۰

زبان دریچه ورود فرهنگ‌هاست/عناصر غرب‌زده می‌خواهند دوباره غرب‌زدگی را به فرهنگ کشور تحمیل کنند/ زبان علم حقوق فرانسوی و زبان فلسفه آلمانی است

مدیر گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران گفت: برخی از عناصر غرب زده که وابسته به انگلستان هستند درنظر دارند دوباره روند غرب زدگی را به فرهنگ کشور بازگردانند، به سمت ترویج زبان انگلیسی حرکت می کنند. این عمل هیچ توجیه عقلانی ندارد.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از گروه علمی کافه حقوق؛ دکتر فیروز اصلانی مدیر گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران هست. وی دارای سوابق بسیار زیاد علمی و پژوهشی است که در مواضع اخیر رهبر انقلاب در مورد عدم انحصار در آموزش زبان انگلیسی ما را بر آن داشت که با این شخصیت علمی مصاحبه ای داشتیم. متن این مصاحبه به شرح ذیل است:
نظرتان در مورد موضع اخیر رهبر انقلاب در مورد عدم ضرورت انحصار در آموزش زبان انگلیسی چیست؟
دکتر اصلانی: بحث اخیری که مقام معظم رهبری در نقد آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان انحصاری مطرح کردند، بحث بسیار مهمی است. زبان دریچه ی ورود فرهنگ هاست. اگر افراد به برخی از نکات و لوازم آموزش زبان توجه نکنند، ممکن است دریچه ای برای ورود فرهنگ و حتی سبک زندگی آن زبان خاص به کشور ما بشود. بسیاری از جریانات که در طول سابقه ی تاریخی کشور ما  نقش موثری در جریانات سیاسی-اجتماعی داشتند، در تلاش بودند تا نوعی انقطاع تاریخی بین فرهنگ عامه مردم و نسل جوان ما ایجاد کنند.
دکتر فیروز اصلانی
رابطه انقطاع تاریخی و آموزش زبان بیگانه چیست؟
دکتر اصلانی: یکی از روش های انقطاع تاریخی، تبلیغ و ترویج زبان های بیگانه است، تا به نوعی هویت و فرهنگ ملت را تحت تاثیر قرار بدهد. به همین دلیل است که برخی غرب زاده ها مانند آخوندف و کسروی این بحث را مطرح کردند که الفبای زبان خودمان را به زبان لاتین تغییر دهیم. درست همان کاری که آتاتورک در ترکیه انجام داد تا بتواند فرهنگ ترکیه را تغییر بدهد و خط ترکیه را تبدیل به خط لاتین کرد. وی با این عمل انقطاع تاریخی در ترکیه بوجود آورد. همین اقدام را برخی جریانات متفکرنمای غرب زده در ایران در تلاش بودند، که به سرانجام برسانند.
بنابراین آموزش زبان دارای ظرافت های بسیار است. البته ما بحث آموزش زبان را نفی نمی کنیم و ما بدین وسیله می توانیم با تفکر و فرهنگ دیگران، آشنا بشویم. اما اینکه همه ی نظام آموزشی کشور اعم از دانشگاه و آموزش و پرورش در اختیار ترویج زبان استعماری انگلیس باشد، کار شایسته ای نیست. این عمل منجر به ترویج فرهنگ غربی خواهد شد. ضمن این که دلیلی هم بوجود ندارد که در آموزش زبان های خارجی انحصار داشته باشیم. در کشورهای آلمان، فرانسه، ژاپن، چین نیز صنعت بسیار قوی و قدرتمندی وجود دارد، و آموزش زبان آن ها می تواند به رشد صنعتی به کشور ما کمک کند. علوم بشری، میراث مشترک بشریتند. همه ی ملت ها در ارتقاء علمی تاثیرگذار بودند و علم فعلی در غرب حاصل تلاش مسلمانان در قرون گذشته می باشد و فرهنگ غربی بدون تلاش های دانشمندان ایرانی یا اسلامی به جایی نمی رسید.
اصلانی
آیا مثال هایی را هم می‌توانید در مورد تاثیر تلاش دانشمندان مسلمان در غرب ذکر کنید؟
دکتر اصلانی: بله، اگر حرکت مرحوم خوارزمی نبود، امروز الگوریتمی وجود نداشت، و بسیاری از پیشرفت های صنعتی هم وجود نداشت. بنابراین میخواهم بگویم تکنولوژی یا علم، متعلق به همه ی بشریت است. بنابراین کسی اگر بخواهد علم را فرا بگیرد باید زبان های گوناگونی را فرا بگیرد و دلیلی ندارد که انحصار در زبان انگلیسی باشد. روزگاری خورشید در مستعمرات انگلستان طلوع و غروب می کرد اما امروزه اینطور نیست همه ی مستعمرات از حیطه ی آن ها خارج شده است. پس از جنگ جهانی دوم به بعد نوعی تغییر در قدرت جهانی شکل گرفته است. ژاپن و چین از لحاظ پیشرفت علمی نیز قدم های زیادی برداشته اند، چرا نباید با آن ها تبادل علمی داشته باشیم. به عنوان مثال رئیس دانشگاه تهران آقای دکتر نیلی احمدآبادی در ژاپن محصل وبده است. یا بسیاری از فرهیختگان دیگر د رکشور غیر انگلیسی زبان علم را فرا گرفته اند.
با توجه که رشته شما علوم انسانی و حقوق است در این رشته ها چه زبانی در حکم زبان علم است؟
در علوم انسانی در دانشگاه های خودمان نگاه کنید، به ویژه در رشته ی حقوق اکثر محصلان ما در فرانسه تحصیل کرده اند و البته ما نیز انحصار در زبان فرانسه را نیز رد می کنیم.
فلسفه..؟
دکتر اصلانی: بله در علم فلسفه نیز زبان آلمانی بسیار حائز اهمیت است. اگر در تاریخ سیاسی ایران توجه کنید، یک درگیری شدید میان انگلیس و فرانسه بر سر ترویج زبان آن ها در ایران بوده است. بحث زبان بین انگلیس و فرانسه در مدرسه ی کالج واقع در چهار راه حافظ کنونی باعث ایجاد درگیری بوده است و فرانسوی ها حتی حاضر بودند که استاد رایگان جهت تدریس زبان قرار بدهند تا بتوانند فرهنگ خود را بر ایران مسلط کنند. همین شرایط در دانشگاه تهران حاکم بود. این درگیری و تقابل در اسناد بسیاری دیده شده است. این نشان می دهد که زبان بسیار مهم است.
همچنین در تاریخ پادشاهان قاجار استادان فرزندان آنان روسی یودند که امیر کبیر در یکی از مهترین اقداماتش این اساتید رو از دربار حذف کرد که یکی از عوامل خصومت روس ها با امیرکبیر همین قضیه یود. در تاریخ داریم که سفیر روسیه در دیدار با امیرکبیر درخواستار بازگشت این اساتید بود و در عوض حاضر بود که ارتش روسیه را از بسیاری از مناطق مورد ادعا خارج کند، که امیر کبیر نپذیرفت. این مسئله به خوبی نشان می دهد که آموزش زبان خارجی تاثیرات عمده ای بر تفکرات افراد دارد. این ها از مسائلی است که در آموزش زبان باید درنظر گرفت و ما نفی آموزش زبان انگلیسی نمی کنیم، بلکه باید از زبان کشورهای مختلف استفاده کرد.
از دیدگاه قانونی اگر بخواهیم نگاهی به این مسئله بیندازیم، آیا اصل یا ماده ی قابل استنادی وجود دارد؟
دکتر اصلانی: بر اساس قانون اساسی، اصل بر این است که ما زبان فارسی را پاس بداریم و پس از آن زبان عربی در اولویت است و سپس زبان های دیگر. بنابراین تلاش ما باید گسترش زبان فارسی و سپس عربی که مربوط به فرهنگ قرآنی ماست، باشد و سپس زبان های دیگر بنا به نیاز خودمان. البته این زبان آموزی نباید از سنین مربوط به دبستان باشد. چه ضرورتی دارد که ما زبان انگلیسی را از دوران ابتدایی به فرزندانمان یاد بدهیم. ضرورت آموزش زبان به کودکان مهد کودک یا دبستان از نظر من غیر قابل درک است. این آموزشگاه های زبان نیز تب بسیار گسترده ای را برای آموزش زبان راه انداخته اند و در گسترش فرهنگ غربی در ایران بسیار دخیل بوده اند و نوعی دریچه ی انتقال فرهنگ غربی بوده اند.
به نظر می رسد برخی از عناصر غرب زده که وابسته به انگلستان هستند درنظر دارند تا دوباره روند غرب زدگی را به فرهنگ کشور بازگردانند، به سمت ترویج زبان انگلیسی حرکت می کنند. این عمل هیچ توجیه عقلانی ندارد. البته در دانشگاه ها دانشجویی که قصد دارد کارشناسی ارشد بخواند یا مقطع دکتری را بگذراند، می تواند از تجربه های بشری استفاده کند و زبان را بیاموزد. و این مسئله باید اختیاری باشد و در مورد دانش آموزان هیچ ضرورتی ندارد و در مورد دانشجویان بنا به علاقه اش زبان بیاموزد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب: 432486
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *