۰

تصمیم یک‌شبه برای واگذاری آزمایشگاههای دولتی به شرکت‌های خارجی/ افزایش ۵۰ درصدی تعرفه آزمایشگاهی به صورت پلکانی

نماینده جامعه آزمایشگاهی در شورای عالی نظام پزشکی گفت: وزارت بهداشت برخلاف دستور رهبر انقلاب و مصالح کشور تصمیم به واگذاری آزمایشگاه‌های دولتی به شرکت‌های خارجی دارد که جامعه آزمایشگاهی سکوت نخواهد کرد زیرا نهایت خفت است.
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، محمد صاحب‌الزمانی در نشست خبری پیرامون بررسی مشکلات جامعه آزمایشگاهیان گفت: در کشور متاسفانه از روزی که بحث تعرفه پزشکی مطرح شده واقعی نبوده است. در حالی که باید مانند تمام دنیا هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم محاسبه شده و قیمت تمام شده خدمات درمانی به صورت واقعی، علمی و کارشناسی تعیین شود.
وی ادامه داد: متاسفانه تعرفه‌های درمانی به صورت گپ‌های دوستانه که منبع علمی مشخصی ندارد اعلام می‌شود و این گناهی است که دولت به مردم و جامعه پزشکی روا می‌دارد. چون این صرفه‌جویی نیست بلکه تضعیف حقوق مردم است.
صاحب‌الزمانی گفت: دولت‌ها باید سرانه درمان مردم را واقعی ببینند. اکنون به صفر تا 7 درصد رسیده در حالی که باید بیش از اینها شود و در سبد هر خانوار ایرانی مانند تمام دنیا در اولویت‌های دوم تا چهارم باشد اما در کشور ما رتبه 12 را دارد و بیمه‌ها همین سرانه پایین را بهانه می‌کنند و تعرفه‌ها را افزایش نمی‌دهند.
وی ادامه داد: مطالبات جامعه پزشکی از هیچ فرمول شرعی و عرفی تبعیت نمی‌کند.
نماینده جامعه آزمایشگاهی در شورای عالی نظام پزشکی گفت: خدمات آزمایشگاهی چون از نوع تکنیکی محسوب می‌شود تجهیزات به روز و عمر مفیدی دارد باید از قطعات استاندارد استفاده کند و حقوق پرسنل را به روز بدهد با این وجود متاسفانه فقط مطالبات آنها تا تیر ماه پرداخت شده و اکنون 10 ماه است که بیمه‌ها هیچگونه پرداختی نداشته‌اند این کسورات زیادی به جامعه آزمایشگاهی وارد کرده است.
وی خطاب به مسئولان گفت: وضعیت این پرداخت‌ها با چه منطقی اصلاح نمی‌شود در حالی که ما برنامه‌ریزی ضعیفی نداریم دسترسی به سازمان‌های بیمه‌ای هم وجود دارد اما بهانه آنها کمبود منابع است. اما به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ریزی شفافی ندارد.
وی در پاسخ به فارس درمورد تعرفه آزمایشگاهی در سال 95 گفت: به دستور وزیر در تلاش هستیم ارزش نسبی خدمات آزمایشگاهی را استخراج کنیم که این کار انجام شد به شورای عالی بیمه رفته و کارگروه ویژه آن تا پایان ماه نتایج را اعلام می‌کند.
صاحب‌الزمانی افزود: قرار شده چون 50-40 درصد از قیمت واقعی خدمات آزمایشگاهی عقب‌تر هستیم به صورت پلکانی ظرف یک تا سه سال با احتساب تورم سالانه به قیمت واقعی برسیم.
نماینده جامعه آزمایشگاهی در شورای عالی نظام پزشکی افزود: وزرای بهداشت و رفاه این بسته کارشناسی را قبول کرده‌اند و سیاست‌شان این است که ظرف دو تا سه سال به رقم واقعی خدمت برسند. این اقدام فشار اقتصادی به بار نمی‌آورد.
وی گفت: بار مراجعه مردم به آزمایشگاه‌ها در سال 1.2 است بنابراین افزایش تعرفه‌ آن هم به صورت پلکانی هزینه‌ای برای بیمه‌ها نخواهد داشت. این در حالی است که برخی از رشته‌ها مانند جراحی و بیهوشی افزایش تعرفه بالایی داشته‌اند که حتی خودشان اذعان کرده که رویشان نمی‌شده از ما پول بگیرند اما تعرفه آزمایشگاهی را دلبخواهی کم می‌کنند.
صاحب‌الزمانی گفت: برای تمام گروه‌های پیراپزشکی و پزشکی ارتقای بهره‌وری وجود دارد اما برای ما فراموش شده و پس از 5 سال آن را  اصلاح نمی‌کنند.
وی افزود: دستورالعمل سختی کار جامعه آزمایشگاهی نیز مصوب دولت است اما تاکنون ما را از آن محروم کرده‌اند.
نماینده جامعه آزمایشگاهی در شورای عالی نظام پزشکی همچنین درخواست کرد که در روز تولد حکیم جرجانی روز آزمایشگاه در تقویم کشور بیاید.
وی ادامه داد: به شورای فرهنگی عمومی کشور نامه‌نگاری کرده‌ایم که روز آزمایشگاه ثبت شود اما توجهی نمی‌شود در حالی که هفته ملی آزمایشگاه همزمان با سالروز این حکیم ایرانی به تازگی اعلم شده است.
صاحب‌الزمانی اعلام کرد: متاسفانه وزارت بهداشت تصمیم گرفته آزمایشگاه‌های دولتی تحت پوشش دانشگاه‌ها را به برخی شرکت‌های خارجی واگذار کند این تصمیم برخلاف دستورات رهبر و مصالح کشور ما آنچنان به فرهیختگی رسیده‌ایم که نیازی به افراد خارجی نداریم که مثلا از ترکیه سرپرستی بیاید و در آزمایشگاه‌های ما مدیریت کند. این نهایت خفت ما است.
وی افزود: در این رابطه نامه نوشتیم و اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم جامعه پزشکی سکوت نخواهد کرد و اگر مسئولان بی‌توجهی کنند تقاضا داریم مشکلات خود را با رهبر درمیان بگذاریم این در حالی است که قبل از عید به وزارت بهداشت ابلاغ کردیم آمادگی مدیریت آزمایشگاه‌‌های دولتی را داریم اما وزارت بهداشت دلیل این تصمیم ناگهانی را اعلام نمی‌کند.
انتهای پیام/ فارس
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 431776
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *