۰

زنبورداری مصداق اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی/ اشتغال‌زایی با کمترین هزینه و ارزآوری بالا

صنعت زنبورداری، مصداق کامل اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و همچنین اقتصاد و عمل در صنعت زنبورداری نمود کامل دارد.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از رهیاب نیوز: این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند بد نیست به سراغ مشاغلی بروند که نه تنها سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد بلکه هم در راستای تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی گام برداشته و هم درآمد مناسبی را برای خود تأمین خواهند کرد.
اقتصاد مقاومتی راه نجات وضعیت اقتصادی کشور و از تأکیدات فراوان چند سال اخیر مقام معظم رهبری است. درواقع اقتصاد مقاومتی تکیه‌بر داشته‌های داخلی و توانمندسازی آنان است.
 

یکی از عرصه‌هایی که باعث کارآفرینی و تولید محصولات باارزش ریالی و غذایی بالا است پرورش زنبورعسل است که با توجه به وضعیت کشاورزی و پتانسیل بومی در خوزستان، این استان بستر مناسبی برای تولید و اشتغال را فراهم کرده است.

در این خصوص رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به نامگذاری امسال می‌گوید: صنعت زنبورداری، مصداق کامل اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و همچنین اقتصاد و عمل در صنعت زنبورداری نمود کامل دارد.
 
امین کریمی می‌افزاید: زنبورداری تنها رشته‌ای در کشور است که تولیدکنندگان به صورت کاملاً بومی و با استفاده از زنبورهای نژاد ایرانی و بومی فعالیت می‌کنند.
 
وی اذعان می‌کند: عسل بومی خوزستان جزو با ارزش‌ترین عسل‌ها در دنیا است و همچنین اشتغال‌زایی صنعت زنبورداری با صرف کمترین هزینه و ارزآوری قابل انجام است؛ به عبارتی دولت لازم نیست هیچ ارزی برای این صنعت هزینه کند.
 
 
کریمی خاطرنشان می‌کند: اگر سازمان‌ها با توجه به شعار امسال واقعاً اقدام و عمل کنند، می‌توانند با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند، موجب اشتغال‌زایی و تولید عسل خالص فاقد داروهای غیرمجاز و آنتی‌بیوتیک شوند که این عسل در سراسر جهان مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

بر این اساس با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی برای پرورش زنبور عسل در استان خوزستان در ۹ ماه سال امکان پرورش زنبور عسل در این استان، شهرستان‌های شمالی استان مانند ایذه، باغ‌ملک، مسجد سلیمان، دزفول و اندیمشک بهترین شرایط پرورش زنبور عسل را دارا هستند.

به گفته کارشناسان در استان بیش از ۲۲۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد و بیش از ۲ هزار نفر در صنعت زنبورداری در استان فعالیت می‌کنند.

استان خوزستان با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایط اقلیمی از جمله نقاط مستعد جهت پرورش زنبور عسل بوده و این شرایط مطلوب باعث شده همه ساله تعداد کثیری از زنبورداران استان‌های لرستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و به ویر احمد، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه جهت زمستان گذرانی کلنی‌های خود را به این استان کوچ دهند.
 

بخش الوار گرمسیری اندیمشک در شمال شهرستان اندیمشک نیز با توجه به پوشش کوهستانی و طبیعی خود از عمده‌ترین تولید کنندگان عسل در شمال استان خوزستان است.

رئیس جهاد کشاورزی اندیمشک در این رابطه می‌گوید: اندیمشک با توجه به دارا بودن بیش از ۲۴۰۰ هکتار اراضی کلزا از عمده‌ترین تولید کنندگان عسل در استان بوده و هر سال بیش از ۱۰۰ تن عسل در شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شده است.

محمدجعفر آفرین اظهار می‌کند: بیش از ۲۳۰ نفر از تولید کنندگان عسل در شهرستان بومی هستند و سایر کندوها نیز متعلق به بهره برداران استان‌های اردبیل، لرستان، آذربایجان شرقی و سایر استان‌های کشور می‌باشند.

وی می‌افزاید: امسال و با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی منطقه پیش بینی می‌شود حجم تولید عسل در شهرستان با رشد ۳۰ درصدی به بیش از ۲۰۰ تن در سال برسد.

به گزارش رهیاب، پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در استان خوزستان برای بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند به عنوان شغل محسوب شود و عسل تهیه شده در استان نیز به اذعان زنبورداران با وجود وضعیت خاص جغرافیایی از بهترین کیفیت برخوردار است.

لذا  ایجاد شرایط مناسب برای زنبورداری توسط مسئولان از یک سو و برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط جهاد کشاورزی از سویی دیگر می‌تواند موجب افزایش روزافزون تعداد زنبورداران در استان شود و انتظار می‌رود که با حمایت مسئولان بتوان گامی مؤثر در جهت رشد کشاورزی استان برداشته و در راستای اقتصاد مقاومتی که شعار امسال است اقدام و عملی مؤثر انجام داد.
انتهای خبر/
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 431976
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *