۰

شاهد فقر نرم‌افزاری با موضوع غدیر هستیم + اسامی برگزیدگان

بررسی آثار رسیده به جشنواره حاکی از آن است که در موضوع غدیر، شاهد فقر در تولید محتوا و نرم‌افزار هستیم که می‌توان با بسترسازی برای ورود نسل جوان به این حوزه و ایجاد مزیت برای تولیدات محتوایی، شاهد موفقیت در این زمینه باشیم.
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، آیین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های علوی ویژه تولیدات دیجیتال پیش از ظهر امروز(سه شنبه 7 اردیبهشت) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری‌ اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لطف‌الله سیاهکلی عضو و مشاوره شورای عالی فضای مجازی سازمان صدا و سیما، ابوالقاسم حبیبی دبیر جشنواره با تقدیر از برگزیدگان و قرائت بیانیه به کار خود پایان داد.
در ابتدای این بیانیه آمده است: امروزه رسانه‌های دیجیتال ابزار مناسبی برای بسط، عرضه و فرهنگ‌سازی مفاهیم عمیق دینی و فرهنگی است و آنچه در این میان مهم است تلاش سیاستگزاران و مسئولان فرهنگی و همچنین فعالان و تولیدکنندگان این عرصه برای افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در تولید محتوای بومی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی است.
هیأت داوران دومین جشنواره رسانه‌های علوی سعی بر آن داشته‌اند تا با ارزیابی دقیق و عالمانه، زمینه رقابتی و نظام‌مند میان آثار رسیده را فراهم آورند و از دیگر سو با ارائه نتایج به مسئولان فرهنگی زمینه بسترسازی واقع‌بینانه و منطبق بر توانمندی‌های موجود جهت برنامه‌ریزی دقیق‌تر و نظا‌م‌مندتر را میسر سازد.
این بیانیه می‌افزاید: بررسی آثار رسیده به جشنواره حاکی از آن است که در موضوع کلیدی غدیر، شاهد فقر در تولید محتوا و نرم‌افزار هستیم که می‌توان با بسترسازی برای ورود نسل جوان به این حوزه و ایجاد امنیت و مزیت برای تولیدات محتوایی، شاهد موفقیت در امر مهم فرهنگ‌سازی باشیم.
در همین راستا هیأت داوران جشنواره، با عنایت به توان داخلی موجود در این عرصه و با تو.جه به دیدگاه‌های ویژه فرهنگی، آثار ارسالی به جشنواره را در چندین بخش مورد تحلیل و بررسی قرار داده و از بین آثار متعدد، موارد زیر را در خور دریافت جایزه و تجلبیل ارزیابی نموده‌اند:
1. رسانه‌های برخط (پایگاه‌‌های اینترنتی) نشان نام اثر مؤسسه/ شرکت/ شخص صاحب اثر آدرس نماینده   تندیس ابلاغ مؤسسه خادمین مکتب سرخ eblagh.com  حجت‌الاسلام‌  محمد حسین مشکوری   تندیس ابلاغ مرکزاطلاع‌رسانی آل‌البیت (ع) balaghah.net احمدهاتف   تندیس غدیرستان مؤسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی (ص) ghadirestan.com حجت‌الاسلام محمدرضا شریفی   2. تلفن همراه نشان نام اثر مؤسسه/ شرکت/ شخص صاحب اثر   نماینده   تندیس درّ نجف مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج)   سیدمحمدجواد حسینی   شایسته تقدیر نهج‌البلاغه‌ نور مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی   حجت‌الاسلام محمدباقر خوانساری   شایسته تقدیر خطابه غدیر مؤسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی (ص)   حجت‌الاسلام حاج محمدرضا شریفی   3. نرم‌افزارهایی چند رسانه‌ای نشان نام اثر مؤسسه/ شرکت/ شخص صاحب اثر   نماینده   تندیس راهی به آسمان مؤسسه نور راسخون   محمدرضا شعبانی   شایسته تقدیر غدیر تجلی‌گاه ولایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج)   سیدمحمودجواد حسینی    
در بخش دیگری از ااین مراسم، ابوالقاسم حبیبی‌ دبیر دومین جشنواره رسانه‌های علوی به ارائه گزارشی در خصوص این جشنواره پرداخت و گفت: مؤسسه آفرینش‌های غدیر یکی از اهداف خود را برپایی یادمان‌ها و جشنواره‌هایی با محوریت غدیر، امامت و ولایت امیرالمومنین علی(ع) قرار داده و در این راستا برپایی جشنواره رسانه‌های علوی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با تأکید بر اینکه در رسانه‌های مجازی با فقر محتوایی در زمینه غدیر، امامت و ولایت روبرو هستیم گفت: چنین مطالبی از سوی اندیشمندان تولید شده، اما به تولید محتوا در فضای مجازی منجر نشده است. فعالان حوزه مجازی به ضرورت ورود به این موضوع پی برده‌اند اما از حمایت‌های کافی برای فعالیت برخوردار نیستند.
دبیر دومین جشنواره رسانه‌های علوی عنوان کرد: در اجرای طرح تولید محتواهای دینی از سوی مؤسسه آفرینش‌های غدیر، هشت محور پیشنهاد شده است تا اگر افراد مختلف تولیداتی در این زمینه دارند ارائه و از حمایت‌های مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه باید تولید محتواهای دینی را به صورت کاربردی دنبال کنیم، ابراز داشت:یک بانک اطلاعاتی جامع در حوزه غدیرپژوهی نداریم و محتواهای تولید شده در فضای مجازی گرد هم جمع نشده است.
باید با شناخت کاربر به تولید محتوای مناسب بپردازیم
لطف‌الله سیاهکلی، عضو و مشاور شورای عالی فضای مجازی نیز با حضور در آئین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های دیجیتال به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: در فضای مجازی دو موضوع کاربر و محتوا از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
وی با تأکید بر اینکه تمام فعالیت‌ها در فضای مجازی باید حول این دو محور انجام شود گفت: شناخت انسان‌ها در فضای مجازی بسیار آسان است چرا که نوعی خود اظهاری وجود دارد. بنابراین با شناخت کاربر باید به تولید محتوای مناسب پرداخت.
سیاهکلی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته علاوه بر تولید محتوا به ارائه خدمات نیز می‌پردازند اظها کرد: در تولید محتوا باید نوآوری داشته باشیم و این مهم را با در نظر گرفتن ایجاد کارکردهای جدید، شگفت انگیزی و سودمندی به پیش ببریم.
عضو و مشاور شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه فرهنگ به لایه‌های مختلفی همچون آگاهی، دانش، باورها، عقاید، ارزش‌ها، اخلاق، نمادها، هنجارها، رفتارها، مصنوعات، آداب و رسوم، نگرش و احساس تقسیم می‌شود گفت: نمادها و نشانه‌ها در این بین از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. مطالب دینی باید به وسیله نمادها و نشانه‌ها تولید و به لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی رسوخ کند.
انتهای پیام/ فارس
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 431426
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *