۰

تهمت و دروغ پردازی درمناظرات مسئولیت اخروی دارد/تجلی جاذبه دین در الگوی مناظراتی امام رضا(ع)

کارشناس علوم قرآنی و حدیث گفت: نامزدهای انتخاباتی به این مهم توجه کنند که دروغ و تهمت در مناظرات برای آنان مسئولیت اخروی به دنبال دارد.
تهمت و دروغ پردازی درمناظرات مسئولیت اخروی دارد/تجلی جاذبه دین در الگوی مناظراتی امام رضا(ع)
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،حجت الاسلام جواد معین، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل دینی و مذهبی، اظهار داشت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری، منشور اخلاق باید در مناظرات نیز رعایت شود به این معنا که کسانی که در مناظرات حاضر می‌شوند نه به دنبال تخریب باشند نه به دنبال سیاه نمایی.
 
وی افزود: نامزدها انتقاد داشته باشند؛ اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند انتقادات سازنده و منصفانه باشد یعنی نقدهایی که می‌شود بدون این باشد که زاویه دروغ و تهمت پیدا کند؛ چراکه قطعا برای آخرت افراد مضر خواهد بود.
 
این تحصیل کرده پایه خارج فقه و اصول، گفت: آنچه که در واقعیت رخ داده است در معرض نقد قرار گیرد ایرادی ندارد؛ اما مسئله‌ای که تهمت و دروغ باشد مسئولیت اخروی دارد.
 
وی افزود: در مناظرات امام رضا(ع)، حضرت صبر می‌کردند و صحبت‌های اندیشمندان مسیحی، غیرمسلمان، مسلمانان غیر شیعه و فرقه‌های مختلف را گوش می‌دادند و با نقد علمی خودشان پاسخ می‌دادند، بنابراین به علت پاسخگویی صحیح و با اخلاق امام رضا(ع)، بسیاری از افراد جذب مذهب شیعه شدند.
 
این کارشناس علوم قرآنی با بیان این‌که بر اساس آیات قرآن، در مناظره‌های پیش رو طرفین باید به سخنان یکدیگر گوش فرا دهند و پاسخگویی صحیح داشته باشند، تصریح کرد: در اخلاق مناظره گفته شده چنانچه کسی به حاشیه سازی مناظره را پیروز شد، یعنی کسی که دارای علم نیست و قدرت پاسخ علمی ندارد که این پیروزی دارای ارزش نیست.
 
وی افزود: چنانچه جدال احسن صورت گیرد تبدیل به مناظره صحیح می‌شود و مباحثه علمی همانند بسیاری از مراکز علمی ایرادی ندارد.
 
«آخرت خودتان را برای دنیای کسی ویران نکنید»
 
این مدرس دانشگاه ضمن تأکید بر رعایت ابعاد اخلاقی و علمی مناظرات، خاطرنشان کرد: مجادله‌ای که مورد نفی است آن است که طرفین به دروغ و غیر حقیقت متوسل می‌شوند و سیاه نمایی می‌کنند که بنا بر فرمایش امام علی(ع) حق و باطل در این صورت قابل تمییز نیست.
 
وی بیان کرد: استاد سید جعفر طباطبایی از اساتید حوزه علمیه مشهد کمتر از بیست سال گذشته تأکید داشتند «آخرت خودتان را برای دنیای کسی ویران نکنید»، بنابراین چنانچه افراد برای کاندیداتوری تبلیغات می‌کنند آن چیزی که حقیقت است برای رأی آوردن گفته شود و به تخریب و دروغ پردازی پرداخته نشود.
 
 انتهای پیام/دانا
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 438059
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *