۰
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان خبر داد:

نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در مکزیک

نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان با حضور بانوی هنرمند استان به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران در مکزیکوسیتی کشور مکزیک برگزار شد.
نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در مکزیک
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: به مناسبت سالروز روابط دیپلماتیک ایران و مکزیک نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در کاخ‌موزه لوس پینوس مکزیکوسیتی این کشور برپا شد که بانوی هنرمند این دیار با آثار فاخر خود و سایر صنعتگران و هنرمندان استان به‌عنوان نماینده شایسته ایران اسلامی در آن شرکت نمودند.
 
زهرا ابراهیمی با قدردانی از حمایت‌های استاندار، معاون امنیتی و انتظامی استاندار و سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک برای ثبت این افتخار بزرگ برای نخستین‌بار، افزود: این نمایشگاه که به مدت یک هفته با پیام استاندار سیستان و بلوچستان در کشور مکزیک گشایش یافت با استقبال بی‌نظیر مردم هنردوست دوست این کشور روبه‌رو شد به‌طوری که درخواست برای حضور و برگزاری مجدد این نمایشگاه در این کشور مطرح گردید.
 
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تصریح کرد: نمایشگاه به‌عنوان دیپلماسی فرهنگی تلاش می‌کند با استفاده از فرهنگ و عناصر و مولفه‌های فرهنگی و هنری بر افکار عمومی دیگر کشورها تأثیر بگذارد و یا استفاده از اشتراکات فرهنگی فی‌مابین، به تقویت تفاهم متقابل کمک نماید.
 
وی تأکید کرد: زیباترین نقوش ذهنی به مدد دستان توانا و فکر خلاق زنان هنرمند سیستان و بلوچستان بر روی پوشاک مردم این دیار نقش می‌بندد به‌گونه‌ای که لباس اقوام این استان با قدمتی چندین هزار‌ساله یکی از پایدارترین، فراگیرترین و ملموس‌ترین نمونه لباس‌های موجود در کشور است.
 
ابراهیمی با بیان اینکه صنایع‌دستی به‌عنوان مکمل جاذبه‌های تاریخی و گردشگری که تبلور عینی فرهنگ و هنر بومی مردم است، می‌تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن و جذب گردشگران داشته باشد، اظهار کرد: زنان صبور، بردبار و باذوق سیستان و بلوچستان باظرافت و زیبایی خاص، خالق زیباترین هنرها بر روی تاروپود پارچه هستند به‌طوری‌که نقش و نگاره‌های آنان را می‌توان علاوه بر لباس محلی در سایر منسوجات نیز مشاهده کرد.
 
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی از زیباترین و فنی‌ترین سوزن‌دوزی‌های اختصاصی ایران را می‌توان در این استان مشاهده کرد که هنر دست زنان و دختران منطقه است.
 
ابراهیمی با بیان اینکه مردان و زنان سیستان و بلوچستان با پوشیدن لباس محلی و گویش مادری توانسته‌اند فرهنگ، آداب و سنن خویش را حفظ کنند و با افتخار و احترام بر حفظ این هویت و اصالت تأکید دارند، افزود: صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های غنی استان نمادی از همت و توانمندی زنان هنرمند؛ راهی برای فعال‌شدن کارگاه‌های خانگی و توسعه مشاغل خرد و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است که این نمایشگاه توانسته به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی خوش بدرخشد.

انتهای خبر/
شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 453400
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *