۰
مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان:

لزوم مشارکت مردمي در نگهداری و توسعه منابع طبیعی/خاش داراي يك ميليون و ۸۰۰ هزار هكتار پوشش گياهي بي نظير در كشور است

مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: منابع طبیعی ثروت ملی هستند و نگهداري اين ميراث گرانبها با مشاركت مردمي و عمومي ميسر است و مسئله مهم آگاهی نخستین گام برای حفاظت از منابع خدادادی است.
لزوم مشارکت مردمي  در نگهداری و توسعه منابع طبیعی/خاش داراي يك ميليون و ۸۰۰ هزار هكتار پوشش گياهي بي نظير در كشور است
عبدالباسط پاكزاد در حاشيه برگزاري مانور اطفاء حریق در حاشیه كوه تفتان بخش نوک آباد، در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: هدف از برگزاري اين مانور ايجاد آمادگي و هماهنگي در مواقع حساس و بحراني در جهت اطفاء حريق منابع طبيعي و نيز كاهش خسارات اراضي اين مناطق برگزار شد.
 
وي با بيان اينكه در طول ماه هاي اخير منابع طبيعي و اراضي بسياري از استان دچار حريق شده اند، تصريح كرد: به دليل خشكسالي هاي پي در پي و همزمان با بالا رفتن درجه حرارت باعث شده اراضي و مراتع به راحتي با كوچكترين حركتي حتي رها شدن یک فیلتر سیگار، دچار حريق و آتش سوزي شوند و از اينرو بايد همواره نیروهای منابع طبیعی و واحدهای حفاظتی براي اين حوادث آمادگي لازم را داشته باشند.
 
پاكزاد با بيان اينكه 99 درصد از آتش سوزي هاي سيستان و بلوچستان منشاء انساني دارد، گفت: این استان بعلت كوهستاني اغلب داراي پوشش گياهان كم عمر و فاقد پوشش درختي است و  در شرایط کنونی برای حفظ پوشش گونه های گیاهی همکاری و مشارکت مردم با نهادهای دست اندکار ضروری است.
 
وي ادامه داد: امكانات دستگاه هاي دولتي به تنهايي توانايي حفاظت از منابع طبيعي را ندارد و براي جلوگيري از خسارات به منابع طبيعي همكاري و مساعدت مردم در نگهداري از مراتع را مي طلبد.
 
پاكزاد خاطرنشان كرد: باید اهمیت مراتع و جنگل ها در بين مردم بصورت فرهنگ نهادینه شود و برگزاری این مانورها در نهادینه کردن این فرهنگ و مسئله مهم از اهمیت بسزايي برخوردار است.
 
وي اذعان كرد: شهرستان خاش يك ميليون و 800 هزار هكتار مراتع دارد كه در استان و حتي كشور بي نظير است و حاشيه تفتان يكي از اين نعمات ارزشمند و مراتع بسيار خوب اين منطقه است.
 
مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان با بيان اينكه احیاء طبیعت و بازگشت شادابی در منطقه برای جذب گردشگران ضروري است، تاكيد كرد: بخش هاي بزرگ از تالاب هامون و حاشيه تفتان و ساير منطقه حفاظت شده در استان نيازمند تعامل و همكاري مردم است چرا كه با نابودي مراتع و منابع طبيعي زندگي مردم نيز به خطر خواهد افتاد.
 
* اگر از مراتع استان به خوبي نگهداري نشود حيات انسان به خطر مي افتد
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نيز اظهار كرد: با توجه به اينكه استان سيستان و بلوچستان چندين سال در خشكسالي به سر مي برد و ميزان بارندگي به شدت كاهش يافته است كه اگر از مراتع به خوبي نگهداري نشود در آينده شاهد خسارات بسيار شديدي به حيات و محيط زيست انسان ها وارد خواهد شد.
 
رضا اربابی از افرادي كه براي تفريح به مراتع و منابع طبيعي مي روند خواست تا پس از ترك مكان آتشي را كه روشن كرده اند، خاموش كنند تا شاهد آتش سوزي منابع طبيعي نباشيم.
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 434234
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *