۰
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان خبر داد:

شناسایی ۱۰۲۹ نیروی کار خارجی غیرمجاز در سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از شناسایی یک‌هزار و ۲۹ نیروی کار خارجی غیرمجاز در این استان خبر داد.
شناسایی ۱۰۲۹ نیروی کار خارجی غیرمجاز در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، خلیل احمد سلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: با اجرای ۱۱۳ گشت مشترک بازرسی شناسایی نیروی کار خارجی غیرمجاز از دو هزار و ۲۱۲ کارگاه عمرانی و اقتصادی در استان طی یازده‌ماهه سال جاری، یک‌هزار و ۲۹ نفر از افراد که به طور غیرقانونی فعالیت داشتند، شناسایی شدند.

وی افزود: دراین‌خصوص ۴۵ کارفرما به مراجع قضایی معرفی شده تا به تخلف آنها رسیدگی شود، همچنین ۱۳۳ نیروی کار ایرانی در یازده ماه امسال جایگزین اتباع خارجی غیرمجاز در واحدهای تولیدی و صنعتی شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با تأکید بر تشدید نظارت‌ها و برخورد قانونی با اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز در استان، یادآور شد: ر اساس مفاد قانون کار، اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را نداشته و در صورت مشاهده اشتغال و به‌کارگیری، کارفرمای آن‌ها متخلف شناخته شده و مشمول جریمه خواهد بود.

سلامی گفت: اگر کارفرمایان نسبت به به‌کارگیری اتباع بیگانه فاقد پروانه کار اقدام نمایند، بر اساس قانون جرم و تخلف است که با عنایت به مصوبه شورای‌عالی کار مبنی بر افزایش حقوق و دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۲ به مبلغ یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۲۸ ریال بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر اتباع خارجی، معادل ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه به مبلغ ۸ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال جریمه خواهند شد. این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دوبرابر می‌شود.

وی اظهار کرد: کارفرمایان حقیقی و حقوقی متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی نیز وفق ماده ۱۲۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران پس از ثبت‌نام و ایجاد پرونده شخصی الکترونیکی در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست در قالب روادید ورود با حق کار، صدور، تمدید، تجدید و یا ابطال پروانه کار اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: برای دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی در خصوص اشتغال و به‌کارگیری نیروهای خارجی غیرمجاز، شماره‌تلفن‌های ۳۳۲۲۴۴۶۱ و ۰۲۱۶۳۶۹ در نظر گرفته شده است که شهروندان می‌توانند از این طریق یا مراجعه حضوری به اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، موارد را برای پیگیری به همکاران ما اطلاع دهند.

انتهای خبر/
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 453834
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *