۲
گزارش تفتان ما از واردات برنج آمریکایی با وجود ممنوعیت؛

واردات ۶۰ تن برنج آمريكايي جهت تنظيم بازار شهرستان خاش توسط دولت!/ واردات برنج از آمریکا تامین نیاز یا اعطای امتیاز!؟

در حالي كه كشاورزان مازندران از كشت برنج حكايت پر غصه اي دارند و هر بار محصولاتشان روي دستشان مي ماند اما طبق گفته فرماندار و رئیس ستاد تنظیم بازار خاش؛ در راستاي تنظيم بازار و طرح ضيافت رمضان 60 تن برنج "آمريكايي" توسط دولت با قيمت 27 هزار ريال وارد بازار اين شهرستان شده است.
واردات ۶۰ تن برنج آمريكايي جهت تنظيم بازار شهرستان خاش توسط دولت!/ واردات برنج از آمریکا تامین نیاز یا اعطای امتیاز!؟
به گزارش تفتان ما، در حالی‌که انبارداران و سورتینگ‌داران در تدارک تأمین مايحتاج ضروري مردم در ماه مبارك رمضان هستند و انبارها پر از مايحتاج ايراني است اخباری مبنی بر واردات برنج هاي آمريكايي به کشور به گوش می‌رسد که این مسئله مهم، نگرانی و البته دلسردی بسیاری برای این افراد به همراه دارد.
 
در واقع  با توجه به اينكه تنها درآمد كشاورزان از محل توليد برنج است كه اين وارادات بي روحيه سبب دلزدگي آنان شده و اينكه زمين ها را رها كرده و رفته رفته به نابودي كشاورزي نزديك مي شويم و بلای جان اين روزهاي کشاورزان ایرانی است و این موضوع اصلاً برای کشاورزی مازندران خوش‌آیند نیست.
 
علي اي حال كشاورزان مازندران از كشت برنج حكايت پر غصه اي دارند و هر بار نيز دل شان مي لرزد و اين روزها نيز واردات برنج آمريكايي دل شان را لرزانده است.
 
تمامي اين موضوعات و مسائل باعث شده تا كشاورزان رمقي جهت توليد نداشته باشند و سعي كنند با فروش زمين و تغيير كاربري سرمايه هاي شان را ذخيره كنند و به علت اينكه كشت برنج با توجه به مشكلات بسيار زياد نه تنها سودي براي آن ها ندارد بلكه متحمل خسارت هاي زيادي نيز مي شوند.
 
متاسفانه برنج هاي ايراني روي دست كشاورزان مي ماند و در نهايت هم جاي خالي اين برنج با كيفيت در سبد خريد مردم را، برنج هاي بي كيفيت آمريكايي پر مي كند و برنج هاي آمريكايي كه به روايت خريدارنشان عطر و طعم ندارند اما دولت وارد كرده و مجبورند بخرند.
 
کشاورزان مازندران در کاشت برنج با دغدغه‌های بسيار زيادي از جمله واردات در هنگام برداشت، آفت، خشكسالي، قيمت بسيار كم محصول، مكانيزاسيون و ساير مسائل دست و پنجه نرم مي كنند كه لازم است مسئولان به‌دنبال راه‌ حلی مناسب جهت برون‌رفت از مشکلات آنان باشند که امیدواریم با تلاش مسئولان شاهد لبخند رضایت برنج‌کاران باشیم نه ناراحتي به دليل واردات بي رويه برنج از آمريكا.
 

 
علي اي حال این واردات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این در نامه الزامات اجرای توافق برجام از سوی مقام معظم رهبری در ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا تأکید شده است .
 
آمريكا كه پيشتر در صادرات گندم به ايران سابقه داشته است، به جمع صادركنندگان برنج به ايران نيز پيوسته ولي سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، اینکه کدام شرکت داخلی توانسته از آمریکا کالای مصرفی وارد کند و مطمئناً موضوع حجم واردات احتمالاً از این کشور بیشتر باشد نیز محتمل است.
 
* واردات 60 تن برنج آمريكايي جهت تنظيم بازار شهرستان خاش!
فرماندار شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما با بيان اينكه توليد مرغ در مرغداري هاي شهرستان خاش به اتمام رسيده است، اظهار كرد: تامين مايحتاج ضروري مردم در ماه پرفضيلت رمضان از مهمترين مسائل است كه اين اقلام و كالاهاي مهم بايد با قيمت مناسب عرضه شود و در اين راستا به تدريج از هفته آينده كار توزيع و عرضه مرغ زنده در خاش تا پايان ماه رمضان صورت مي گيرد.
 
محمداکبر چاکرزهی با بيان اينكه طرح ضيافت رمضان و عرضه 60 تن برنج آمريكايي با قيمت 27 هزار ريال در هر كيلوگرم يكي از برنامه هاي دولت در اين ماه است، گفت: همچنين توزيع 40 تن مرغ منجمد با قيمت 57 هزار ريال در كيلو و حدود 100 تن شكر از ساير برنامه هاي ويژه ماه مبارك رمضان در راستاي تنظيم بازار است.
 
وي بيان كرد: مايحتاج ضروري مردم در ماه پر خير و بركت رمضان بايد تامين و به راحتي و سهولت در دسترس باشد و  بايد شرايطي فراهم شود كه مردم در اين خصوص دغدغه اي نداشته باشند.
 
چاكرزهي با بيان اينكه بايد نظارت و كنترل در بازار به صورت جدي صورت گيرد، گفت: بايد مراكز عرضه محصولات و مايحتاج ماه رمضان در سطح شهرستان خاش توسعه و افزايش يابند چرا كه هرچه اين مراكز بيشتر باشند سبب دسترسي و خريد راحت تر مردم مي شود و کالاها در این مراکز با قیمت و به شیوه مناسبی عرضه می شوند.
 
* دو كاميون مرغ زنده جهت عرضه به شهرستان خاش آورده شده است
رئیس ستاد تنظیم بازار خاش با بيان اينكه در جهت تامين نيازها و مايحتاج شهروندان خاشي دو كاميون مرغ زنده جهت عرضه به شهرستان خاش آورده شده است، ادامه داد: در مجموعه کشتارگاه صنعتی طیور خاش شرایطی خوبي جهت تامين مايحتاج گوشتي شهرستان فراهم شده اما  تاکید ما این هست که در سطح شهر خاش نیز برای احترام به سلیقه شهروندان زیرساخت‌هایی توسط شهرداری برای عرضه زنده مرغ فراهم شود.
 
چاكرزهي با بيان اينكه از هفته هاي اخير هماهنگي هاي لازم با برخي اتحاديه هاي صنفي اعم از شيريني پزي هاف قصابي ها، خوار و بار فروشان، ميوه فروشي ها، ماهي فروشي ها و مرغ فروشي ها انجام شده است، گفت: نظارت و جلوگیری از افزایش قیمت اجناس از وظایف اصلی ستاد تنظیم بازار است.
 

 
وي با بيان اينكه ما همواره در تلاش هستيم تا بازار را سامان دهيم، تصريح كرد: لازم است اقلام مصرفی و ضروری شهروندان در آستانه فرارسیدن ماه رمضان به قیمت دولتی و تعاونی طوری توزیع شود که همه شهروندان امکان تامین اقلام را داشته باشند.
 
* برآورد مصرف روزانه گوشت مرغ در خاش به ميزان 5 تن است
چاكرزهي خاطرنشان كرد: طبق نظر كارشناسان مصرف روزانه گوشت مرغ در خاش به ميزان 5 تن برآورد شده كه در روزهاي اخير مرغ فروشي ها در خاش مرغ را در كيلو 6 هزار و 300 از بيرجند خريداري و هفت هزار و 100 تومان در شهرستان خاش فروختند.
 
وي با بيان اينكه در حال حاضر در 17 واحد صنفي خاش زولبيا و باميه درجه يك با قيمت 103 هزار ريال بفروش مي رسد، گفت: با متخلفين و افرادي كه بخواهند از فرصت ماه مبارك رمضان براي افزايش غيرواقعي و غيرقانوني اجناس خود سوء استفاده كنند به شدت برخورد خواهد شد.
 
* بايد همه دستگاه هاي متولي ستاد تنظيم بازار در راستاي سامان دادن بازار تلاش كنند
فرماندار شهرستان خاش اظهار كرد: كليه دستگاه هاي متولي ستاد تنظيم بازار بايد تلاش مضاعف و دوچنداني در تامين مايحتاج و كالاهاي اساسي مردم در ماه مبارك رمضان داشته باشند.
 
وي با تاكيد بر اينكه بايد با اخلال گران اقتصادي و گران فروشان به شدت برخورد شود، خاطرنشان كرد:  ادارات و نهادهاي متولي و عضو ستاد تنظيم بازار خاش بايد نظارت كافي را در اين ايام بر روي محصولات و كالاهاي مهم و اساسي ماه رمضان داشته باشند تا شهروندان در تامین اقلام مورد نیاز در این ماه به صورت کمی و کیفی مشکل خاصی نداشته باشند.
 
* توزيع چهار تن برنج سهمیه ای،20 تن مرغ و یک تن شکر در روستاهاي خاش
چاكزهي با بيان اينكه تعاون روستایی خاش چهار تن برنج سهمیه ای،20 تن مرغ و یک تن شکر را به زودي آغاز مي كند، ادامه داد: آمادگی داریم در ایام ماه مبارک رمضان حتی بصورت شبانه روزی گوشت مرغ و گوشت قرمز مورد نیاز را تامین کنیم.
 
وي بيان كرد: قیمت گوشت گوسفندی، بز و شتر در خاش به مقدار هر کیلوگرم 300 هزار ریال و مرغ کشتار روز با نرخ مصوب کشوری هفت هزار و 770 تومان در کیلو بوده که در برخی نقاط 86 هزار ریال فروخته شده است.
 
* افزايش قیمت خوراک دام و بالا بودن هزینه های خریداری از عوامل افزایش قیمت مرغ در خاش
دبیر ستاد تنظیم بازار خاش خاطرنشان كرد: افزايش قیمت خوراک دام و نیز بالا بودن هزینه های خریداری، حمل و بارگیری مرغ از مقصد شهرهای خارج استان از مهمترين عوامل در افزایش قیمت مرغ در خاش است و با توزیع تدریجی مرغ تولیدی خاش نیازهای جامعه تامین مي شود.
 
وي اظهار كرد: سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به شکایات مردمی می‌بایست به صورت فعال در جهت خدمات‌رسانی به شهروندان باشد و مردم فهیم شهرستان خاش می‌توانند با تماس با این شماره مشکلات خود را بازگو کنند.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 450009
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *