۰

افزایش 14 درصدی حقوق کارگران/ دستمزدی که دردی از کارگران دوا نمی کند

بامداد چهارشنبه، نشست شورای عالی کار با توافق بر سر افزایش 14درصدی حقوق کارگران در سال 95 ، به پایان رسید.
افزایش 14 درصدی حقوق کارگران/ دستمزدی که دردی از کارگران دوا نمی کند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از یزدندا؛ نپرداختن تمام حقوق کارگر یا بخشی از آن یا نپرداختن به موقع آن از دیدگاه اسلام ظلم به کارگر شمرده می شود و در روایات، تعبیرهایی هشدار دهند درباره آن مانند: عدم آمرزش گناهان، موجب استحقاق لعنت، موجب محرومیت از بوی بهشت و در آخر، آمده و با عنوان گناه بزرگ یاد شده است.

ناصربرهانی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگوی ویژه خبر شبکه دو سیما گفت: حداقل حقوق کارگری 2میلیون و 200 هزار تومان باید باشد که کارفرمایان قبول نمی کنند.

این فعال کارگری با بیان اینکه ما به دنبال معیشت در خانوار کارگری هستیم اظهارکرد: می‌دانید که 712 هزار تومانی که کارگران دریافت می‌کنند هزینه های ابتدایی یک خانواده محروم است. جزو محالات است که یک خانوار 3.5 نفره با 712 هزار تومان امرار معاش می‌کند. انتظار ما این است که کارفرمایان عزیز با دولت مذاکره کند، هر چه می‌خواهند بگیرند و هر چه می‌خواهند بدهند اماحقوق کارگران را باعدالت پرداخت کنند.

بامداد چهارشنبه، نشست شورای عالی کار با توافق بر سر افزایش 14درصدی حقوق کارگران در سال 95 ، به پایان رسید.

و این یعنی حداقل حقوق کارگان به 812165  افزایش می‌یابد.
*جدول تغییرات مزد سال 95 کارگران
بسته کامل دستمزد سال 1395 کارگران کشور عنوان رقم به تومان حداقل مزد 812.165 بن نقدی(خواروبار) 110.000 حق مسکن 20.000 حق پایه سنوات روزانه 1.000 حق اولاد/یک فرزند 81.216 جمع دریافتی افراد متاهل تک فرزند 1.053.380 جمع دریافتی افراد مجرد 972.165 حداقل مزد روزانه 27.072  
علی رغم اینکه دولت اصرار بر کاهش نرخ تورم دارد اما در سطح جامعه این موضوع حس نمی‌ شود و بر اساس شواهد قدرت خرید مردم به دلیل بالا بودن قیمت ها به شدت کاهش یافته است.
آنچه که واضح است باتوجه به قیمت ها و نرخ تورم در جامعه و همچنین اجاره بهای مسکن زندگی کردن با این وضعیت حقوق به شدت زندگی برای قشر عظیمی از جامعه سخت و طاقت فرسا است.

متاسفانه نگاه دولت و اکثریت کارفرمایان یک دیدگاه اسلامی نیست و به دیدگاه های لیبرالیسمی و اقتصاد سرمایه داری شبیه است در حالی که اکثر کارفرمایان در رفاه و آسایش زندگی می کنند، هیچ درکی از زندگی سخت جامعه کارگری ندارند و  در همه حالت ها مشکلات نظام اقتصادی کشور و رکود حاکم بر اقتصاد را عامل اصلی کم بودن حقوق کارگران می دانند.

اینجاست که علاوه بر اینکه دولت به طور جد باید وارد صحنه شده و با مرتفع کردن مشکلات و موانع تولید، کار و کارآفرینی جامعه را به جامعه اسلامی نزدیک کند باید تدبیری بیاندیشد و از شکل گیری نظام طبقاتی جلوگیری کند.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 428946
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *