۰

استراتژی اصلی ایران باید ارتباط بیشتر با شرق باشد

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید از همه قدرت دیپلماسی برای برقراری ارتباط با همه کشورهای دنیا استفاده کنیم؛ اما نباید از استراتژی اصلی خودمان در خصوص ارتباط بیشتر با شرق غافل شویم.
استراتژی اصلی ایران باید ارتباط بیشتر با شرق باشد
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،محمد دهقان، در گفتگو با ندای چناران اظهار کرد: دو سال از قرارداد برجامی که بنا بود تحریم‌ها را از بین ببرد گذشته است؛ اما یک دانشجوی ایرانی حق ندارد در فرانسه و انگلیس یک حساب بانکی معمولی ایجاد کند و پول خودش را در آن بریزد.
 
نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها عملاً برجام را نقض کرده‌ و از آن خارج‌شده‌اند ولی به زبان نمی‌آورند، اروپاییان هم به‌ظاهر نمی‌خواهند برجام را نقض کنند ولی بعد از دو سال، هنوز حاضر نیستند پول یک ایرانی را در بانک خود بپذیرند. طبیعی است، چنانچه فشار آمریکا بیشتر شود، قطعاً درکنارآمریکا می‌ایستند و دیگر به‌هیچ‌وجه به برجام عمل نخواهند کرد.
 
آمریکا و اروپا، نشان دادند شرکای قابل‌اعتمادی برای ایران نیستند
 
دهقان خاطرنشان کرد: مهم این است که ما خودمان را فریب ندهیم و برای مواجهه درست با این موضوع آماده شویم. آمریکا و اروپاییان در این چند سال، نشان دادند که شریک قابل‌اعتمادی برای ایران نیستند.
 
دولتمردان فریب لبخند اروپایی‌ها را نخورند
 
وی ادامه داد: اینکه ما سرمایه‌ها را صرف اروپا کنیم، یک اشتباه عمیق است که برخی دولتمردان ما مرتکب شده‌اند. باید از گذشته عبرت بگیرند و بی‌خود فریب آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها را نخورند. دیروز فریب آمریکا را خوردند و امروز ممکن است فریفته شیطنت و لبخند برخی اروپاییان شوند. باید مراقبت کنیم این اشتباه دوباره تکرار نشود.
 
نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این مطالب به این معنا نیست که ما رابطه خود را با اروپا قطع کنیم و از ظرفیت آن‌ها استفاده نکنیم فقط باید فریب نخوریم.
 
دهقان تأکید کرد: ما نباید از برجام خارج شویم همان‌طور که آن‌ها پوسته برجام را نگه‌داشته و محتوای آن را زیر پا گذاشته‌اند، ما هم باید پوسته برجام را حفظ کنیم و نیازی نیست از آن به‌صورت رسمی خارج شویم.
 
وی ادامه داد: نباید خودمان را در اتفاقاتی که درگذشته افتاده است متوقف کنیم. باید وظایف خود را بر اساس منافع خودمان تشخیص و انجام دهیم. رویکرد ما از قدیم معلوم بوده است؛ باید روابط راهبردی ما با شرق طراحی شود. چند میلیارد جمعیت دنیا در شرق زندگی می‌کنند.
 
استراتژی اصلی ایران باید ارتباط بیشتر با شرق باشد
 
وی افزود: باید از همه قدرت دیپلماسی برای برقراری ارتباط با همه کشورهای دنیا استفاده کنیم؛ اما نباید از استراتژی اصلی خودمان در خصوص ارتباط بیشتر با شرق غافل شویم. چند میلیارد نفر در شرق دنیا زندگی می‌کنند، در هند، چین، روسیه و کشورهای بزرگ منطقه غرب آسیا، جمعیت زیادی وجود دارد و همه فنّاوری‌های روز دنیا را در اختیاردارند. می‌توانیم با این‌ها قراردادهای اصلی‌مان را ببندیم که این‌قدر کشور دچار خسارت و زیان نشود.
 
عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این غرب‌زدگی و وادادگی و خوش‌بینی نسبت به غرب که بر برخی از مدیران ما حاکم شده است، باید بر اساس عبرت‌های اخیر از بین برود. نباید خودمان را در دامن انگلیس و فرانسه و آلمان بی اندازیم. نمی‌گویم رابطه‌مان را با این کشورها تضعیف کنیم، اما اینکه خودمان را بی اندازیم در دامان امثال این کشورها یک اشتباه استراتژیک است که ممکن است برخی از دولتمردان ما مرتکب شوند.
 
دهقان ادامه داد: باید ارتباط استراتژیک خود را با شرق برقرار کنیم. بازار و هرگونه امکانات و تجهیزاتی را که بخواهیم در شرق مهیاست. بازار روسیه با جمعیت چند صد میلیون نفری به روی ما باز است و خودش هم تحریم شده است و قطعاً آن‌هم به منافع خودش عمل می‌کند و برخی از نیازهای ما توسط این کشور قابل تأمین است. همچنین می‌توانیم از بازار چین استفاده کنیم.
 
وی افزود: باید با کشورهای شرق آسیا ارتباط داشته باشیم و خودمان را به هیچ کشوری محدود نکنیم. نباید یک خوش‌بینی جدیدی ما را فرا بگیرد و به‌گونه‌ای خود را گرفتار کنیم که در آینده، تاوان آن را ملت ایران پرداخت کند.
 
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: موضوع اصلی و فراتر از همه این‌ها، خوداتکایی به داخل است. با مسائلی که اخیراً پیش‌آمده همه افراد با نظرات مختلف، به این نتیجه رسیده‌اند که نباید تا این میزان به آمریکا اعتماد می‌کردیم. وقت و انرژی کشور در این چندین سال صرف شد؛ اما حاصلی نداشت، بنابراین باید داخل را تقویت کنیم.
 
مقاوم‌سازی اقتصاد؛ علاج نابسامانی‌های عرصه اشتغال و اقتصاد
 
وی بیان داشت: باید به سمت تقویت اقتصاد داخلی و مقاوم‌سازی اقتصاد پیش برویم و کشور را از این وضعیت نابسامانی نجات دهیم.
 
دهقان عنوان داشت: یک مقدار باید مدیریت کشور تقویت شود و از این وضعیت هرج‌ومرج مدیریتی که در کشور حاکم است نجات پیدا کنیم. ظرفیت‌های زیادی برای تقویت تولید در کشور وجود دارد که باید به آن توجه شود. در همه عرصه‌ها می‌توانیم قدرتمند شویم.
 
وی گفت: به‌جای اینکه دنبال خام‌فروشی باشیم و التماس کنیم که نفت و گاز ما را بخرند و بعدازاین که خریدند پول آن را بدهند، باید بخشی از گاز را تبدیل به پتروشیمی کنیم. حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تُن پتروشیمی تولید می‌کنیم که می‌توانیم آن را بالای ۱۵۰ میلیون تن ببریم و بازار آن نیز مهیا است و دنیا آن را می‌خرد. با برقراری ارتباط با شرق می‌توانیم محصولات خود را به آن‌ها صادر کنیم. می‌توانیم نفت را به فرآورده تبدیل کنیم و بفروشیم.
 
لزوم جلوگیری از خام فروشی، قاچاق و واردات بی‌رویه
 
وی ادامه داد: بیش از یک‌میلیون میلیارد تومان نقدینگی در داخل کشور داریم. وزارت نفت واقعیت را به مردم بگوید و راه را برای سرمایه‌گذاری خود مردم و جذب حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داخل کشور باز کند. وزارت نفت با همکاری سایر دستگاه‌ها می‌تواند با تأسیس شرکت‌ها و جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم، به جای خام فروشی نفت و گاز حداقل بخشی از گاز و نفت را به پتروشیمی و سایر فرآوردها تبدیل کند. در عرصه‌های مختلف معدنی می‌توانیم به‌جای خام فروشی سنگ‌های معدنی را تبدیل به فرآورده کنیم و این شدنی است و نیاز به پشتیبانی و مدیریت دارد.
 
نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید بازار کشور را به روی کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، ببندیم و مانع واردات بی‌رویه شویم و صرفاً اجازه واردات کالاهایی را بدهیم که نیاز استراتژیک کشور و در راستای تقویت تولید و رونق اقتصادی باشد.
 
دهقان ادامه داد: باید مواد اولیه که بستر تولید را مهیا می‌کند، وارد شود. نباید اجازه دهیم مواد مصرفی وارد کشور شوند. می‌توانیم جلوی قاچاق کالا را بگیریم. بیش از ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که جلوگیری از آن فقط اراده و سلامت مسئولین و اطرافیان آن‌ها را می‌طلبد، چنانچه دولت پول ندارد حداقل انتظار مردم این است که اراده و سلامت داشته باشد و جلوی قاچاق را بگیرد.
 
وی بیان کرد: باید اقتصاد خودمان را مقاوم کنیم تا مجبور به خم کردن گردن مان مقابل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نشویم، این کار شدنی است؛ اما مدیریت، اعتقاد به تولید ملی و دوری از وادادگی و غرب‌زدگی نیاز دارد.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 441999
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *