۰

چرا سلطان نشین هرمز به تهران نزدیک است؟

یک نشریه آمریکایی ماهیت رابطه ایران و عمان را تشریح کرده است.
به گزارش سرویس خبری تفتان ما، پایگاه آمریکایی مانیتوردر گزارشی به موقعیت حساس و راهبردی سلطان نشین عمان در تنگه هرمز اشاره کرد و نوشت: این موقعیت و ارتباط دوستانه این کشور با تهران به رغم عضویت این کشور در شورای همکاری خلیج فارس، موضع عمان را به نفع ایران متمایل کرده است.

به نقل از پایگاه آمریکایی مانیتو ، در حالی که ایران بصورت تدریجی در حال ورود به بازار اقتصاد جهانی است، کشور عمان به عنوان سکوی پرتاب شرکت های ایرانی برای ورود به بازارهای آفریقا، آسیا و کشورهای جدید عربی مطرح شده است.

براساس این خبر، عمان به عنوان یک مرکز حیاتی تجاری برای ارتباط ایران با چند قاره جهان، به عنوان بستری مناسب برای سیاست های خارجی و مستقل این کشور مطرح شده و این کشور در بیشتر مواقع خارج از تصمیمات و چارچوب کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس عمل می کند.

مانیتور نوشت: در حالی که ایران در حال رها شدن از تحریم های سال های گذشته است، عمان فرصت جدیدی در پیش دارد تا بتواند به عنوان یک مرکز تجاری مهم در منطقه قد علم کند.

در این خبر آمده است: در حالی که کاهش قیمت نفت به نظام مالی عمان خسارت وارده کرده و این کشور تلاش می کند تا منابع درآمدی خود را با اجرای برنامه معروف به 'طرح 2020' برای توسعه اقتصادی، متنوع سازد، همکاری با ایران می تواند رشد اقتصادی این کشور را تسریع بخشد.

این پایگاه آمریکایی افزود: واردات گاز عمان از ایران برای مصارف داخلی، دست این کشور را در فروش و صادرات گاز طبیعی به کشورهای خارجی باز گذاشته است.

عمان امکان دسترسی ایران به بازار آفریقا را فراهم کرده و رفع تحریم ها از تهران به این کشور امکان می دهد تا روابط خود در زمینه های انرژی با کشورهای آسیای میانه را نیز توسعه بخشد چرا که امضای توافق هسته ای ایران می تواند گام مهمی در جهت ایجاد رابطه تجاری بین آسیای میانه، ایران و سلطان نشین عمان باشد.

مانیتور نوشت: توسعه روابط تجاری ایرانی - عمانی کمک می کند تا این کشور سیاست های خارجی مستقل خود را آسان تر عملیاتی کند.

تحلیل گران سیاسی سابقه رابطه دوستانه ایران و عمان را به دهها سال قبل مربوط می دانند چرا که هر دو کشور به عنوان دو همسایه خوب و بی آزار برای سال های متمادی است که بدون تنش به روابط خوب خود ادامه می دهند هرچند که این رابطه دوستانه دشمنان زیادی در میان کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی داشته است.
منبع:تابناک
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 432109
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *