۰

1300 میلیارد دلار خرج واردات شده است/ اولین قدرت در تقویت صنعت کشور بخش دولتی است/ مسئولین اعتقادی به استقلال اقتصادی ندارند

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در قانون اساسی اولین قدرتی که توانایی صنعتی کردن نظام اقتصادی کشور را دارد، بخش دولتی است، گفت: اقتصاد ما طی 30 سال اخیر با اندیشه‌های اقتصاد لیبرالی سیاست گذاری کرده‌اند و تفکری که در این مبانی هست حذف بخش دولتی و واگذاری تمام امکانات به بخش خصوصی است.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از  رازق؛ ابراهیم رزاقی با اشاره به اینکه بخش خصوصی توانایی صنعتی کردن نظام اقتصادی کشور را ندارد، اظهار کرد:  در قانون اساسی اولین قدرتی که توانایی صنعتی کردن نظام اقتصادی کشور را دارد، بخش دولتی است طوری که در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی هستند که توانایی صنعتی کردن کشور را دارند.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: هر کدام از این بخش ها یکسری مزیت‌ها و یکسری معایبی را به دنبال دارند، برای مثال بخش خصوصی برای اینکه به دنبال سود است توان ایجاد یکسری صنایعی که بتواند کشور را به سمت صنعتی شدن برود ندارد و نمی‌تواند در برابر شرکت‌های خارجی مقاومت کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با توجه به اینکه دولت باید چنین صنایع صنعتی را تقویت کند، بیان کرد: اقتصاد ما طی 30 سال اخیر با اندیشه‌های اقتصاد لیبرالی سیاست گذاری کرده‌اند و تفکری که در این مبانی هست حذف بخش دولتی و واگذاری تمام امکانات به بخش خصوصی است.
در کشورهای لیبرالی سود تنها هدفی است که دنبال می شود
رزاقی افزود: در کشوری که سیاست‌های اقتصاد لیبرالی حاکم است، سود تنها موردی است که هدف قرار می‌گیرد، گفت: در این حالت سود در تولید وجود نخواهد داشت و نهایتا تا 5 درصد خواهد بود.
وی افزود: در این حالت حتی از 100 تا 300 درصد  سود به سمت فعالیت‌های غیر تولیدی و واردات سوق پیدا می کند و به سمت تولیدی که 5 درصد در آن سود وجود دارد نخواهد رفت.
رزاقی با اشاره به اینکه وقتی وضعیت اینطور باشد و تنها نهایت سود مدنظر باشد حتی تولید کنندگان داخلی هم به سمت فعالیت‌های غیر تولیدی برای بهره برداری از نهایت سود خواهند رفت، عنوان کرد: نتیجه چنین وضعیتی همین خواهد شد که طی 27 سال گذشته چیزی حدود 1300 میلیارد دلار خرج واردات کردیم و بیکاری افزایش پیدا کرده در حالی که طبق ضوابط تعیین شده می‌بایست تا الان 130 میلیون شغل ایجاد می‌شد اما تنها 13 میلیون شغل ایجاد شده که نصف بیشتر آن هم دلالی را در بر می‌گیرد.
وظیفه بانک‌ها ساماندهی نظام پولی و توسعه تولید در کشور است
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حتی خود بانک‌ها هم که وظیفه ساماندهی نظام پولی و اقتصادی و توسعه تولید در کشور را بر عهده دارند باید سود خودشان را محدود کنند، گفت: اما بانک ها هم سرمایه‌های مردم را در فعالیت‌های واسطه گری و خرید و فروش برای کسب سود سرمایه گذاری می‌کنند.
رزاقی با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران به طور وحشتناکی وابسته به کشورهای دیگر است، بیان کرد: نقدینگی سرمایه داران در کشور ما بیش از هزار میلیارد تومان است که اگر این میزان نقدینگی در مسیر تولید قرار بگیرد به راحتی می‌تواند همان 130 میلیون شغل را ایجاد کند طوری که حتی دیگر به واردات از کشورهای دیگر هم نیازی نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه این اقدامات در راستای وضعیت اقتصادی کشور بصورت آگاهانه باشد، خیانت به نظام و کشور است، اظهار کرد: مسئولینی که در راس امور نشسته‎‌اند باید جلوی وضعیت اینچنینی اقتصاد را بگیرند و اگر نمی‌توانند از مسئولیت خود کناره گیری کنند تا فرد لایق تری که توان انجام آن کار را دارد در راس قرار بگیرد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وقتی کشور اینطور اداره می‌شود و دروازه‌های واردات به روی هر کسی باز است طبیعی است که خارجی‌ها خواهان حضور در ایران هستند، گفت: از طرفی این نکته را نیز باید یادآور شد که اگر خارجی‌ها توان درست کردن وضعیت اقتصادی کشور ما را داشتند این وضعیت کشورهای خودشان نبود.
رزاقی ادامه داد: علاوه بر این در زمان شاه که خارجی‌ها در ایران حضور داشتند چرا ایران را صنعتی نکردند یا در صنایع دفاعی کشو، اگر واقعا خارجی ها حضور داشتند اجازه چنین پیشرفتی را در این حوزه به کشور ما می‌دادند؟!
مسئولین اعتقادی به استقلال اقتصادی ندارند
وی با اشاره به اینکه با این وضعیت فکر می‌کنم مسئولین اعتقادی به استقلال اقتصادی ندارند، بیان کرد: طبیعی است که با چنین وضعیتی مسئولین تنها چشم امید به خارجی‌ها داشته باشند و منابع عظیمی را نیز در اختیار آنها قرار دهند.
وی ادامه داد: در همین دولت چیزی که برای رئیس جمهور اهمیت دارد اینست که هرچه زودتر قرارداد هواپیما‌های ایرباس را به امضا برساند، چرا باید دنبال چنین چیزی در کشور بود، مگر نمی توان صنعت هواپیما سازی را در کشور تقویت کرد؟
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنامه‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه برای ذلیل و وابسته نگه داشتن ایران به کشورهای غربیطرح ریزی شده است، بیان کرد: وقتی ما نتوانیم امکانات خودمان را خود بوجود بیاوریم طبیعی است که آسیب پذیر خواهیم شد و هر کشوری می‌تواند ما را به سادگی تحریم کند چه برسد به آمریکا که کل کشورهای صنعتی سرسپرده آمریکا هم در این تحریم ها شرکت خواهند کرد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 433013
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *