۰
آینده جوانان به انتخاب رشته گره‌خورده است؛

انتخاب رشته کنکور سراسری تصمیمی سرنوشت‌ساز

انتخاب رشته یکی از اساسی‌ترین و سرنوشت‌سازترین انتخاب‌هایی است که هر فرد با آن مواجه می‌شود.
انتخاب رشته کنکور سراسری تصمیمی سرنوشت‌ساز
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، به نقل از زاهدنیوز با پشت سر گذاشتن کنکور سراسری مراسم بعدی یعنی انتخاب رشته داوطلبین آغاز می‌شود بعد از به‌پایان‌رسیدن کنکور و اعلام نتایج دیگر نباید به نکات منفی فکر کرد و تمام تمرکز را بر انتخاب رشته صحیح و درست گذاشت.
 
در زندگی با انتخاب‌های بسیاری روبرو می‌شویم و انتخاب رشته یکی از اساسی‌ترین انتخاب‌هایی است که هر فرد با آن مواجه می‌شود سرنوشت آینده کار شغل و بسیاری از امور وابسته به رشته‌ای است که قبول می‌شویم آن را ادامه می‌دهیم این انتخاب سرنوشت خود را رقم می‌زند.
 
مسئولیت هر انتخاب بر عهده فرد است این لزوم انتخاب صحیح را برای صرفه‌جویی در وقت، زمان و منابع نیز نشان می‌دهد انتخاب رشته سراسری می‌تواند شغل، وضعیت مالی و حتی از لحاظ خانوادگی نیز بر زندگی هر فرد اثر بگذارد اطلاعات صحیح، کافی و دقیق در انتخاب رشته باید رعایت شود.
 
سجاد سلوکی، رئیس مرکز مشاوره دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما از اقدامات مرکز مشاوره در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری بیان کرد: اطلاعیه و اخبار در خصوص کنکور قبل از آغاز رسمی انتخاب رشته توسط مشاورین در اختیار اولیا و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: راه‌اندازی پایگاه‌های انتخاب رشته است باتوجه‌به تغییرات بسیار زیادی که در برگزاری سبک و سیاق کنکور امسال داشتیم در نتیجه انتخاب رشتهٔ جدید را خواهیم داشت و والدین نیز حساسیت بیشتری را در انتخاب رشته تجربه می‌کنند.
 
رئیس مرکز مشاوره دانش‌آموزان استان تصریح کرد: در پایگاه انتخاب رشته سعی کرده‌ایم بهترین مشاوران خود را در زمینه تحصیلی و کنکور به کار گیریم برای انتخاب رشته بهتر در دو جلسه انتخاب رشته کنکور برگزار می‌شود.
 
وی افزود: در جلسه اول ویژگی‌های شخصیتی و علایق داوطلب را بررسی می‌کنیم مرحله بعد در ارتباط دفترچه انتخاب رشته دررابطه‌با رشته‌ها موجود در استان و در صورت تمایل در شهرهای اطراف بررسی می‌شود.
 
سلوکی تشریح کرد: در بحث انتخاب رشته دو مرحله وجود دارد مرحله اول بررسی علایق و شخصیت فرد و چینش اولیه رشته‌ها و مرحله دوم که بسیار مهم است داوطلب با مطالعه دفترچه اطلاعاتی که به دست آورده است لیست نهایی انتخاب رشته خود را تکمیل می‌کند و با مراجعه مجدد برای انتخاب رشته انجام شده تأیید نهایی را از مشاور می‌گیرد.
 
وی اذعان کرد: هدف ما از انتخاب رشته انتخابی از روی علاقه و توانایی فرد است و شعار اصلی ما در مرکز مشاوره این است که کسی ناامید از مرکز مشاوره بیرون نمی‌رود حتی افرادی که سال بعد می‌خواهند انتخاب رشته انجام دهند برخی افراد که رتبه‌هایشان خیلی خوب نشده ممکن است ناامید شوند، به علت تجربه کم یا شرایط خاص ولی امیدواریم که بهترین راهنمایی را برای داوطلبان داشته باشیم.
 
رئیس مرکز مشاوره دانش‌آموزان استان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سطح استان و مرکز ۲۵ پایگاه راه‌اندازی شود و ۱۰۰ مشاوره باتجربه در بحث انتخاب رشته به ما کمک می‌کنند که با هزینه‌ای حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ انجام شود که در مرکز قاعدتاً بیشتر و در شهرستان‌ها کمتر خواهد بود و پایگاه‌های انتخاب رشته در دو شیفت صبح و بعدازظهر فعال هستند و باتوجه‌به دسترسی مردم این پایگاه‌ها در سطح شهر دایر می‌شوند مثل پایگاه مشاوره واقع در خیابان مصطفی خمینی نبش خیابان کفمی که دانش‌آموزان از حاشیه و مرکز شهر می‌توانند به این پایگاه مراجعه کنند.
 
وی مطرح کرد: مؤسساتی که به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کنند اگر مجوز آموزش‌وپرورش را داشته باشند در صورت تخلف برخورد قاطعانه انجام می‌شود؛ ولی مؤسساتی که به‌صورت آزاد فعالیت می‌کنند در صورت اطلاع از تخلف آنها با کمک سایر ارگان‌ها با آنها برخورد می‌شود.
 
سلوکی عنوان کرد: بعد مالی آن یک طرف چه هزینه‌های عجیبی از داوطلبین می‌گیرند و بازی با سرنوشت داوطلبان که ممکن است از روی عدم تجربهٔ مشاور در بحث انتخاب رشته اتفاق بیفتد توصیه ما به خانواده‌ها این است که فریب این تبلیغات را نخورند و به مشاورین مجرب آموزش‌وپرورش اعتماد کنند.
 
وی گفت: باتوجه‌به اینکه انتخاب رشته انتخاب آینده فرد است هیچ‌گونه عجله‌ای دررابطه‌با انتخاب رشته نداشته باشند خیلی از داوطلبین در روزهای ابتدایی کار را آغاز می‌کنند تایید نهایی را می‌زنند و در انتها این انتخاب قابل‌ویرایش نیست توصیه می‌کنیم خیلی عجله‌ای برای انتخاب رشته نداشته باشند هدف ما این است که داوطلب ما انتخابی درست و عقلانی و منطقی داشته باشد و انتخابی نادرست و از روی تقلید نداشته باشد.
 
رئیس مرکز مشاوره دانش‌آموزان مطرح کرد: دانش‌آموزان رتبه‌های خود را با سایر دوستان مقایسه نکنند و این در انتخاب رشته آنها تأثیرگذار نباشد باید توجه کنند که هر فرد شخصیت مستقلی دارد و متفاوت با فرد دیگری است و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است.
 
وی بیان کرد: توصیه می‌کنیم که بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته به‌دقت آن را مطالعه کنند؛ زیرا تمام نکات مهم و تغییرات در دفترچه قید شده است چند بار دفترچه را مطالعه فرمایند رشته‌ها را بررسی کنند ببینند آیا می‌توانند در شهر دیگری ادامه تحصیل دهند رفت‌وآمد برای آنها مقدور است آیا خوابگاه برای آنان در نظر می‌گیرند باید همه این موارد در انتخاب رشته رعایت شود تا بعداً دچار مشکل نشود.
 
سلوکی تصریح کرد: در پایان توصیه می‌کنم که قبل از تأیید نهایی ملاک انتخاب رشته را علاقه و توانایی فردی خود در نظر بگیرند چه‌بسا افرادی با رتبه‌های بسیار عالی پیروز نمی‌شوند؛ زیرا انتخاب رشته با علاقه آنها یکی نبوده است.
 
انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcgyw9qyak93q4.rpra.html
 
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 453180
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *