۰
اسدی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

عدم برگزاری منظم جلسات شورای‌عالی کار/ شکاف ۱۲ میلیون تومانی درآمد و هزینه خانوار کارگری

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با اشاره به عدم برگزاری جلسات شورای‌عالی کار، بر لزوم ترمیم دستمزد کارگران باتوجه‌به برآوردهای جدید جدول معیشت خانوار کارگری و شکاف ۱۲ میلیون‌تومانی درآمد و هزینه تأکید کرد.
عدم برگزاری منظم جلسات شورای‌عالی کار/ شکاف ۱۲ میلیون تومانی درآمد و هزینه خانوار کارگری
به گزارش تفتان ما به نقل از خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بیش از ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور را کارگران و خانواده وابسته به آنها تشکیل می‌دهند، این در حالی است که در آخرین جمع‌بندی شورای‌عالی کار سبد معیشت این قشر، به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده؛ یعنی از دوبرابر سبد معیشت در نظر گرفته شده در مذاکرات مزدی ۱۴۰۱ که در اسفند سال قبل دستمزد کارگران بر آن اساس محاسبه شد، گذشته و هیچ اقدامی در راستای ترمیم این روند صورت نپذیرفته است.
عدم برگزاری منظم جلسات شورای‌عالی کار
آیت اسدی نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره این موضوع به راه دانا؛ اظهار کرد: تا زمانی که وزیر کار مسئولیت این وزارتخانه را برعهده داشت همه ماهه و به‌صورت مداوم جلسات شورای‌عالی کار در برگزار می‌شد و اعضاء هر ماه هزینه‌ها را به نسبت درآمد کارگری رصد کرده و نتایج این تحلیل‌ها از سوی سه طرف حاضر در شورای کار مورد بررسی قرار می‌گرفت که متأسفانه در خلأ وجود وزیر در چندماهه اخیر جلسات شورای‌عالی کار به طور منظم تشکیل نشد.

بیشتر بخوانید:
برگزاری جلسه شورای عالی کار/ با دستمزد کنونی کارگران فقط زنده می‌مانند

وی ادامه داد: پس از این وقفه جدول هزینه‌های معیشت خانوار که هرساله مورد بررسی قرار می‌گیرد توسط آقای توفیقی از اعضای شورای‌عالی کار تهیه و از منابع جاری هزینه‌ها استخراج نموده و اقدام به محاسبه سبد معیشت کار نمودند تا باتوجه به اینکه در ماه‌های انتهایی سال هستیم این موضوع تلنگری باشد بر دولت و مسئولین تا هر چه زودتر فکری به حال این شکاف درآمدی و معیشتی کنند.

این فعال حقوقی در امور کارگران افزود: جدول بودجه خانوار شهری و روستایی شامل خوراکی‌ها، مسکن و پوشاک، هزینه‌های آب و برق و گاز و ... است که اکثر هزینه‌ها را مسکن و هزینه حامل‌های انرژی شامل می‌شوند و در پله بعدی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و سایر هزینه‌ها از جمله تحصیل و ارتباطات و حمل‌ونقل و... را پوشش می‌دهند که همه مزد بگیران و حقوق‌بگیران در جریان دقیق افزایش‌های جاری هستند.
ترمیم حداقل مزد کارگری با استناد به جدول هزینه خانوار
وی تأکید کرد: در سال گذشته نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار و کمیته دستمزد بارها در رابطه با حذف ارز ترجیحی و آثار آن بر افزایش قیمت‌ها و معیشت خانوارهای کارگری به دولت و شرکای اجتماعی خود هشدار داده بودیم و این پیش‌بینی می‌شد که هزینه‌های خانوار تغیر خواهد کرد و البته این پیش‌بینی محقق هم شد که متأسفانه موجب افزایش شکاف درآمدی و هزینه‌ای شد و امید داریم در جلسات رسمی با حضور نمایندگان دولت و کارفرمایی و نمایندگان مرکز آمار ایران این ارقام چکش‌کاری شده و در نهایت موجب اصلاح دریافت مزد کارگران شود.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با اشاره به این موضوع که دولت باید تسهیل گر در این امور باشد گفت: ما به‌عنوان مطالبه‌گر و زبان گویای کارگران به وظیفه خود یعنی مطالبه حقوق اولیه کارگران اصرار داریم و با رصد مشکلات هشدارهای لازم را می‌دهیم و انتظار داریم رویه اجرایی این تغییر را از سوی دولت شاهد باشیم و هر چه زودتر شاهد تشکیل مجدد جلسات و ترمیم حقوق کارگران باشیم.
شکاف ۱۲ میلیون‌تومانی درآمد و هزینه خانوار کارگری
وی با تأکید بر شکاف ۱۲ میلیون تومانی بین درآمد و هزینه‌های خانوار کارگری گفت: تأکید ما روی منصفانه شدن حقوق کارگران است و مباحث شورای‌عالی کار همه‌ساله بسیار پیچیده بوده و جوانب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و سایر جنبه‌های این تصمیم هم در نظر گرفته می‌شود و تمام تلاش ما هرساله منجر به این شده که حداکثر ۵۰ درصد از حقوق حقه کارگران بر اساس جدول معیشت خانوار را مصوب کنیم.

اسدی در پایان با اشاره به نقش مطبوعات در احقاق مزد کارگران گفت: ما امید داریم تا با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها حداقل جلسات شورای‌عالی کار به روال سابق برگردد تا ما هم بتوانیم خواسته‌های بخش کارگری را مطرح کنیم و از این‌رو بتوانیم نتایج حاصله را به سمع و نظر مردم برسانیم.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب: 452220
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *