۰

بیمه دانش‌آموزی؛ از درآمد 99 میلیاردی آموزش و پرورش تا بی اطلاعی خانواده‌ها

بیمه دانش‌آموزی به رغم اهداف پشتیبانی مادی از دانش‌آموزان در مواقع بروز حادثه و درآمد 99 میلیاردی از محل دریافت حق بیمه، دچار عدم اطلاع‌رسانی صحیح به خانواده‌ها در خصوص پوشش هزینه‌های درمان و خدمات‌رسانی مناسب به دانش‌آموزان است.
بیمه دانش‌آموزی؛ از درآمد 99 میلیاردی آموزش و پرورش تا بی اطلاعی خانواده‌ها
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، پرداخت بیمه دانش‌آموزی جزو هزینه‌های لاینفک و بی حرف و حدیث خانواده‌ها در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس است اما چند درصد خانواده‌ها از مزایای این بیمه بهره‌مند می‌شوند.
یمه دانش‌آموزی، خدمات پشتیبانی درمانی و ایمنی‌بخش به 13 میلیون و دویست هزار دانش‌آموز در مدارس مختلف کشورمان است که از سوی مسئولان آموزش و پرورش برنامه‌ریزی و توسط یکی از شرکت های بیمه‌گر ارائه می‌شود.
دانش‌آموزان با پرداخت «7500 تومان»، در طول سال تحصیلی، در برابر فوت و نقص عضو یا از کار افتادگی جزئی و کلی دائم در اثر حوادث، هزینه‌های پزشکی ناشی از آن، اعمال جراحی مستلزم بستری شدن در بیمارستان‌ها و هزینه‌ خرید و پیوند کلیه، بیمه می‌شوند.
بیمه دانش‌آموزی، همه دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیردولتی اعم از ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه، هنرجویان هنرستان‌ها، دانش‌آموزان مدارس استثنایی، دانشجویان مراکز تربیت معلم، نوباوگان مهدهای کودک،‌ کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی، آموزشیاران و سوادآموزی نهضت سوادآموزی، دانش‌آموزان مدارس شبانه‌ و آموزش از راه دور و کارکنان آموزش و پرورش را شامل می‌شود.
در این تعهدنامه، بیمه حوادث تحصیلی برای جبران غرامت فوت ناشی از حادثه 7 میلیون تومان، جبران غرامت نقص دائم یا کلی و جزئی ناشی از حادثه تا سقف یکصد میلیون تومان، هزینه‌های درمان سرپایی و بیمارستانی ناشی از حادثه تا سقف یک میلیون و 500 هزار تومان، هزینه درمان اعمال جراحی ناشی از بیماری علاوه بر سهم بیمه‌گر پایه تا سقف ششصد هزار تومان و هزینه خرید و پیوند کلیه 2 میلیون تومان است.
در این بیمه‌نامه در خصوص نحوه اعلام خسارت عنوان شده است به محض وقوع حوادث، مدرسه یا اداره آموزش و پرورش شهر یا منطقه محل سکونت دانش‌آموز مؤظف است ضمن تکمیل فرم اعلام خسارت که در اختیار همه مدارس و ادارات آموزش و پرورش است، مراتب را در اسرع وقت کتباً به اطلاع بیمه‌گر برساند.
در نگاه اول، انجام دادن چنین کار بزرگی با توجه به حوادث و سوانح پیش‌بینی نشده مختلفی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، حرکتی بسیار پسندیده و ممدوح است و باعث آرامش خاطر دانش‌آموزان و والدین آنها در شرایط بحرانی حوادث پیرامونی می‌شود، اما نکته قابل تعمق و توجه در این مسیر آن است که به راستی چند درصد از دانش‌آموزان حادثه دیده در طول سال تحصیلی چه در مدرسه و یا خارج آن توانسته‌اند هنگام بروز حادثه از خدمات حمایتی بیمه دانش‌آموزی استفاده مطلوب کنند و آیا پرداخت آن بدون بروکراسی رایج اداری صورت می‌گیرد؟‌ چند درصد خانواده‌ها می‌دانند که اگر حتی خارج از ساعت مدرسه برای فرزندشان، حادثه‌ای رخ دهد می‌توانند از بیمه دانش‌آموزی استفاده کنند؟
آموزش و پرورش حق سرانه‌ای که در سال تحصیلی جاری برای دریافت خدمات بیمه‌ای از دانش‌آموزان سراسر کشور دریافت کرد، برابر با 7500 تومان بود که اگر در تعداد کل دانش آموزان ضرب کنیم، مبلغ حاصل از آن برابر با 99 میلیارد تومان می‌شود.
شواهد و قرائن نشان می‌دهد متأسفانه قوانین موجود و عوامل تسهیل‌گر در پرداخت خسارات به دانش‌آموزان از پشتوانه قابل توجهی برخوردار نیست و بسیاری از خانواده‌ها در هنگام حادثه، دچار سردرگمی و بلا تکلیفی شده‌اند، تا آنجا که بعضاً هزینه‌های حوادث اتفاقی برای فرزندان خود را متقبل شده و یا به دلیل عدم پاسخگویی صحیح از سوی مسئولان مربوطه، عطای دریافت غرامت را به لقای آن بخشیده‌اند.
مادر یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با اشاره به عدم پرداخت هزینه درمان فرزند خود در اثر حادثه در مدرسه گفت :فرزندم در مدرسه در اثر شوخی یکی از هم کلاس‌هایش از ناحیه قفسه سینه دچار مصدومیت شدید شد که مجبور شدیم برای درمان، او را در بیمارستان به مدت چهار روز بستری کنیم و تمامی هزینه‌های آن را خود و یا از طریق دفترچه خدمات درمانی پرداخت کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا از بیمه دانش‌آموزی برای درمان فرزند خود استفاده نکرده‌اید؟»، با تعجب گفت: درخصوص بیمه دانش‌آموزی، مدرسه هیچ اطلاع رسانی انجام نداده است.
این مادر دانش‌آموز خاطر نشان کرد: هنگام ثبت‌نام فرزندم در مدرسه مبلغ بیمه دانش‌آموزی را نیز پرداخت کردم، اما مدرسه هیچ اطلاع رسانی در خصوص مزایای استفاده از بیمه دانش‌آموزی نکرد؛ در نتیجه هنگام بروز حادثه برای فرزندم اطلاعی از تسهیلات آن برای انجام درمان نداشتم.
نکته قابل تعمق دیگر در این خصوص مبلغ قابل توجه دریافتی است که از همه دانش‌آموزان دریافت می‌شود اما برنامه مشخص و قابل دفاعی از سوی مسئولان امر ارائه نمی‌شود، داستانی که هرساله با افزایش حق بیمه دانش‌آموزان تغییر می‌کند اما نبود نظارت درست بر روند اجرایی شدن آن، علی‌رغم خدمات ارائه شده به دانش‌آموزان اما و اگرهایی را به اذهان دانش‌آموزان و والدین آنها در خصوص صرف این هزینه‌ها متبادر می‌کند.
نکته مهم‌تر اینکه تاکنون هیچ مسئولی از آموزش و پرورش آمار و ارقامی از خدمات دهی به دانش‌آموزان حادثه دیده و پرداخت غرامت به رسانه‌ها ارائه نداده است و شائبه ابهام و عدم شفافیت در اجرای صحیح آن در گروه هدف که جمع کثیری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنهاست را ایجاد کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص سرانه بیمه دانش‌آموزی و میزان رضایتمندی خانواده‌ها اظهار داشت:‌ اصل دریافت مبلغی برای بیمه خوب است اما سرویس‌دهی بیمه‌ها در مقابل وجهی که دانش‌آموزان برای بیمه می‌پردازند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
وی ادامه داد: امروز هیچ راهکار مشخصی ارائه نشده است تا اگر دانش‌آموزی آسیب دید، بیمه اقدامی برای آن انجام دهد؛ به بیان روشن‌تر سرویس‌دهی بیمه‌ها در مقابل اخذ این وجوه روشن،‌شفاف و ملموس نیست.
حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمی یادآور شد: نه مدیران مدارس، نه مدیران آموزش و پرورش و نه والدین نمی‌دانند در مقابل وجوه پرداختی اگر بخواهند از امتیازات آن استفاده کنند باید کدام مسیر را طی کنند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: اگر دانش‌آموزی در مدرسه آسیب ببیند یا بیمار شود، مدیر ملجأ و پناهگاهی سراغ ندارد تا دانش‌آموز را به آن ارجاع دهد و بتواند از پوشش بیمه‌ای استفاده کند.
وی تصریح کرد: به دلیل غفلت‌های صورت گرفته، شرکت‌های بیمه خودشان را به سایه برده و فقط این کار جنبه‌ سودآوری برای آنها داشته است و در بحث خدمت رسانی نیز به دلیل بی‌خبری و مسئولیت گریزی، صرفاً از این بازار برای افزایش سرمایه خودشان استفاده کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی خاطرنشان کرد: در بخش قراردادها در این خصوص مشکلی وجود ندارد،اما به دلیل بی‌خبری و مسئولیت‌گریزی این شرایط افتاده است و این مسئولیت‌گریزی عمدتاً از جانب شرکت‌های بیمه‌ است؛البته آموزش و پرورش نیز اطلاع‌رسانی صحیح نکرده است و می‌تواند دانش‌آموزان و والدین‌شان را با حقوق خود بیشتر آشنا کند.
انتهای پیام/فارس
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 433833
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *