۰
گزارش تفتان ما از نمره مردودي مديريت بحران سيستان و بلوچستان؛

اندر حكايت سيل و بي كفايتي مسئولان سيستان و بلوچستان در مديريت بحران/ از بی‌تدبیری مدیریت بحران تا تأسف نمایندگان برای سوء مدیریت

سيل در استان سيستان و بلوچستان در حالي اتفاق افتاد كه بي توجهي و بي تدبيري ستاد بحران استان به عمق حوادث اينچنيني فاجعه غم انگيز ديگري را رقم زد و سبب مرگ و آوارگي بسياري از مردم شد و مسئولان مثل هميشه متاسفانه با وجود تمامي شعارهاي رنگارنگ و جلسات و تصميم گيري ها، وقتي زمان عمل فرا مي رسد تازه متوجه مشكلات و عدم هماهنگي مي شوند و نارضايتي مردم از نحوه مديريت بحران در اين استان نشان از نمره مردمي ستاد بحران دارد.
اندر حكايت سيل و بي كفايتي مسئولان سيستان و بلوچستان در مديريت بحران/ از بی‌تدبیری مدیریت بحران تا تأسف نمایندگان برای سوء مدیریت
به گزارش تفتان ما، كشور ايران اسلامي از نظر موقعيت جغرافيايي، كشوري حادثه خيزطبيعي است و از 43 نوع حادثه طبيعي شناسايي شده  در كل دنيا 33 مورد حادثه در كشور ايران تجربه شده است و بيش از هفت سال است كه از تشكيل آزمايشي سازمان مديريت بحران ايران مي گذرد و اين سازمان كه هنوز نقش آن در مديريت بحران و حوادث طبيعي ايران چندان مشخص نيست و مسئولان نيز زياد توجه اي به آن ندارند.
 
في الواقع عدم هماهنگي و همكاري ميان دستگاه هاي عضو ستاد بحران در مديريت بحران وضعيت را بحراني تر مي كند همانطور كه در سيلاب چندروز اخير در استان سيستان و بلوچستان شاهد بوديم كه چندي شهروند جان باختند و هزاران خانه و مدرسه تخريب شده و سقف آن ريزش كرد و بسياري از دام ها تلف شدند و زندگي مردم با اختلال مواجه شد و بازهم سريال تكراري مقصر دانستن دستگاه هاي مختلف از سوي مسئولان كليد خورد.
 
طبق نظريه بسياري از كارشناسان، سالانه هزينه هاي هنگفتي جهت برگزاري مانورهاي امدادرساني در شرايط و زمان هاي حساس در كشور پرداخت مي شود تا مديران امادگي نسبي را در مواقع حساس داشته باشند اما بازهم متاسفانه شاهد بروز حوادث واقعي و عدم مديريت بحران از سوي مسئولان هستيم و در مديريت بحراني كه هر دستگاه ساز ناكوك خود را ميزند.
 
علي اي حال هماهنگي و مديريت واحد حلقه مفقوده اي مديريت بحران است و در سيلاب سيستان  و بلوچستان و علي الخصوص شهرستان خاش شاهد بوديم كه برخي از مديران با گذشت اينهمه سال هنوز تجربيات لازم را جهت پيشگيري و پيش بيني حوادث ندارند و بدون شك اين اخرين بحران طبيعي در اين شهر نيست بلكه بحران هاي بسيار بزرگتري را نيز در آينده خواهيم داشت كه بايد مسئولان تدبيري براي پيشگيري و كاهش خسارات داشته باشند.
 
متاسفانه اين روزها مقصر دانستن دستگاه هاي مختلف و به قول معروف توپ را توي زمين ديگري انداختن تنها راه نجات و يا بهترين راه نجات صندلي هاي مديريتي است كه پس از باران و سيل سيستان و بلوچستان از اظهارنظرهاي متعدد مديران مشخص مي شود.
 
اين بلاهاي طبيعي و سيلاب همه ساله با آغاز فصل زمستان در استان سيستان و بلوچستان با يك مشكل جدي مواجه مي شود و نبود زيرساخت هاي لازم جهت كاهش اثرات نيز معضلي است كه مردم اين استان ساليان متمادي با آن دست و پنجه نرم مي كنند و اين مشكل امسال و پارسال نيست بلكه بخش كشاورزي و ديگر اقتصاد منطقه از ساليان بسيار است كه متحمل خسارات بسيار سنگين و غيرقابل جبران مي شود.
 
متاسفانه افزايش چندين برابر بسياري از موادغذايي در استان سيستان و بلوچستان و به ويژه شهر خاش سبب نارضايتي و گلايه مردم از مسئولان استاني شد.
 

 
البته نكته قابل توجه در مواجهه با سيل حضور به هنگام و به موقع گروه هاي بسيج و سپاه سيستان و بلوچستان در خيابان ها و روستاها بود كه در ساعات اوليه شروع سيل حاضر و اقدام به بازگشايي مسيرها كردند.
 
علي اي حال سيلاب بسيار بزرگ در استان سيستان و بلوچستان را در يك نگاه و با يك دوربين مي توان به عمق خسارات آن پي برد اما مسئولان مثل هميشه هرگز نميخواهند باور كنند كه سيلي آمده و بسياري از منازل تخريب و زندگي مردم مختل شده است.
 
* مسئولان سيستان و بلوچستان مرد روزهاي سخت نيستند
حسين زهي يكي از شهروندان خاشي در اين خصوص به خبرنگار تفتان ما گفت: متاسفانه ساليان متمادي است كه عدم توانايي دولتمردان در روزهاي سخت به ما ثابت شده است و به خوبي نشان مي دهد كه مسئولان دولتي مرد روزهاي سخت نيستند و يعني اينكه اگر 4 ساعت بارندگي داشته باشيم مسئولان جزء تعطيلي مدارس و ادارات فكر ديگري به ذهنشان نمي رسد.
 

 
وي با بيان اينكه اگر مديران در مواقع اضطراري و بحران تنها به تعطيلي ادارات اكتفاء كنند پس همه شهروندان مدير بحران هستند، گفت: سيل سيستان و بلوچستان يكي از مهمترين خبرهاي كشور در تمامي شبكه هاي خبري سيما و سايت ها و روزنامه ها شده بود اما متاسفانه مسئولان ارشد و نمايندگان دولت در برابر اين سيل خواب بودند و هيچ اقدامي در شان مردم انجام ندادند.
 
* اگر مسئولان استان توانايي مديريت بحران را ندارند به دست افراد كاردان بسپارند
نصرالله محمودزهي يكي ديگر از شهروندان خاشي ساكن روستاي ميرزاآباد كه سقف منزلش براثر بارندگي چندروز اخير كامل فروريخته بود با انتقاد از مسئولان دولتي، بيان كرد:  اگر مسئولان توانايي اداره بحران را ندارند بهتر است اين امور را به دست افراد كاردان و باتجربه و خبره بسپارند و يا درنهايت مسئوليت را به بسيج مردمي واگذار كنند تا مردم براثري بي تدبيري مسئولان جان ندهند و زير آوار نروند.
 
وي ادامه داد: استان ما فاقد زيرساخت هاي استاندارد است و بيشتر جاده ها فروريخته است و انگار زلزله آمده و زندگي مردم را مختل كرده است و مسئولان بايد چاره انديشي كنند.
 
* در مديريت بحران اكثر مسئولان استان كوتاهي كردند
نسرين معيني زاده يكي از شهروندان خاشي و فعال اجتماعي به خبرنگار ما گفت: در مديريت بحران اكثر مسئولان استان كوتاهي كردند و عمق فاجعه در برخي از شهرهاي جنوب سيستان و بلوچستان  بسيار فجيع بود كه اين مسئله سبب نارضايتي و گلايه مردم از ستاد بحران شده است.
 
وي ادامه داد: متاسفانه بسياري از معابر و خيابان هاي شهر خاش با سنگ پوشيده شده است و در خصوص پاكسازي آن نيز كوتاهي مي شود و مردم از اين امر بسيار نگران هستند.
 

 
معيني زاده خاطرنشان كرد:  متاسفانه بارها شاهد بوديم كه با شروع بارندگي برق و اينترنت و آب شهر خاش نيز قطع مي شود و اين نشان از بي توجهي و عدم توانايي ستاد بحران دارد و مسئولان شهرستان خاش بايد چاره اي براي اين مشكلات بيانديشند تا ديگر در بحرانهاي آتي شاهد اينگونه مشكلات نباشيم چرا كه مردم به اندازه كافي با مشكلات و خسارات هاي مالي دست و پنجه نرم مي كنند و ديگر تحمل قطعي برق و آب و اينترنت را ندارند.
 
* حجم و گستردگي سيلاب سيستان و بلوچستان بسيار بزرگ بوده است
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه حجم و گستردگي سيلاب سيستان و بلوچستان بسيار بزرگ بوده است، اظهار كرد: اين سيلاب به حدي بوده است كه برخي از معابر و خيابان هاي چابهار و كنارك را نيز كاملاً تخريب و مشكلات بسياري را براي شهروندان اين مناطق نيز به وجود آورده است.
 
علي كرد با بيان اينكه متاسفانه در اين سيبلاب جان چند شهروند نيز براثر بي تدبيري مسئولان گرفته شد، تصريح كرد: متاسفانه در بحران و سيلاب چندروز اخير سيستان و بلوچستان شاهد بي برنامگي و عدم هماهنگي برخي از دستگاه هاي عضو مديريت بحران بوديم.
 

 
وي خاطرنشان كرد: پيشگيري از وقوع بحران و سيلاب يكي از ضروريات مديريت بحران است كه با توجه به موقعيت حساس استان سيستان و بلوچستان بايد ستاد مديريت بحران به اين مسئله توجه ويژه اي داشته باشد.
 
* سيلاب به بخش كشاورزي صدمات و آسيب هاي بسياري وارد كرده است
كرد گفت: متاسفانه سيلاب چندروز اخير به بخش كشاورزي صدمات و آسيب هاي بسياري وارد كرده است كه بايد بيمه به كشاورزان خسارت ديده پرداخت تا آسيب ها و خسارات هاي وارد شده به محصولاتشان تا حدودي جبران شود.
 
وي با بيان اينكه بايد بودجه مشخصي براي حوادث طبيعي تخصيص داده شود، خاطرنشان كرد: متاسفانه بارها مشاهده شده است كه مسئولان پس از وقوع حادثه به محل حوادث مي رسند و بايد در اين خصوص امكانات و وظايف تقسيم شود تا شاهد ايجاد مشكلات براي شهروندان باشيم.
 
* مديريت بحران بسيار ضعيف عمل كرده است
نماينده مردم شهرستان خاش با بيان اينكه در استان سيستان و بلوچستان با يك سيل جزئي جان چندتن از هم وطنانمان گرفته مي شود، ادامه داد: مديريت بحران بايد در اين خصوص تعامل و ارتباط بيشتري با رسانه ها داشته باشد تا در هنگام وقوع حوادث اطلاع رساني گسترده تري صورت بگيرد.
 
وي گفت: سازمان مديريت بحران كشور در شان و اندازه يك كشوري با جمعيت بالغ بر 80 ميليون نفر نيست و ضروري است براي اين سازمان برنامه ريزي بهتري انجام شود.
 
* مسئولان مديريت بحران در مواقع بحراني خوابند
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مسئولان مديريت بحران در مواقع بحراني خوابند، تصريح كرد: از رياست جمهور و مسئولان ارشد درخواست داريم كه به موضوع سيلاب سيستان و بلوچستان توجه ويژه داشته باشند و در دستور و اولويت كاري خود قرار دهند.
 

 
وي با اشاره به تخريب پوشش گياهي براثر سيلاب، گفت: متاسفانه مشاهده شده است كه پوشش گياهي مزارع و باغات شهرستان خاش از بين رفته است و شهرخاش يك حلقه حفاظتي ندارد و تمامي اين موارد سبب مي شود با اندكي بارندگي شهرستان خاش به شهري بي دفاع تبديل شود.
 
كرد با اشاره به اقدامات ضروري در مواقع حساس و بحران، خاطرنشان كرد: بايد در مواقع حساس هلال احمر نسبت به تامين پوشاك، غذا و سرپناه اقدام كند.
 
وي افزود: بسياري از راه هاي روستايي در مواقع بحران و بارندگي در شهر خاش غير تردد و عبور است و نياز ضروري است كه ماشين هاي مكانيكي شامل گريدر، بولدزر و بيل مكانيكي به منطقه اعزام شود.
 
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي گفت: متاسفانه خسارات بسياري به بندها و پشته هاي خاكي شهرستان خاش وارد شده است كه بايد آبخيزداري استان نسبت به ترميم آنها جهت آبگرفتگي و ذخيره اقدام كند.
 
* بايد تعداد كف كش هاي شهرداري بيشتر شود
وي با بيان اينكه بايد تعداد كف كش هاي شهرداري بيشتر شود، افزود: ديوار حفاظتي در حاشيه تفتان و رودخانه ها خسارات و آسيب هاي بسياري ديده است و بايد هرچه زودتر ترميم شود.
 

 
كرد گفت: بسياري از تاسيسات برق خاش آسيب ديده است و برق منطقه با توجه به برودت هوا در حاشيه تفتان قطع است.
 
* ۸۰درصد از مدارس خشتی و گلی دچار خسارت شده اند
وي ادامه داد: ۸۰درصد از مدارس خشتی و گلی دچار خسارت شده اند که نیاز مبرم به مساعدت ستاد بحران است.
 
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: برودت هوا باعث شده تا مردم نیاز به سوخت خانگی داشته باشند که نیاز است یک شماره نفت سفید فوق العاده اعلام شود.
 
وي با بيان اينكه متاسفانه حتي يك بالگرد در سطح استان جهت انتقال حادثه ديدگان وجود ندارد، اظهار كرد: وزير كشور بايد در اين خصوص اعتبارات لازم را براي اين استان در نظر بگيرد.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 436037
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *