۰

چرا دانش‌آموزان زبان انگلیسی را یاد نمی‌گیرند؟/ تغییر «کتب درسی زبان خارجی » هر ۲۰ سال یک‌بار/ ورود جدیدترین سیستم آموزش زبان به مدارس

مدیرگروه زبان‌های خارجی دفتر تألیف کتب درسی با اشاره به جزئیات تغییر کتب زبان انگلیسی دانش‌آموزان، گفت: کتب و روش آموزش زبان در مدارس مطابق با آخرین متد روز دنیاست.
چرا دانش‌آموزان زبان انگلیسی را یاد نمی‌گیرند؟/ تغییر «کتب درسی زبان خارجی » هر ۲۰ سال یک‌بار/ ورود جدیدترین سیستم آموزش زبان به مدارس
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،فراگیری زبان خارجی به عنوان یکی از ارکان اصلی در ارتباطات بین‌المللی در بُعد فردی و گروهی، همواره مورد توجه است و آشنایی و به کارگیری آن، سبب پیشرفت افراد در دانش‌های مختلف می‌شود.
 فراگیری زبان‌های خارجی در نظام آموزشی ما از دیر باز مورد توجه بوده است و همواره کسب مهارت لازم در زبان خارجی؛ به ویژه زبان انگلیسی یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف است.
نکته مهم در کنار این درجه اهمیت زبان آموزی، این است که علی رغم سال‌ها زبان آموختن توسط دانش‌آموزان در مدارس، عدم مهارت لازم برای مکالمه بین فردی مهم‌ترین پاشنه آشیل کسب زبان خارجی است و دانش‌آموزان توانایی انجام یک مکالمه ساده به زبان انگلیسی را ندارند.
برای بررسی و واکاوی دلایل عدم توفیق دانش‌آموزان در کسب مهارت زبان آموزی خارجی و به کارگیری مطلوب آن، به دفتر تألیف کتب درسی رفته و پای صحبت مدیر گروه زبان‌های خارجی و یکی از مؤلفان کتب زبان انگلیسی نشستیم تا از نزدیک در جریان این فراز و نشیب آموزشی قرار گیریم.
 سید بهنام علوی مقدم، مدیر گروه زبان‌های خارجی دفتر تألیف کتب درسی که خود سابقه تدریس زبان انگلیسی را در کلاس درس به ویژه در مناطق کم برخوردار دارد، به همراه رضا خیر آبادی، عضو گروه تألیف کتب زبان در این گفت‌و‌گو حضور داشتند.
علوی مقدم با اشاره به روند آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی، اظهار داشت: بعد از گذشت 27 سال موفق شدیم کتاب‌های تازه تألیف زبان انگلیسی را از سال 91 وارد عرصه آموزشی کنیم؛ البته دو سال قبل از آن مشغول برنامه‌ریزی و تألیف کتاب هفتم بودیم و در نهایت برای سال 91-90 وارد عرصه آموزشی شد.
 

وی ادامه داد: به ترتیب در سال‌های بعد کتب هشتم، نهم، دهم و امسال زبان انگلیسی یازدهم در مدارس مورد تدریس قرار گرفت.
*تألیف اولین کتاب زبان در سال 1317
مدیر گروه زبان‌های خارجی دفتر تألیف کتب درسی افزود: در نظام آموزشی کشور کتاب زبان انگلیسی با تحولات خیلی کمی مواجه بوده است؛ سال 1317 اولین کتاب انگلیسی نوشته شد و این کتاب نیز 23 سال تغییر پیدا نکرد. سال 1340 تغییراتی وجود داشت و ادامه پیدا کرد و با توجه به تغییرات محتوایی که مربوط به مسائل فرهنگی بود، تا سال 62، 63 در کشور آموزش داده می‌شد.
* هر 20 سال یکبار کتب زبان تغییر داشته است
علوی‌ مقدم اضافه کرد: سال 63، 64 برنامه‌ریزی‌هایی شروع شده و کتاب‌های  right path to english از سال 66 وارد مدارس شد و تا سال 91 ادامه یافت، یعنی در 80 سال، 4 تغییر اساسی داشتیم؛ یعنی هر 20 سال یک بار تغییر صورت گرفته است. اگر تغییراتی نیز وجود داشته است؛ مثلاً رنگ‌ها و جلد تغییر کرده یا درس‌ها جابه‌جا شده بود.
وی بیان داشت: مفتخر هستیم بگوییم برای اولین‌بار بسته آموزشی به دانش‌آموزان و معلمان داده‌‌ایم نه کتاب زبان. بسته آموزشی شامل «کتاب درسی»، «کتاب کار»، «کتاب راهنمای معلم»، «لوح فشرده» یا «کتاب گویای درس»، «CD بر فراز آسمان آموزش معلمان»، «فلش کارت معلم» و در عین حال سایت پشتیبان کتب است که تا به حال چنین اتفاقی در این چهار دوره نیفتاده بود.
مدیر گروه زبان‌های خارجی دفتر تألیف کتب درسی با اشاره به اینکه آموزش زبان از پایه هفتم شروع می‌شود، گفت: این قضیه باعث شد ما با تجهیزات بیشتری وارد کلاس شویم. قبلاً کتاب بدون راهنما و کتاب‌ کار به مدارس می‌رفت و آموزش داده می‌شد و اگر روش تدریس مشخصی هم بود، قابل دسترس نبود.
علوی‌مقدم ابراز داشت: در حال حاضر اگر کتاب کاغذی راهنمای معلم را ندهیم، راهنمای معلم را از خرداد ماه در سایت قرار می‌دهیم. دانش‌آموزان باید کتاب کار و فایل صوتی داشته باشند و راهنمای معلم را نیز در اختیار معلم قرار می‌دهیم.
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 442128
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *