۰

ماجرای چاپخانه‌ای با 80 میلیون کتاب درسی و سرمایه 6 میلیونی

شرکت چاپ و نشر، یکی از 2 چاپخانه کتاب درسی است که کتب دوره‌های متوسطه اول و دوم، پیش دانشگاهی و شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای را با شمارگان 80 میلیون جلد در سال، چاپ می‌کند.
ماجرای چاپخانه‌ای با 80 میلیون کتاب درسی و سرمایه 6 میلیونی
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،کیلومتر 17 جاده مخصوص کرج را که بگذرانی، ساختمان بزرگ شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی را در خیابان داروپخش می‌بینی که 40 سال پیش با مشارکت و سهامداری اولیه چاپخانه‌داران و ناشران بخش خصوصی و با مبلغ 6 میلیون تومان پایه‌گذاری شد تا اوضاع چاپ و نشر کتب درسی سامان گیرد.
شرکتی که وزیر وقت آموزش و پرورش به آن بودجه 100 میلیون تومانی می‌دهد و فعالیت خود را تا سال 75 ادامه می‌دهد.

در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، از این سال، 49 درصد سهام این شرکت به آموزش و پرورش و 51 درصد به بخش خصوصی واگذار شده و دوران حیات جدید این واحد انتشاراتی آغاز می‌شود.
این روایت کوتاهی از یکی از بزرگترین چاپخانه‌های کشور است که در نیمروز یکی از روزهای مهرماه، میزبان جمعی از خبرنگاران رسانه‌های کشور بود تا از نزدیک در جریان انتشار 80 میلیون جلد کتاب درسی دوره‌های متوسطه اول و دوم، پیش دانشگاهی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش قرار گیرند.
البته آموزش و پرورش 138 میلیون جلد کتاب درسی تولید و منتشر می‌کند که چاپ 80 میلیون آن به شرکت چاپ و نشر کتب درسی و مابقی به شرکت افست اختصاص دارد.

در این شرکت حدود 600 کارگر به صورت شبانه‌روزی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان را چاپ و تولید می‌کنند تا هر سال دانش‌آموزان بدون دغدغه و نگرانی در اقصی نقاط کشور از محتواهای آموزشی به نحو مطلوب استفاده کنند.
به شکلی که در حال حاضر که سال تحصیلی 97-96 تنها چند روزی است که آغاز شده است، کارگران این چاپخانه چند ماهی است که کار انتشار کتب درسی سال تحصیلی 98-97 را آغاز کرده‌اند تا بتوانند با برنامه‌ریزی مناسب کتب درسی دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه اول و دوم، پیش دانشگاهی و شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را آماده کنند.
واحد لیتوگرافی اولین ایستگاه بازیدمان است؛ جایی که آرام‌ترین و بی سروصداترین قسمت تولید این شرکت است.

نیروهای آن با لباس‌های متحد الشکل کِرمی رنگ خود در حال انتقال مفاهیم درسی که از طریق فایل‌هایی  از سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، خاصه دفتر تألیف کتب درسی ارسال شده است به صورت فیلم و زینک در آورده و قابل چاپ می‌کنند.
 عبدالهی، سرپرست واحد لیتوگرافی با بیان اینکه لیتوگرافی به دو صورت سنتی و دیجیتال انجام می‌شود، می‌گوید: در گذشته مطالب درسی به صورت صفحه به صفحه به این قسمت آورده می‌شد و ما باید بعد از گرفتن عکس، آنها را  به صورت فیلم در می‌آوردیم و مونتاژکاران به صورت دستی کار مونتاژ آنها را انجام می‌دادند که کار بسیار وقت گیر و سختی بود.
وی ادامه می‌دهد: در این واحد توسط رایانه همه صفحه آرایی و ویرایش‌های لازم انجام می‌شود و متن روی زینک‌ها که حرارتی هستند، توسط لیزر خوانده می‌شود.
 سرپرست واحد لیتوگرافی اضافه می‌کند: پس از طی مراحل لازم، زینک از دستگاه خارج شده و در بخش پایانی، اپراتورها زینک‌ها را بررسی می‌کنند تا اگر رسوب و یا خشی در آنها وجود داشته باشد، برطرف شود.
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 441586
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *