۰

اعتراضات صنفی کارگران برای مطالبات معوق در سراسر کشور/ مردانی که برای "یک لقمه نان" باید هر روز تجمع کنند

این روزها از گوشه و کنار کشور اخباری مبنی بر اخراج، عدم پرداخت مطالبات، و تجمعات کارگری به گوش می‌رسد که این امر باعث افزایش خطرناک آمار بیکاری در کشور شده است.
اعتراضات صنفی کارگران برای مطالبات معوق در سراسر کشور/ مردانی که برای "یک لقمه نان" باید هر روز تجمع کنند
به گزارش سرویس سیاسی تفتان مابه نقل از راه دانا،از عمر دولت تدبیر و امید چند ماهی بیشتر نمانده است در حالی که همچنان وعده‌ها فقط در حد یک شعار باقی ماند و عملکرد منفی دولت تدبیر و امید بیش از پیش معیشت کارگران را با مشکل جدی روبرو کرد.
اواخر سال گذشته بود که دستمزد کارگران زیر خط فلاکت بسته شد تا عملکرد روحانی در حوزه کارگری همچنان منفی باقی بماند؛ هر چند که دولت وعده سال خوب اقتصادی به مردم داد.
حال این روزها از گوشه و کنار کشور اخبار زیادی مبنی بر تجمعات کارگری به خاطر اخراج، معوقات حقوقی و ... به گوش می رسد که در زیر به چند مورد اشاره شده است.
 
تجمع کارگران پروژه راه آهن قزوین- رشت

اول دی ماه شماری از کارگران شاغل در پروژه راه آهن قزوین به رشت که تحت مسئولیت پیمانکار در منطقه شهرستان رودبار مشغول بکار هستند  در اعتراض به 5 ماه مزد معوقه  مقابل ساختمان فرمانداری رودبار دست به اعتراض صنفی زده بودند.
به گفته یکی از کارگران ،شرکت پیمانکار، مسئولیت 14 کیلومتر از پروژه راه آهن قزوین رشت در منطقه شهرستان رودبار است ، به دلیل ناتوانی های مالی در پرداخت مطالبات مزدی کارگران زیر مجموعه خود کوتاهی می کند.
به گفته وی طی هفته های گذشته هر روز پیمانکار با پی گیری برخی مسئولان  وعده پرداخت بخشی از مطالبات 5ماهه کارگران را داده است اما هر روز  که می گذرد کارفرما اعتنایی به پرداخت مطالباتمان نشان نمی دهد.
 
تجمع کارگران خط وابنیه راه آهن اندیمشک
روز گذشته 6 دی ماه 95 کارگران خط وابنیه ایستگاه های تنگ پنج، تله زنگ ، شهبازان و تنگ هفت راه آهن اندیمشک به علت عدم دریافت حقوق در ایستگاه تله زنگ تجمع کردند.
این کارگران 4 ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند. بسیاری از این کارگران بیش از 5 سال سابقه بیمه ای برای راه آهن دارند و متاسفانه پیمانکار چندین سال است هر چهار ماه یک بار 500 هزار تومان را به صورت علی الحساب به کارگران می دهد و درصورت اعتراض آنها را تهدید به اخراج می کند. امیرهوشنگ عارفیان عضور شورای روستای تووه در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز گفت: کارکنان خط و ابنیه راه آهن زاگرس که تحت قرارداد شرکت تراورس هستند به علت عدم دریافت حقوق چهارماهه خود  تجمع کرده اند.

 
سریال تجمع کارگران کنتورسازی در استانداری تکرار شد همچنین روز گذشته کارگران کنتورسازی قزوین  که بیش از 10 ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند برای رسیدگی به این موضوع در مقابل استانداری قزوین تجمع کردند تا مشکلات و مسائل خود را بازگو کنند.
گفتنی است که شرکت کنتورسازی استان قزوین از شرکت‌های مهم این استان است که توانسته با تولید محصولات ناب و ویژه خوش بدرخشد.
 
تجمع کارگران در تالش و ادامه اعتراض در مهاباد
گروهی از کارگران پروژه آزاد راه پونل به تالش، صبح روز (۵ دی) در اعتراض به معوقات مزدی و بیمه‌ای خود دست از کار کشیده و مقابل دفتر پیمانکار تجمع کردند. همچنین تجمع صنفی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد بعد از ۲۵ روز ادامه دارد.
اعتراض صنفی کارگران پروژه آزاد ‌راه پونل در ادامه بی‌توجهی‌های کارفرما در پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌ای آنان است. کارگران معترض خواستار دریافت دستکم ۱۰ ماه حقوق معوقه و سه ماه حق بیمه خودند.


نارضایتی کارگران صنایع چوب اسالم از 6 ماه حقوق معوقه

یک کارگر صنایع چوب اسالم با بیان اینکه حدود شش ماه است که حقوق نگرفته است اظهار داشت: متأسفانه وضعیت زندگی من و همکاران بسیار بد است.
وی افزود: ما هزینه کرایه خودمان را نداریم و زندگی بر خانواده های ما به سختی می گذرد.
این کارگر ادامه داد: گاز خانگی ما به خاطر عدم پرداخت چند مرحله قبض گاز (حدود ۲۰۰ هزار تومان) از سوی اداره گاز قطع شده است اما هیچ کس از حقوق معوقه ی شش ماهه ما حمایت نمی کند.
محمد تأکید کرد: چگونه مسئولان تاب تحمل ۲۰۰ هزار تومان بدهی ما را ندارند اما از ما انتظار دارند چند ماه حقوق نگیریم و بدهی آنها را تحمل کنیم و حتی حاضر می شوند به این راحتی در فصل سرما گاز ما را قطع می کنند.
 
کارکنان پتروشیمی مارون بندرماهشهر مقابل این شرکت تجمع کردند

چندی پیش تعدادی از کارکنان پتروشیمی مارون بندرماهشهر مقابل این شرکت، دست به تجمع زده بودند.
بر اساس شنیده ها، این کارکنان بر دو مورد اعتراض داشتند؛ یکی از موارد اعتراضی، اختلاف های حقوقی دریافتی  بود که گفته می شود در بسیاری از قسمت های این شرکت، دو نیرو در یک کار مشترک و با یک مدرک تحصیلی، دو پایه حقوق متفاوت دارند.   مورد دوم اعتراضی نیز در خصوص استخدامی های این پتروشیمی بوده و کارکنان اعتقاد دارند بسیاری از نیرو های استخدامی غیر بومی هستند و از خارج خوزستان به بندرماهشهر آمده اند و استخدام شده اند.  

بیکاری بیش از یک میلیون کارگر/نمره عملکرد دولت در بهبود شرایط کارگران منفی است در همین راستا محمد جواد کولیوند در بررسی وضعیت شغلی کارگران با بیان اینکه دولت تا کنون اشتغال را به سامان نرسانده است،  اظهار کرد: دولت در امر اشتغال و رفع معضل بیکاری در سال های گذشته عملکرد خوبی نداشت.
نماینده مردم کرج در  مجلس با بیان این نکته که نمره  عملکرد دولت برای بهبود شرایط کارگران منفی است، در بیان آماری از تعداد کارگران اخراج شده، اظهار کرد: آمار دقیقی در این راستا وجود ندارد چون تعریف درستی از اشتغال نداریم و نمی توان آمار بیکاری را دقیق بیان کرد . وی در خاتمه خاطر نشان کرد: هفت و نیم میلیون بیکار داریم که در این لیست تقریبا یک میلیون و ۱۰۰نفر می توان اماری برای کارگران بیکار تخمین زد.


تعطیلی ۳۰ درصد کارخانجات صنعتی/ عملکرد دولت در رونق معیشت قشر کارگری منفی است
نادر قاضی پور نیز در بررسی عملکرد دولت برای رونق اقتصاد قشر کارگر، اظهار کرد: روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری با حمایت خانه های کارگر توانست رییس جمهور شود و سکان دولت را در دست بگیرد .
وی در بررسی کارنامه دولت در حمایت از کارگران در بحث اشتغال و معیشت کارگری، تصریح کرد: در سال گذسته حقوق کارگران ۷۰۰ هزار تومان بود و در سال۹۵ حقوق کارگران به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است .
رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در خاتمه با بیان این نکته که حقوق بازنشستگان نباید کمتر از یک میلیون تومان باشد، خاطر نشان کرد: آمار دقیقی از شمار کارگران اخراجی ندارم ولی باید بگویم که ۳۰ درصد از کارخانجات صنعتی ما تعطیل است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 435777
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *