۰

هیچ کشوری در شرایطی که با کسری منابع ارزی مواجه است، کالای لوکس و آرایشی وارد نمی‌کند/ بخشی از منابع ارزی کشور صرف واردات عروسک می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هیچ کشوری در دنیا در شرایطی که با کسری منایع ارزی مواجه است، نمی‌آید کالاهایی مانند لوازم آرایشی بهداشتی، لوکس و تجملاتی را وارد کند که به ضرر اقتصادش باشد.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، محمدرضا پور‌ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا, در مورد واردات کالاهای لوکس و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار داشت: ما امروز اعتقاد داریم کشور ما در جنگ اقتصادی به سر می‌برد چرا که هر دلاری با مشقت و مشکل به دست می‌آید.
وی با بیان  اینکه در خصوص تخصیص این دلار به دست آمده باید اولویت‌های کشور مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: اولویت‌ها مشخص می‌کنند که منابع ارزی را کجا مصرف کنیم.
عضو شورای پول و اعتبار افزود: اگر زمانی منابع مازاد داشتیم می‌گفتیم این منابع را می‌توانیم برای موضوعات غیرضرور اختصاص دهیم ولی در حال حاضر در شرایطی که تراز بازرگانی ما نیازمند این است که ما ورودی منابع داشته باشیم و از خروجی منابع ارزی بکاهیم تا ترازمان در اقتصاد مثبت شود و از طرفی دیگر در حوزه تاثیرات مرتبط با مدیریت منابع ارزی اقداماتی را انجام دهیم، باید از اختصاص منابع به موضوعات غیرضرور جلوگیری کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تخصیص ارز برای کالای غیرضرور مشکلات جدی را به دنبال دارد، تصریح کرد: این تخصیص ارز به کالاهای غیرضرور در ماه‌ها و سالهای اخیر ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
پورابراهیمی بیان کرد: اعتقادمان این است هر گونه اختصاص ارز برای کالاهای غیرضرور در شرایطی که ما به شدت نیازمند تعادل بخشیدن در منابع و مصارف هستیم، شرایط سختی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه این روش ما را از اختصاص بهینه منابع دور می‌کند، خاطرنشان کرد: امروزه گزارشی که در  خصوص کالاهای غیرضروری همانند خودروهای لوکس و تجملاتی که مصرف مردمی هم نداشته و برای خواص است ارائه می‌شود که البته در طی سالهای اخیر تلاش شد این واردات کاهش پیدا کند و خوشبتخانه تا حدودی کاهش یافته است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: در خصوص عروسک و وسایل بازی کودکان که بخشی از منابع کشور به اینها اختصاص پیدا می‌کند نشان دهنده این است ما باید سر این موضوعات بازنگری جدی کنیم.
وی تصریح کرد: در تخصیص منابع ارزی، اعتقاد ما بر این است که در این وضعیت چه در خصوص وسایل آرایشی و هر گونه کالای غیرضرور که شامل کالاهای لوکس و تجملاتی می‌شود و کالاهای مرتبط با بخشهایی که در حوزه اقتصادی به کار نمی‌آیند، اگر منابع را برای چنین کالاهایی از دست بدهیم تاثیر منفی در اقتصاد کشور دارد.
پورابراهیمی اظهار داشت: ما در حوزه اقتصادی باید اولویت‌های خود را تخصیص ارز برای کالاهای سرمایه‌ای یا ضرور قرار دهیم، مثلا مواد غذایی و دارو کالاهای ضرور است، اینها موارد اجتناب ناپذیر هستند و نمی‌توانیم از اینها بگذریم.
وی افزود: در کنار  این قضیه، موضوع کالاهای سرمایه‌ای مطرح می‌شود یعنی در اقتصاد مقاومتی ما اگر ارز را از کشور خارج می‌کنیم باید منجر به این شود تا کالای سرمایه‌ای وارد کنیم که با یک فاصله‌ای زمانی دلار مصرفی ما به تولید منجر شود و آن تولید منجر به صادراتی برای ما شده و ارزآوری به همراه داشته باشد و منابع ارزی ما را افزایش دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر  ما منابع ارزی را خارج می‌کنیم باید از طریق آن تولید ما رونق و صادرات و وارداتی را به همراه داشته باشد، این رویکرد باید اولویت اقتصاد کشور قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: هیچ کشوری هم در دنیا در شرایطی که با کسری منایع ارزی مواجه است نمی‌آید کالاهایی مانند لوازم آرایشی بهداشتی، لوکس و تجملاتی را وارد  کند که به ضرر اقتصادش باشد.
انتهای پیام/
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 432232
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *