۰

مصرف دارو در یزد نیازمند مدیریت جدی است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به سرانه بالای مصرف دارو در یزد، گفت: مصرف دارو در یزد نیازمند مدیریت است.
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، محمدحسین مصدق ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه مصرف دارو باید به صورت مدیریت شده انجام شود، اظهار داشت: گاهی پزشکان در تجویز دارو و تعداد آن بیش از حد نیاز نسخه می‌نویسند و گاه نیز بیماران درخواست داروی بیشتر دارند.
وی عنوان کرد: مصرف داروی زیاد عوارض خاص خود را به همراه دارد و لازم است در زمینه مصرف دارو به شکل مدیریت شده عمل شود.
مصدق با بیان اینکه مصرف دارو و جلوگیری از مصرف خودسرانه آن نیازمند فرهنگ‌سازی است، افزود: رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند و می‌توانند با آگاهی‌بخشی و آموزش از بروز مشکلاتی که به دنبال مصرف داروی غیرضروری به وجود می‌آید، پیشگیری کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: در کشور ما مشکلاتی در زمینه تولید و توزیع دارو وجود دارد و برای جلوگیری از بروز کمبود دارو برای بیماری که نیاز ضروری به دارو دارد، نظام توزیع باید مدیریت شود.
وی بیان کرد: البته خوشبختانه 95 درصد داروهای موجود در کشور توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و معمولا کمبود جدی در این زمینه نداریم اما گاهی به طور فصلی در برخی داروها با کمبودهایی مواجه هستیم.
مصدق با بیان اینکه تولید این میزان دارو در کشور نشان از ظرفیت و توان علمی بالا در کشور دارد، افزود: تولید نسل جدید داروها در مقایسه با داروهای قدیمی‌تر نیز در کشور شتاب بیشتری نسبت به قبل گرفته است.
وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به شتاب علمی که در این زمینه وجود دارد و با توجه به ظرفیت‌های تولید دارو در کشور، هر چه سریع‌تر بتوانیم در زمینه صادرات داروهای نوترکیب نیز در کشور اقدام کنیم.
مصدق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیاز کشور به داروهایی نظیر داروهای شیمی درمانی و نیاز به افزایش تولید یادآور شد: در سال گذشته بیش از 13 میلیارد ریال بودجه از سوی وزارت بهداشت برای ارائه خدمات رایگان شیمی درمانی به استان یزد اختصاص داده شد.
انتهای پیام/ فارس
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 432037
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *