوشتری­‌ها و اهالی مناطق جنوبی­ ایران به هند آمدند و بعد فرزندان آنها از هند به میانمار آمده‌اند، طبیعتاً در میانمار فامیلی شیرازی داریم اما یک کلمه فارسی نمی­‌داند! یا اساساً متولد آنجاست و پدر و پدربزرگش متولد آنجا هستند، ولی فامیلی او شیرازی است!
آقای سفیر که به قبرستانی در میانمار رفته، دیده روی یکی از قبور نوشته کنسول دولت پادشاهی ایران، آقای شیرازی! حالا جناب سفیر تردید داشتند این از کنسول­‌های افتخاری مقیم آنجاست یا یک نفر اعزامی از ایران بوده است.
به هر حال اکنون در میانمار هیچ پایگاه رسمی نداریم، سفیر ما سفیری است که همزمان در تایلند و هم میانمار سفیر اکرودیته (غیر مقیم) است و استوارنامه به دولت میانمار می‌دهد و از آنجایی که رایزن اَکرودیته نداریم، فقط غیررسمی می‌­رویم و می‌­آییم، در واقع به عنوان دیپلمات سفارتخانه می­‌رویم، برنامه‌­ها را اجرا می‌­کنیم و می‌­آییم، در این دو سال هم سعی کردیم رفت‌وآمد ما زیاد باشد، چون قبلاً در میانمار فعالیتی نمی­‌شد و ترددی نبوده است.
 

 
*از چه زمانی این مأموریت به شما سپرده شد؟
-میانمار از حدود 7، 8 سال پیش جزء حوزه تایلند بوده، ولی هیچ کاری انجام نمی‌­شده و بودجه‌­ای برای آنجا اختصاص داده نمی­‌شد، منتها در دو سال اخیر بودجه برای میانمار پیش‌­بینی شده است.
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب: 440501
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *