۰

دیگ ناصر خسرو سر رفته است/ مسکنی به نان "سیستم تایید" برای بازار زخمی دارو

کمتر کسی با بازار غیررسمی دارو آشنایی ندارد،اما گاهی برخورد غیربازدارنده با چنین بازارهایی موجب رشد قارچ گونه آن ها می شود.
دیگ ناصر خسرو سر رفته است/ مسکنی به نان "سیستم تایید" برای بازار زخمی دارو
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، "دارو"، "دارو" هايي كه اين بار چند متر بالاتر از سطح خيابان شنيده مي شود. داروهايي كه روي پل هوايي طرفدار دارند البته حضور خريداران آن از نوع كمياب و بسيار كميابش پررنگ تر است.
  اين مقدمه موضوعي تكراري اما مكاني عجيب دارد. پرسه زدن دلالان دارو از ديگ ناصر خسرو سررفته و به پل ارتباطي داروخانه ١٣آبان و كارگزاري بيمه تامين اجتماعي رسيده است.    دیگ ناصر خسرو سر رفته است/ مسکنی به نان   رییس سازمان غذا و دارو معتقد است: تقریبا تمام داروهای ناصرخسرو نام قاچاق را یدک می کشد. با این حال به راحتی این داروها توسط دلالان خرید و فروش می شود.   بازارهای غیررسمی خلا نیاز دارویی را پر می کنند ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت ،مقدماتی ترین روش های مقابله با بازارهای غیرقانونی، تامین نیاز واقعی مردم، تشدید نظارت ها و برخورد مراجع غیرقانونی با این بازارهای غیررسمی دانست و گفت: اگر دارویی در کشور کمیاب و نایاب شود به ناچار مریض به دلالان مراجعه می کند.   به گفته وی :یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت این دوره در این زمینه کاهش کمبود اقلام دارویی از حدود 300 قلم به کمتر از 20 قلم بوده است. همچنین تشدید نظارت ها و برخورد مراجع غیرقانونی به میزان مناسبی انجام می شود.   دلالان به روز شده اند قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: اکنون می توان گفت بازار دارویی غیررسمی چندان وجود خارجی ندارد و فقط داروهای غیرضروری و مکمل ها؛ که متاسفانه از نظر مردم دارو تلقی می شوند، را می توان در این بازارها یافت.    اما معضل بزرگتر در این زمینه به گفته حریرچی بازارهایی است که جعل نسخه می کنند، یا بیماران را به بهانه تهیه دارو با قیمت پایین تر اغفال می کنند. در این بازارها، خرید دارویی که حق بیمار است، با قیمت های بالاتر، بسیار به چشم می خورد.   مسکنی به نام سیستم تایید دارو سازمان های مرتبط با این موضوع تاکنون درمان جدی برای آن ارائه ندادند اما با مسکنی به نام سیستم تایید دارو تا حدی توانسته اند بازار این داروهای قاچاق را کساد کنند.   جلال رئیس اداره دارویی رسیدگی به اسناد پزشکی گفت: سیستم تایید برای اطمینان از دریافت دارو توسط مصرف کننده واقعی، با کنترل مدارک درمانی و دسترسی با حداقل قیمت راه اندازی شد. اما همچنان بسیاری از دلالان دفترچه و مهر جعلی تهیه می کنند  تا خرید دارو از سیستم رسمی خارج شود و بیمار برای تهیه آن مجبور به مراجعه به بازار سیاه شود.   سردرگمی سازمان های مرتبط در مصرف این مسکن از طرفی همین تایید دارو برای بیماران مشکلاتی به همراه دارد. دریافت دارو در برخی موارد، بدون توجه به حساسیت موضوع زمانی، بسیار زمانبر است.عدم آشنایی برخی داروخانه ها با این سیستم نیز از مشکلات دیگر آن است.   برخی مواقع  بعد از تایید دارو ،داروخانه متوجه عدم وجود داروی موردنظر در انبار می شود که خود معضل دیگری در روند پیاده سازی سیستم تایید دارو به شمار می آید.   با وجود اینکه سیستم تایید دارو اقدام مناسبی برای مقابله با نفوذ سودجویان در بازارهای غیررسمی است اما اجرای دقیق آن همکاری بین داروخانه ها و سازمان های بیمه گر را می طلبد.   گزارش از یاسمن قاسمی   انتهای پیام/جوان
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 433245
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *