۰

امیرمومنان علی(ع) برای اقتصاد سالم دست سودجویان و زیاده‌طلبان را کوتاه می‌کردند

مدیر آموزش عالی حوزه قاسم بن الحسن(ع) گفت: برای داشتن اقتصاد سالم همواره باید دست سودجویان و زیاده‌طلبان را از اقشار جامعه به خصوص آسیب‌پذیران کوتاه کنیم و این وظیفه حکومت و حاکمیت است حضرت امیرالمومنان علی(ع) در سیاست اقتصادی خود در کوتاه مدت و بلندمدت از این ابزار استفاده می‌کردند.
امیرمومنان علی(ع) برای اقتصاد سالم دست سودجویان و زیاده‌طلبان را کوتاه می‌کردند
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،حجت‌الاسلام محمدباقر علم‌الهدی مدیر آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، درباره سبک زندگی امیرمومنان علی(ع) در نهج‌البلاغه گفت: از مهمترین و زیباترین الگوهای زندگی برای رسیدن به سعادت و خوشبختی مدل رفتاری امیرمومنان علی(ع) است.
وی افزود: از آنجا که مدیریت یکی از مهمترین بخش‌های زندگی انسان و مورد توجه رهبران آسمانی بشریت است امیرمومنان علی(ع) بعد از پیامبر(ص) برای سعادتمندی بشر به ارائه بهترین مدل زندگی پرداختند.
مدیر آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) ادامه داد: ایشان با دقت در فرایند سعادتمندی ما در زندگی دنیا به ارائه چندین اصل مهم و ارزشی در حوزه اقتصادی پرداختند که بهترین نمونه آن را می‌توان در عهدنامه حضرت به مالک اشتر یافت.
حجت‌الاسلام  علم‌الهدی افزود: حضرت امیرمومنان علی(ع) هنگام اعزام مالک اشتر به مصر بیاناتی دارند که در بخش از آن تحریک مردم به اشتغال و استغنا در زندگی دنیا قرار دارد، ایشان می‌فرمایند: مبغوض‌ترین مردم کسانی هستند که با داشتن امکانات باز فقیر و تنگدست هستند.
وی گفت: این سخنان حضرت برای دادن الگوی زیبا و ارزشمند برای کار، تلاش، کوشش و توجه به زندگی دنیوی است، حضرت در بخش دیگری از فرمایشات خود می‌فرمایند: کسی که برای وسعت و توسعه زندگی خود و خانواده‌اش تلاش مضاعف دارد همچون کسی است که در راه خدا مجاهده می‌کند.
مدیر آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) افزود: در یکی دیگر از فرمایشات خود حضرت کار و تلاش را عبادت برشمردند، این سخنان امیرمومنان علی(ع) برای همه شیعیان و امت اسلام افتخار است چراکه در هیچ دین و آیینی غیر از اسلام کار عبادت محسوب نمی‌شود.
حجت‌الاسلام  علم‌الهدی اظهار داشت: امیرمومنان علی(ع) در زندگی خود همواره تلاش داشتند که با دسترنج خود افزون بر خود دیگران را نیز متنعم کنند.
وی با اشاره به اهمیت آبادانی جامعه اسلامی، عنوان کرد: امیرالمومنان علی(ع) همواره به آبادانی و سازندگی جامعه توصیه ویژه‌ داشته و علاقه‌مند بودند مردم در وسعت و رفاه کامل قرار گیرند.
وی افزود: وجود مقدس آن حضرت توجه به رفاه و آسایش را جزو ساختار اقتصادی خود قرار داده بودند به همین جهت همواره نسبت به رسیدگی امور مسلمانان و رفع نیازمندی‌های مادی آنها همیشه تلاش داشتند.
مدیر آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) عنوان کرد: به طور قطع مخاطبان ما یاد و خاطره حضور حضرت امیرالمومنان علی(ع) در خرابه‌های شهر کوفه و رسیدگی آن حضرت به فقرای شهر مدینه را فراموش نکردند در حالی که این ویژگی از مختصات آن حضرت بود و بعد از وی فرزندان برومند ایشان مثل امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) همگی همین توصیه پدر را پیش برده و ادامه دادند.
حجت‌الاسلام علم‌الهدی اظهار داشت: در بحث نظارت و کنترل بر قیمت‌ها برای داشتن اقتصاد سالم همواره باید دست سودجویان و زیاده‌طلبان را از اقشار جامعه به خصوص آسیب‌پذیران کوتاه کنیم و این وظیفه حکومت و حاکمیت است حضرت امیرالمومنان علی(ع) در سیاست اقتصادی خود در کوتاه مدت و بلندمدت از این ابزار استفاده می‌کردند.
وی بیان داشت: امیرالمومنان علی(ع) در نامه‌ای که به یکی از استانداران خود نوشتند در رابطه با کنترل قیمت‌ها توصیه به نظارت در کار فروشندگان می‌کردند و می‌فرمودند: شخصا در بازار مسلمانان حاضر شده و بر معاملات مردم نظارت داشته باشید و خود حضرت نیز به بازار کوفه می‌آمدند تک تک بازارها را سرکشی می‌کردند و ضمن توصیه‌های اخلاقی درباره عدم کم‌فروشی به مردم، آنها را به رعایت حفظ سهولت و دوری از ظلم، ربا خوری، رعایت انصاف و تقوای الهی توصیه می‌کردند.
مدیر آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) در ادامه با اشاره به فرمایشاتی از مرحوم کافی، ابراز کرد:  امیرالمومنان علی(ع) هر روز صبحگاهان با مردم غذا می‌خوردند و در بازار کوفه حرکت می‌کردند حضرت یک ابزار تنبیهی را بر روی دوش گذاشته بودند دم در هر بازار می‌ایستادند و گاهی از اوقات فریاد می‌زدند ای بازاریان، ای تاجران و فروشندگان از خدا پروا کنید و او را در معاملات خود شاهد و ناظر بدانید این کار در حقیقت نظارت مستقیم بر عملکرد تجار و بازرگانان بود که قطعاٌ وقتی امیرالمومنان علی(ع) می آمدند خود بازرگانان و تجار بر اثر حرمت و احترامی که برای حضرت قائل بودند به فرمایشات حضرت عمل کرده و آن را نصب العین زندگی خود قرار می‌دادند.
انتهای پیام/فارس
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 437671
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *