۰

«نظام رتبه‌بندی معلمان» سال آینده مستقر می‌شود/ «سند تحول» محافظه‌کارانه اجرا شده است/ تمام مختصات برنامه درسی ملی پیاده نشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: با تصویب و اجرایی شدن نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای در سال جاری که یکی از مقدمات اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان است امیدواریم بتوانیم از سال آینده نظام رتبه بندی را مستقر کنیم.
«نظام رتبه‌بندی معلمان» سال آینده مستقر می‌شود/ «سند تحول» محافظه‌کارانه اجرا شده است/ تمام مختصات برنامه درسی ملی پیاده نشد
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه سند تحول بنیادین چشم‌انداز فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش را ترسیم کرده است،‌ اظهار داشت: برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده‌ام ناظر بر دو بخش است که در بخش اول، اصلاح و تحول متن برنامه‌ها و در بخش دوم اصلاح روش اداره و مدیریت این وزارتخانه مدنظر است.
وی افزود: تکیه بر محفوظات و حافظه‌محوری، فضای سردی در مدارس ایجاد کرده است و دانش‌آموزان ما حتی زمانی که با کارنامه خوب فارغ‌التحصیل می‌شوند در حل بدیهی‌ترین مسائل خود عاجز هستند زیرا مهارتی ضمن 12 سال تحصیل خود فرا نگرفته‌اند. 
بطحایی با بیان اینکه تغیر روش مدیریت از الزامات اداره این وزارتخانه است، گفت: ما به روش 30 سال گذشته این وزارتخانه را اداره می‌کنیم در حالی که مؤلفه‌ها تغییر کرده‌اند و باید با رویکرد تمرکززدایی در نظام تصمیم‌سازی از تجربه و توانایی بیش از یک میلیون و 700 هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تحول اضافه کرد: لازمه تحول، جرأت روبه‌رو شدن با مباحث جدید است و افراد محافظه‌کار نمی‌توانند این تحول را مدیریت کنند و تاکنون هم سند تحول بنیادین با رویکرد محافظه‌کارانه اجرا شده است. 
وی خاطرنشان کرد:‌ اجرای تحول در آموزش و پرورش نیاز به دقت دارد اما جرأت، جسارت و خطرپذیری هم باید در کنار آن وجود داشته باشد. 
*تمام مختصات برنامه درسی ملی پیاده نشد
بطحایی با بیان اینکه برنامه درسی ملی یکی از زیرنظام‌های مهم سند تحول است، عنوان کرد: این برنامه چارچوب روشنی از اهداف،‌ اصول و باید و نبایدهای کتاب‌های درسی ما را ترسیم کرده است و بسیاری از کتاب‌ها هم بر اساس این برنامه تألیف شده اما تمام مختصات برنامه درسی ملی پیاده نشده است. 
وزیر آموزش و پرورش به اجرای ناقص نظام «دوری» اشاره کرد و گفت: نظام دوری در برخی نقاط اجرا شد اما زمینه‌های اجرای سراسری آن فراهم نبود.
*استقرار نظام رتبه‌بندی از سال آینده
وی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه به موضوع نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره کرده و آن را تکلیفی بر دوش دولت دوازدهم قرار داده است، اما اجرای آن احتیاج به مقدماتی دارد. 
بطحایی ابراز داشت: نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای یکی از مقدمات اجرای نظام رتبه‌بندی است که باید تعریف و مستقر شود؛ وزیر سابق پیش‌نویس این نظام را آماده کرده است و امیدواریم بتوانیم به زودی این پیش‌نویس را به صورت لایحه به مجلس بفرستیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدواریم این لایحه بتواند انتظامی بین شایستگی‌ها و نظام حرفه‌ای و پرداخت‌ها برقرار کند زیرا در مدیریت منابع انسانی یکی از توصیه‌های مؤکد این است که ارتباط بین شایستگی، صلاحیت و نظام پرداخت وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی انگیزه لازم برای فعالیت را ندارد، اظهار داشت: نیازهای مادی و معنوی معلمان برطرف نمی‌شود و ما امیدواریم با تصویب این لایحه و آماده کردن مقدمات اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، نگرانی‌ها برطرف شده و مشکلات معلمان رفع شود.
بطحایی تصریح کرد:‌ با اجرایی شدن این مقدمات در سال جاری امیدواریم بتوانیم از سال آینده نظام رتبه بندی معلمان را مستقر کنیم.
*استقرار نظام تضمین کیفیت در مدارس دولتی
وزیر آموزش و پرورش به استقرار نظام تضمین کیفیت در مدارس دولتی اشاره کرد و بیان داشت:‌ مدرسه باید فضای مناسب و نیروی انسانی حرفه‌ای داشته باشد تا بتواند انتظارات دانش‌آموز و خانواده او را پاسخگو باشد؛ یکی از برنامه‌ها این است که مدارس دولتی دارای نظام تضمین کیفیت باشند تا مدارس را در برابر ذینفعان پاسخگو کند.
وی با تقدیر از استقبال نمایندگان از برنامه‌های ارائه شده اظهار امیدواری کرد:‌ امیدوارم نمایندگان مجلس در ادامه راه در تصویب لوایح مورد نیاز این وزارتخانه و تأمین نیازها همواره همراه ما باشند.
بطحایی اضافه کرد:‌ باید بین دانش‌آموزان مناطق مرفه و محروم در آموزش عمومی فاصله و تفاوت کمرنگ شود زیرا این اختلاف زنگ خطر جدی برای تهدید عدالت آموزشی و ریشه بسیاری از مشکلات است. 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از ریشه‌‌های توسعه‌نیافتگی جوامع را باید در آموزش و پرورش آن جست‌وجو کرد، عنوان کرد:‌ امیدواریم بتوانیم بعد از پایان این 4 سال با عدد و رقم و آمار اعلام کنیم که شاخص تفاوت بین امکانات آموزشی در مناطق مرفه و محروم کشور را کاهش داده‌ایم.
*از 2 سال آینده باید به دنبال متناسب‌سازی جذب و نیاز باشیم
وی در خصوص ظرفیت برابر معلمان مرد و زن در جذب وزارت آموزش و پرورش، بیان داشت: امسال و سال آینده مشکلی با برابر بودن تعداد زن و مرد در جذب آموزش و پرورش نداریم زیرا در مقطع ابتدایی همچنان به آموزگاران زن نیاز داریم، اما از دو سال آینده با توجه به سه‌ساله شدن هنرستان‌ها باید به دنبال متناسب‌سازی نیاز آموزش و پرورش و جذب معلمان باشیم.
بطحایی به فراگیر شدن فضای مجازی اشاره کرد و بیان داشت: به عنوان کسی که باید با جامعه فرهنگیان در تعامل باشد از این فضا استفاده می‌کنم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم باید شرایط فضای جدید را درک کند، عنوان کرد:‌ شرایط امروز با 30 سال گذشته تفاوت بسیاری کرده و باید بر اساس نیازهای جامعه روش‌های برخورد متناسب‌سازی شوند و معلمی که با روش 30 سال قبل کلاس را اداره می‌کند ناموفق خواهد بود.
وی گفت: آموزش و پرورش زمانی موفق خواهد بود که واقعیت‌های خارج از مدرسه را ببیند و در طرح درس‌ها، مهارت‌ برخورد با تهدیدات را به دانش‌آموز ارائه کند. 
*تراکم جمعیت در رشته تجربی برنامه‌ریزی فرابخشی نیاز دارد
بطحایی در خصوص تراکم جمعیت دانش‌آموزی در رشته تجربی اظهار داشت:‌ بخشی از مدیریت این مسئله از دست وزارت آموزش و پرورش خارج است و احتیاج به برنامه‌ریزی کلان، یکپارچه و تهیه آمایش سرزمینی دارد. 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمی‌توانیم دانش‌آموزان را به تحصیل در رشته‌ای مجبور کنیم، ابراز داشت: باید زمینه‌های رغبت را با دادن اطلاعات و آگاهی به دانش‌آموزان فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: افزایش سطح معیشت و شأن و منزلت یک میلیون و 700 هزار فرهنگی بازنشسته و شاغل از مهم‌ترین برنامه‌های من است و امیدوارم اولین مجرای آن آماده شدن طرح نظام رتبه‌بندی معلمان باشد که امسال مقدمات آن فراهم می‌شود. 
انتهای پیام/
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 441043
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *