۰
پالم

افزایش واردات "پالم" تنور چه کسانی را گرم می‌کند؟

در حالی که بارها وزیر بهداشت بر مضر بودن پالم تأکید کرده بود و در گذشته تصمیماتی مبنی بر کاهش واردات این روغن در کشور گرفته شده بود، بر اساس آمار گمرک شاهد افزایش دو برابری واردات روغن پالم به کشور هستیم.
افزایش واردات "پالم" تنور چه کسانی را گرم می‌کند؟
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما بازهم پالم! تا چند سال پیش کمتر کسی از پالم اطلاع داشت اما رفته رفته با اظهارات مختلف مسئولان و صاحب نظران صنایع غذایی، مردم عامه تا حدود زیادی با مضرات این روغن آشنا شدند. اما اکنون نکته حائز اهمیت این است که به نظر می رسد روغن پالم فارغ از مفید و مضر بودن، ابزاری برای هدایت اهداف سیاسی است.
بر اساس آمار گمرک، واردات روغن پالم به کشور در نیمه نخست ۹۵ با رشد ۱۱۰ درصدی به ۱۷۹هزار تن رسیده است.
بر این اساس، در ۶ماهه نخست امسال به‌میزان ۱۷۹هزار تن از این روغن از طریق گمرکات به کشور وارد شده است، این در حالی است که در ۶ماهه نخست سال ۹۴، واردات روغن پالم به کشور ۸۵هزار تن و ارزش آن ۶۵میلیون دلار بوده است. مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد در مدت مشابه رشد واردات این محصول به کشور بیش از ۹۴هزار تن بوده و رشد ۱۱۰درصدی را داشته است.
روغن پالم در تولید برخی محصولات لبنی، صنایع غذایی مانند پفک، چیپس، شیرینی و شکلات به کار می‌رود.
افزایش واردات این روغن در حالی ناراحت کننده است که طی سال های گذشته مقام های مرتبط با این حوزه، هشدارهایی را در خصوص مضرات استفاده بیش از حد این روغن داده بودند. در سالهای اخیر علی‌رغم انتقاد کارشناسان، شاهد واردات گسترده این محصول به کشور بودیم ودر راستای همین واردات بود که  ایران رتبه ۱۵ مصرف روغن پالم در جهان را از آن خود کرد.
اما ۲برابر شدن واردات پالم در سال جاری خبر از وجود مسائلی در پشت پرده می دهد. ظاهراً این واردات این قدر منفعت و رانت دارد که متولیان آن به بهانه ساماندهی بازار و انحصار شکنی، تمایل به فعالیت در این زمینه دارند.
در حالی که کانون صنایع غذایی تمایل به ساماندهی بازار دارد مشاهده می کنیم که انجمن های لبنیات، شیرینی و شکلات، اسنک و آرایشی و بهداشتی همه به دلیل مصارف زیاد روغن بی کیفیت و نامناسب برای مصرف خوراکی متقاضی واردات روغن پالم به اندازه مصرفشان هستند.
البته مسائل دیگری نیز وجود دارد که می تواند در راستای شفاف سازی مسائل پشت پرده واردات گسترده پالم، موثر باشد. واگذاری تنظیم بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی به انجمن روغن نباتی ایران محول شده و طی سال گذشته این محصول بیشتر از توافقات دولت به کشور وارد شده است. از سوی دیگر، به رغم ارزان شدن پالم در بازارهای جهانی، این روغن همچنان با همان قیمت‌های قبلی و در قالب‌های مختلف به خورد مردم داده می‌شود و تنها هر از چند گاهی است که بهانه های مختلف از جمله برگشت خوردن محصولات خوراکی از کشورهای همسایه مانند عراق یا دعوا بر سر منافع، منجر به رونمایی از رانت هایی در پالم می شود که مشخص نیست این رانت های میلیاردی نصیب چه کسی یا کسانی می شود.
نکته جالب در این ماجرا اینجاست، در حالی که وزیر بهداشت بارها درباره ضررهای روغن  گفته است” اعتماد مردم در سایه عملکرد صحیح دولت‌ها حاصل می‌شود و درباره سلامتی مردم با کسی شوخی نداریم”؛ حسن روحانی این روغن را باعث سلامتی دانسته و بر واردات آن تأکید کرده است.
حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان چندی قبل در نشست مشترک مطبوعاتی با «محمد نجیب رزاق» نخست‌وزیر مالزی در بخشی از سخنان خود در خصوص روغن پالم گفت: مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است،برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، ما منتظر سفر هیأتی از طرف مالزی به ایران هستیم.
قابل ذکر است که مرداد ماه سال گذشته نیز پس از واکنش های مسئولان نظام سلامت به استفاده کنندگان از محصولات غذایی پالم دار، دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد:  به هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی دهیم و با متخلفان به شدت برخورد می کنیم.
دیناروند در توضیح مضرات روغن پالم گفت: این روغن دارای اسید چرب اشباع زنجیره بلند است و یافته‌های علمی ثابت کرده که مصرف زیاد آن در انسداد عروق، بیماریهای قلبی عروقی و حتی در بیماری‌های سرطان اثرات سوئی دارد. بر همین اساس توصیه می‌شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع زنجیره بلند از سوی مردم محدود شود.
با این وجود، آمار گمرک ایران حکایت از افزایش ۲ برابری واردات روغن پالم به کشور درسال جاری داشته است.
با بسته شدن پرونده پالم در لبنیات انتظار می رفت رفته رفته نام پالم از ذهن ها پاک شود و پیش بینی می شد که قصد وزارت بهداشت بر کاهش واردات این روغن است اما با باز شدن فصل جدید همکاری ها میان ایران و مالزی، فصل جدیدی برای واردات این روغن رقم خورد.
هرچند پیش از این نیز با  تذکرات مسئولان وزارت بهداشت و با مصوبه هیئت وزیران محدودیت واردات روغن پالم مانند سایر دانه‌های روغنی برداشته شد تا وارد کنندگان به هر میزانی بتوانند آن را وارد کنند، اما تعرفه واردات آن به ۲۶ درصد افزایش یافت. دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو معتقد بود افزایش تعرفه واردات روغن پالم، قیمت آن را به اندازه قیمت روغن سویا که ارزان‌ترین روغن خوراکی بعد از روغن پالم است رسانده و از این به بعد روغن پالم فقط در جاهایی که مصرف آن اولویت دارد، استفاده می شود.
درراستای همین اعتقاد، با وجود عدم تحقق اظهارات دیناروند مبنی بر عدم واردات روغن پالم، گمرک از۲برابر شدن واردات پالم در سال جاری خبر داد که این آمار باز هم جای صحبت دارد. چرا که بر خلاف آمار گمرک، سازمان حمایت و وزارت بهداشت این آمار را قبول ندارند.
علیرضا رستمی، مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت در این خصوص گفت: میزان واردات روغن پالم طی ۶ ماهه ابتدای سال ۹۵ ، علیرغم برداشته شدن سقف واردات با ۶٫۱ درصد کاهش به ۱۷۹ هزار تن رسیده است.
و این پایان ماجرا نیست، اکنون این سوال مطرح است که با وجود بیان مضر بودن روغن پالم، چرا رئیس جمهور در سخنانی این روغن را در سلامتی مردم مالزی موثر می‌داند و خواستار بررسی این موضوع و واردات آن به کشور است؟ به راستی روغن پالم نان منفعت چه کسی یا کسانی را برشته می کند؟
انتهای پیام/اگری پرس
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 435407
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *