۰

امین زاده: باید متخلفان در صیانت از سلامت خلیج فارس را بدون ملاحظه معرفی کنیم/ابوترابی فرد: برای تبدیل شدن به یک اقتصاد بزرگ باید از سواحل خود بهره کامل ببریم

مراسم اختتامیه دومین جشنواره «نام و نشان ماندگار» با رویکرد بزرگداشت «روز ملی خلیج فارس» عصر امروز چهارشنبه (8 اردیبهشت) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزارشد.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، مراسم اختتامیه دومین جشنواره «نام و نشان ماندگار» با رویکرد بزرگداشت «روز ملی خلیج فارس» عصر امروز چهارشنبه (8 اردیبهشت) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزارشد.
در این مراسم حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، حمید صمیمی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و چند تن فرماندهان نیروی دریایی و خانواده‌های شهدا غواص حضور داشتند.
 
باید متخلفان در صیانت از سلامت خلیج فارس را بدون ملاحظه معرفی کنیم
 
الهام امین زاده امشب در اختتامیه دومین جشنواره نام و نشان ماندگار که با رویکرد بزرگداشت روز ملی خلیج فارس برگزار شده است، این پهنه آبی را به اعتبار برخورداری از بزرگترین ذخایر انرژی، حوزه ای استراتژیک و بی نظیر توصیف کرد که مسئولیتها برای حفاظت از آن را مضاعف می کند.
معاون امور حقوقی ریاست جمهوری با توضیح اینکه گردش آب از تنگه هرمز به این خلیج کند انجام می شود، افزود: تردد سالیانه ١٠ هزار شناور در خلیج فارس، فرآیند اکتشاف و استخراج و پالایش نفت، عدم توجه کافی به لایروبی بنادر، احداث اسکله ها، جزایر مصنوعی، استحصال خاک در سواحل و ساخت و سازها در سواحل صرفا بر اساس نگاه تجاری و بدون توجه به اصول زیست محیطی از عمده ترین خطرات تهدید کننده سلامت خلیج فارس هستند.
امین زاده اظهار داشت: ورود و رسوب ریزگردها از مناطق غربی خلیج فارس و عدم مدیریت هماهنگ در اثر ناهمگونی های سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس از دیگر مخاطرات تهدید کننده سلامت و امنیت زیستی این منطقه به شمار می آید.
معاون امور حقوقی ریاست جمهوری با اشاره به کنوانسیونهای متعدد منطقه ای و بین المللی و قوانین داخلی برای صیانت از حیات خلیج فارس تصریح کرد: برای آنکه به مسئولیت مهم سالم نگه داشتن خلیج فارس عمل کنیم، نیاز به یک احساس مسئولیت و حرکت جمعی داریم. همچنین باید متخلفان در صیانت از سلامت خلیج فارس را بدون ملاحظه معرفی کنیم.
 
برای تبدیل شدن به یک اقتصاد بزرگ باید از سواحل خود بهره کامل ببریم
محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه دومین جشنواره نام و نشان ماندگار با رویکرد بزرگداشت روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: در نگاه صاحب نظران و چهره های هوشمند و عالم در حوزه های دفاعی، سیاسی و اقتصادی، امروز ایران از یک وضعیت و جایگاه ویژه و ممتاز برخوردار است.

وی با اشاره به موقعیت استثنایی ژئوپلیتیک ایران افزود: بدون تردید یکی از مهم ترین شاخصه ها برای این جایگاه فاخر در جغرافیای جهان، در اختیار داشتن مرز آبی شمالی خلیج فارس و حضور موثر و تعیین کننده در دریای شمالی است.

ابوترابی فرد در ادامه با بیان اینکه خلیج فارس امروز استراتژیک ترین منطقه جهان است گفت:  یکی از دلایلی که کشورهای غربی و دنیای استکبار تلاش می کنند تا روابط میان کشورهای حاشیه خلیج فارس تیره شود، جلوگیری از امکان شکل گیری یک مجموعه بزرگ اقتصادی با حضور و مشارکت کشورهای این حوزه است.

وی اضافه کرد: ایران به دلیل مرز گسترده و موقعیت استثنایی و سرزمینی می تواند برای خلق این منطقه بزرگ اقتصادی، نقش ممتازی را ایفا کند.

ابوترابی فرد ادامه داد: هرچند امروز در این عرصه با چالش هایی مواجه هستیم، اما قطعا نقشه راه ما این است که در سایه همگرایی، پیوند و ارتباطات سیاسی و اقتصادی کشورهای دارای ساحل در خلیج فارس، راه برای شکل گیری یک مجموعه بزرگ اقتصادی جهت ایفای نقش در آینده جهان هموار شود.

وی با اشاره به جایگاه مهم سواحل در تبدیل اقتصاد ایران به یک اقتصاد بزرگ گفت: برای تبدیل شدن به یک اقتصاد بزرگ باید از سواحل خود به معنی واقعی کلمه بهره بگیریم. باید بنادر ما به قطب اقتدار اقتصادی ایران تبدیل شوند.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: متاسفانه قدم های معناداری در این حوزه برداشته نشده است. در حالیکه که بعضی از بنادر کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس، سالانه ظرفیت بیش از 600 هزار کانتینر را دارند، ایران متاسفانه با این افق فاصله دارد.
 
در پایان مراسم اختتامیه دومین جشنواره «نام و نشان ماندگار» از خانواده هفت شهید غواص که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند و عده ای از حامیان جشنواره "نام و نشان ماندگار"، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
 
انتهای پیام/ راه دانا
پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۸
کد مطلب: 431456
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *