۰

آمارهای منتشر شده تورم دقیق نیست/ دولت از شفاف‌سازی ارقام اصلی تورم خودداری می‌کند

تعیین تورم 12 درصدی در سال 95 در حالی از سوی دولت مطرح می شود که برخی کارشناسان معتقدند آمار دقیق و درستی از نرخ تورم ارائه نمی شود.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از  رازق مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ تورم در سال ١٣٩٥را بین ٥/١٠ تا ١٢درصد پیش بینی کرده است.
بنا بر این گزارش، از نیمه دوم سال ١٣٩٢، نرخ تورم روندی کاهشی به خود گرفت و انتهای سال ١٣٩٣ به ٨/١٥ درصد رسید؛ ضمن اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه هم شرایطی مشابه را تجربه کرد و در پایان همان سال به ١/١٦ درصد کاهش پیدا کرد.
این گزارش می‌افزاید: از تیرماه سال 94 موج دوم روند نزولی تورم شروع شد و نرخ تورم نقطه به نقطه از ٢/١٦ درصد در خردادماه به ٤/٩ درصد در دی ماه رسیده است. در نتیجه نرخ تورم هم روند نزولی خود را آغاز کرد و در دی ماه به ٦/١٣ درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود انتهای سال گذشته به ٤/١٢ درصد رسیده باشد.
تعیین نرخ تورم بنا به گفته برخی از کارشناسان برای همه یکسان نیست و این مسیله‌ای است که باعث می شود مردم کاهش نرخ تورم را در سفره‌های خود احساس نکنند.
با این حال برخی از تحلیلگران اقتصادی هم معتقدند اکنون درک درستی از موضوع تورم وجود ندارد چراکه کاهش نرخ تورم و یا مهار آن، به معنای ارزان شدن کالاها نیست بلکه به معنای کمتر گران شدن کالاهاست.
نرخ تورم برای همه یکسان نیست
عبدالمجید شیخی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به وضعیت تعیین تورم در کشور اظهار کرد: ترکیب سبد مصرفی مردم در کشور یکی نیست، برای مثال در سبد مصرفی کالای افراد مستضعف و کم درآمد تنها کالاهای اساسی قرار دارد اما سهم افراد متمول و ثروتمند از کالاهای اساسی و ضروری نسبت به کالاهای لوکس و تجمل گرایانه بسیار ناچیز است.
وی با بیان اینکه با توجه به چنین شرایطی نرخ تورم برای همه یکسان نیست، بیان کرد: وقتی قیمت کالاهای اساسی پنجاه، شصت و یا حتی 100 درصد افزایش پیدا می‌کند در سهم ترکیبی سبد تعیین نرخ تورم بسیار نقش اندکی دارد و در معدل افزایش قیمت‌هایی که گرفته می‌شود این موارد خود را نشان نمی‌دهند.
این کارشناس اقتصادی با توجه به اینکه اکثر وزاری دولت جزء مرفهین بی درد هستند، افزود:  دولت چون خود درکی از وضعیت معیشتی افراد رو به پائین جامعه ندارد، نمی‌آید یارانه متمولین را که تاثیری بر روی زندگی آنها ندارد قطع کند تا این پول صرف کمک به تولید و تقویت وضعیت معیشتی نیازمندان در کشور شود.
1100روز از وعده های 100 روزه دولت می گذرد!
شیخی با بیان اینکه دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، اجازه نمی‌دهد تا هیچ گونه علائمی از عدم تحقق وعده‌های خودش در کشور نمایان شود، عنوان کرد: دولت سعی می‌کند تا همچنان با وعده و وعیدهای طولانی در یک استتار زمانی انتخابات آینده را پیروز گردد از همین رو به دنبال این است تا با موکول کردن وعده‌های خود به آینده این وضعیت را برای خود پیش بیاورد همچنان که می‌بینیم بیش از هزار و 100روز گذشت اما هنوز که هنوز است وعده‌های 100روزه دولت محقق نشد.
دولت از شفاف سازی و بیان ارقام اصلی تورم خودداری می کند
وی ادامه داد: بنابراین با توجه به این شرایط دولت فعلی از شفاف سازی و بیان اعداد و ارقام اصلی تورم  بخاطر اغراض سیاسی خود، خودداری می‌کند.
این کارشناس اقتصادی در رابطه با میزان حقیقی افزایش تورم در کشور، اظهار کرد: همانطور که گفتم میزان واقعی تورم برای اقشار مختلف جامعه متفاوت است اما بطور مثال برای شخصی که طی سال‌های اخیر اجاره‌نشین بوده است می‌بینیم که طی این دو سال اخیر میزان اجاره بها شاید تا 50 درصد هم افزایش داشته است و یا حتی خانواده‌هایی را می‌بینیم که در ماه 60 تا 70 درصد درآمد خود را صرف هزینه‌ اجاره بها می‌کنند که همه اینها را در تعیین تورم اگر حساب کنیم شاید برای چنین قشری تورم تا 50 درصد هم افزایش داشته است.
تنها45 درصد تورم بیکاری در کشور وجود دارد
نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» گفت: برخلاف صحبت‌های برخی آقایان مبنی بر عدم افزایش تورم در سال های گذشته امسال شاهد افزایش قیمت در بسیاری از کالاها از جمله بلیط هواپیما، کرایه‌های حمل و نقل، لبنیات و بسیاری دیگر از کالاهای اساسی بوده‌ایم.
وی افزود: با این وجود شاهد تعیین حقوق 800 هزار تومانی برای کارگران هستیم که واقعا این نشان از بی عدالتی مسئولین این حوزه است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آمارهای منتشر شده از سوی دولتی‌ها تنها بر روی کاغذ است، عنوان کرد: در سالهای اخیر به عینه شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی در کشور بودیم، جز میوه که آن هم بخاطر عدم وجود تقاضا قیمت آن با کاهش روبه رو شده بود نه باخط کاهش تورم.
آمارهای منتشر شده تورم دقیق نیست
قاضی پور افزود: در واقع شرایطی پیش آمده بود که حتی در شب عید برخی آجیل فروش‌ها مجبور به فروش اقساطی کالاهای خود کرده بودند.
وی با توجه به اینکه دولت باید رونق را به بخش مسکن بازگرداند، افزود: 25 درصد از اقتصاد کل کشور وابسته به وضعیت بازار مسکن است از همین رو دولت برای بهبود وضعیت فعلی باید رونق را به بخش مسکن بازگرداند.
وی تصریح کرد: از طرف دیگر دولت موظف است تا 5 قلم کالای اساسی و مورد نیاز مردم از جمله گوشت، نان، روغن، برنج و مرغ را بصورت بسیار ارزان تر از قیمت‌های فعلی در اختیار مردم قرار دهد.
وی در پایان با بیان اینکه تورم در سراسر ایران یکسان نیست، عنوان کرد: در حال حاضر چیزی حدود 45 درصد تنها تورم بیکاری در کشور وجود دارد و به نظر من آمارهایی که از سوی دولت برای میزان واقعی تورم منتشر می‌شود آمارهای درست و دقیقی نیست.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 432546
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *