۰

سیستان و بلوچستان دروازه ورود زیبایی‌های خطرناک/ تدبیر مسؤولان چیست؟

واردات بی رویه لوازم آرایشی بی‌کیفیت و قاچاق، بسیاری از مصرف کنندگان را در معرض آسیب‌ قرار داده و ناهنجاری‌های اجتماعی فراوان به دنبال آورده است.
سیستان و بلوچستان دروازه ورود زیبایی‌های خطرناک/ تدبیر مسؤولان چیست؟
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما،، واردات بی‌رویه لوازم آرایشی بی‌کیفیت، بسیاری از مصرف کنندگان را در معرض آسیب‌های بهداشتی قرار داده است.
بالا بودن سود حاصله از این قاچاق و پایین بودن ریسک در این حوزه، از اصلی‌ترین انگیزه‌های قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی می‌باشد که روز به روز به ویژه در کشور ما در حال افزایش است.
آنچه قابل تأمل است اینکه لوازم آرایشی در کنار پارچه، پوشاک و طلا جزو چهار قلم کالای وارداتی به ایران است که بیش از یک میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.
فقط مجموع واردات قاچاق این چهار قلم کالا، 6 میلیارد دلار است که نشان می‌دهد 50 درصد قاچاق کشور حول این چهار رقم دور می زند.
ایران از حیث مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه دوم و در دنیا سوم است و بیش از 90 درصد تقاضاها برای این کالاها از طرف بانوان است.
  جالبتر آنکه کشور دوم بعد از ایران نیز یکی از کشورهای مسلمان است و این نشان از تهاجم فرهنگی دشمن برای تخریب جامعه مسلمان دارد.

سیستان و بلوچستان حائز رتبه برتر قاچاق لوازم آرایشی در کشور
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان با تایید موارد فوق در این زمینه اظهار کرد: از رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما انتظار داریم به روشنگری از آسیب‌های استفاده از لوازم آرایشی پرداخته و از آنجاییکه این اقلام به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و ممکن است بیماری‌های مختلف را به دنبال داشته باشد لازم است مردم را از تبعات آن آگاه کنند.
محمدشریف خالقی گفت: سیستان و بلوچستان نباید رتبه برتر را در کشور از حیث قاچاق لوازم آرایشی داشته باشد.
در راستای فرهنگ سازی برای پیشگیری از مصرف لوازم آرایشی توسط بانوان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز خواستار حمایت از سوی ستاد در این زمینه شد و اظهار کرد: انتظار داریم از نظر اعتباری به دستگاه‌های فرهنگی کمک شود تا بتوانند هرچه بهتر در این زمینه قدم بردارند.
حسین مسگرانی گفت: برای پیشگیری از مصرف بی رویه لوازم آرایشی در میان جامعه هدف، باید اقلام آموزشی تهیه شود، تولید محتوا شود و مضرات لوازم آموزشی برای جامعه هدف تبیین و تشریح شود.
وی افزود: دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیرانه باید در این زمینه طرح‌های خود را ارائه دهند، برای تبلیغ کالاهای آرایشی و بهداشتی داخلی و استاندارد در فضای مجازی ایده و برنامه داشته باشند.
لزوم اصلاح معیارهای آقایان برای ازدواج
مدیرکل امور بانوان استانداری سیستان و بلوچستان نیز در زمینه چرایی گرایش بانوان به مصرف لوازم آرایشی، اظهار کرد: زیبایی و به دنبال آن برخورداری از شانس بیشتر برای ازدواج سبب مصرف بی‌رویه لوازم آرایشی در بین بانوان جوان است.
مریم پویا افزود: معیارهای نادرستی که برای ازدواج در میان آقایان در نظر گرفته می شود به این موضوع دامن می‌زند به گونه‌ای که تلاششان برای انتخاب بانوان زیبا و شاغل است.
وی تاکید کرد: باید آموزش‌های لازم در مورد معیارهای انتخاب همسر مناسب به آقایان آموزش داده شود تا بنیان زندگیشان بر اساس اعتقادات و باورهای صحیح شکل گرفته و زندگیشان تداوم داشته باشد.
لزوم ارائه طرح‌های کارشناسی برای آگاه سازی جامعه نسبت به مضرات مصرف لوازم آرایشی
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با تاکید بر اینکه مقابله با پدیده قاچاق به ویژه در موضوع لوازم آرایشی، کار فرهنگی منسجم و هماهنگ را می‌طلبد گفت: باید ارگان‌های فرهنگی در کنار استفاده از ظرفیت علما و روحانیون با هم‌افزایی جامعه هدف را نسبت به مخاطرات مصرف بی رویه لوازم آرایشی آگاه کنند.
علی‌اصغر میرشکاری افزود: اداره‌کل ارشاد اسلامی استان، آموزش وپرورش، رسانه‌ها و صدا و سیما و سایر ارگان‌های فرهنگی همه باید در این زمینه ورود کرده و طرح‌های لازم را با لحاظ برش‌های ملی و بومی به تفکیک تهیه کنند تا مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت تصویب شود.
وی گفت: در این طرح‌ها باید سیاست‌ها، راهکارها و اقدامات اجرایی لحاظ شود تا پس از بررسی ارگان‌های نظارتی زمینه برای محقق کردنشان فراهم باشد.
 

محکومیت 3 میلیاردی قاچاقچیان لوازم آرایشی/سن استفاده از لوازم آرایشی کاهش یافته است
مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال در زمینه قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی 46 فقره پرونده به تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان وارد شده که 39 فقره پرونده مختومه و متخلفان 3 میلیارد و 474 میلیون و 823 هزار ریال محکوم شده‌اند.
محمدحسین اشرفی ادامه داد: یکی از معضلات پیش رو در خصوص قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی جعل برند است اینگونه که اکثر قاچاقچیان به برای سودجویی و عرضه کالای خود برندهای معتبر جهان را بر روی لوازم قلابی و با کیفیت پایین درج کرده، که استفاده این گونه اقلام خطرات فراوانی را برای شهروندان در بردارد.
وی گفت: خطرات و آسیب‌های استفاده از کالای غیربهداشتی و جعلی که اکثراً قاچاق می باشد باید اطلاع رسانی شده و حساسیت لازم در مردم ایجاد شود.
این مسؤول بیان کرد: در خصوص فرهنگ سازی به جهت عدم مصرف لوازم آرایشی باید اقدامات حساسی صورت گیرد و در این خصوص مراکز آموزشی، صدا و سیما و سایر رسانه ها نقش مهم و کلیدی دارند زیرا سن استفاده از لوازم آرایشی بسیار کاهش داشته است و مصرف آن جنبه رقابتی به خود گرفته است و نکته جالبتر اینکه مصرف لوازم آرایشی در کشورمان حتی از برخی کشورهای تولید کننده آن اقلام نیز بیشتر است.
وی افزود: نحوه ورود اینگونه کالاها اغلب به صورت قاچاق چمدانی یا همراه مسافر است و در ادامه در سطح بازار عرضه می شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان گفت: یکی از محل‌های عرضه کالاهای آرایشی قاچاق در برخی آرایشگاه های زنانه است و باید متصدیان این صنف به این نکته توجه داشته باشند که وقتی از کالایی که مصرف انسانی آن تأیید نشده استفاده می‌کنند بدون شک یک جامعه را با خطر روبرو می‌کنند.
*با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان یکی از دروازه‌های ورود لوازم آرایشی قاچاق به کشور است، و این پدیده سلامت بانوان جامعه را تهدید می‌کند، امیدواریم مسؤلان عزم خود را جزم کرده‌ و برخورد جدی با عاملان ورود اینگونه کالاها داشته و مرزها را از حیث ورود آنها بیش از پیش کنترل کنند.
---------------------
گزارش: مریم سرگزی
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 440006
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *