۰
يادداشت/ به قلم معصومه خيرآبادي

وحدت و اتحاد؛ نياز ديروز، امروز و فرداي كشورهاي مسلمان جهان/ وحدت و انسجام شرط اساسي امنيت پايدار در منطقه است

وحدت و اتحاد؛ نياز ديروز، امروز و فرداي كشورهاي مسلمان جهان است و بي ترديد در عصركنوني تنها راه علاج بسياري از مشكلات جهان اسلام وحدت ميان شيعه و سني است كه حضرت امام راحل همواره بر اين مسئله تاكيد كردند.
وحدت و اتحاد؛ نياز ديروز، امروز و فرداي كشورهاي مسلمان جهان/ وحدت و انسجام شرط اساسي امنيت پايدار در منطقه است
به گزارش تفتان ما، عيد ميلاد باسعادت نبي مكرم اسلام(ص) یکی از بزرگترین اعیاد جهان اسلام است که مردم به شادمانی پرداخته، خیابان ها را آذین می کنند خیرات و صدقات می دهند و مجالس شادی و سرور به پا می کنند. نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا در هر جایی که محب پیامبر و اهل بیت او باشند برگزار می شود.
 
از دو بعد کلی می توان دلایل نامگذاری هفته وحدت را بررسی بیان کرد:
دین اسلام همه را به وحدت و یکتاپرستی دعوت کرده و از اختلاف و تفرقه منع كرده است. جهت ایجاد حفظ و وحدت میان اهل سنت وشیعه  
اهمیت این مسئله به حدی بود که اولین باربه دستور  امام خمینی(ره) ارگانی به نام ( مجمع تقریب مذاهب اسلامی) تاسیس شد.که هر ساله در این هفته علمای زیادی از سراسر دنیا در این مجمع حضور به هم می رسانند و کنفرانس های زیادی در این زمینه برگزار می شود.
 
در کشور ما اهل سنت و شیعه در کنار هم بدون هیچ اختلافی زندگی می کنند و با هم برادر و برابر ند. منظور از وحدت شیعه وسنی کنار گذاشتن اختلافات و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن اسلام به عنوان رکن وحدت است به گونه ای که مسلمانان جدا از هر دین و آیین و فارغ از هر اختلاف، بدون هیچ تفرقه ای همسو و هم جهت حرکت کنند. چرا که دشمنان همیشه به دنبال روزنه اختلاف و تفرقه بین مسلمانان هستن که از آن به نفع اهداف شوم خود استفاده کنند. البته اتحاد به معنای دست برداشتن از اعتقادات خود نیست بلکه در عین وجود اختلافات که بلاشک وجود دارد در مسائل کلی و بین المللی باهم تعامل داشته و در یک جهت حرکت کنند.
 

 
قطعاً تحکیم وحدت و اخوت اسلامی گامی بزرگ در جهت پیشبرد اهداف انقلاب جهانی اسلامی است. در روزگاری که دشمنان از هر حربه ای برای ضربه زدن به اسلام و جامعه اسلامی استفاده می کنند، وحدت میان مسلمانان چه اهل سنت و چه اهل شیعه پیش از پیش ضرورت پیدا می کند. دشمنانی که ار تفرقه و اختلاف پراکنی بین مسلمانان سود می برند. باید دانست که اختلاف در بعضی مسائل مانع اتحاد مسلمانان می شود که قطعا آنجا نقطه نفوذ دشمن است.
 
حتی اسلام به مسلمانان سفارش می کند که با ادیان آسمانی دیگر و پیروانش به مسالمت و عدل رفتار کنید تا مبادا باعث ایجاد اختلاف گردد. قرآن یکی از اهداف عمده رسال پیامبر را ایجاد انس و الفت بین قلوب مسلمین بیان می دارد.
 
رهبر معظم انقلاب فرمودند :«معنای اتحاد بین ملت های اسلامی این است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به یکدیگر کمک کنند در داخل این ملت ها سرمایه های خودشان را بر علیه یکدیگر به کار نبرند».
 
در شرایط و اوضاعی که دشمنان کمر هست برای ریشه کن کردن اسلام بسته اند و تمام تلاش خود را برای مبارزه با مسلمین و اسلام می کنند آشکارا اعلام می دارند که یکی از اهداف اصلی سیاست خارجه آنها  خصوصا آمریکا مخدوش کردن و ضربه زدن به اسلام است و این امر را از طریق نفوذ فرهنگ غربی به فرهنگ اسلامی  انجام می دهند مسائل اختلاف و تفرقه بین مسلمانان منطقی به نظر نمی رسد. مسلمانان باید از تمام ابعاد ظرفیتی و وجودی خود به همراه با  امکانات موجود بهره گیرند تا بعنوان یک قدرت تاثیرگذار به پیش آیند. قطعاً هر اختلافی به نفع دشمن بوده و دشمن از آن سود می جوید. چنانچه حضرت امام خمینی فرمودند: «امروز اختلاف بین ما تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند نه به مذهب حنفی  یا سایر فرق. آنها می خواهند نه این باشد و نه آن. راه را این طور می دانند که بین ما و شما اختلاف بیندازند.»
 
در اینجاست که ضرورت وحدت و یگانگی مسلمانان تحت نام توحید مشخص می شود و این بارها در قرآن در آیه های مختلفی عنوان شده است: «واعتصموا بحبل الله و لا تفرقوا (همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید)»  . ((آل عمران – 103))
 
خود پیامبر که ولادتش بانی توحید است، فرمودند: « الجماعه رحمه و الفرقه عذاب . وحدت مایه ی رحمت و تفرقه موجب عذاب است . »
 
——————————-
يادداشت از مصعومه خيرآبادي
——————————-
انتهاي پيام/
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 435630
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *