۰

معلمان چقدر می‌توانند در تحقق شعار سال مؤثر باشند

مسئولیت فرهنگیان در قبال تحقق اقتصاد مقاومتی به دلیل تماس مداوم و مستقیم آنان با دانش آموزان از یک سو و تماس و اثرگذاری غیرمستقیم بر خانواده‌های دانش‌آموزان از سوی دیگر بسیار مهم و قابل توجه است. گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری از جمله مهمترین وظایف فرهنگیان در این زمینه است.
معلمان چقدر می‌توانند در تحقق شعار سال مؤثر باشند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، رهبر معظم انقلاب اسلامی به رسم هر ساله، امسال نیز در پیام تبریک نوروزی خود سیاست شاخص سال را با انتخاب نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل تعیین نمودند.
اصطلاح اقتصاد مقاومتی نخستین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد؛ در این دیدار، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را مترادف کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی نمودند. اما متاسفانه با گذشت بیش از 5 سال از طرح موضوع ، اقتصاد مقاومتی در حد شعار و تئوری باقی مانده و به میدان عمل مسئولان وارد نشده است.
اقتصاد مقاومتی را باید در دایره اقتصاد اسلامی بررسی نمود. در اقتصاد اسلامی، اعتلای معنوی انسان ها، عدالت اقتصادی، استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و رشد اقتصادی از مهمترین اهداف است و این شاخه از اقتصاد با اقتصاد لیبرل و سرمایه‌داری تفاوت‌های بنیادین، هم در هدف و هم در ابزار دارد.
نهادهای اقتصاد سرمایه داری با شرایط دینی و ملی و نیز منافع مردم کشور ما قابلیت انطباق ندارند و به کار گرفتن ابزارهای اقتصاد لیبرال در کشور باعث ایجاد شکاف طبقاتی و ضربه پذیر شدن اقتصاد ملی در زمان بروز فشار بین‌المللی ناشی از تحریم‌ها شده است.
فقدان خودباوری در ایجاد یک مدل اقتصاد ملی و اجرای آن و وابستگی فکری به دانش اقتصاد لیبرال سبب شده است تا مدل نوین و تاثیرگذار اقتصادی که رهبر انقلاب آن را اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده اند؛ مورد غفلت واقع شود. اقتصاد مقاومتی تنها درمان اقتصاد بیمار و وابسته کشور است که برنامه ریزی در جهت عملی کردن آن موجب رشد و شکوفایی کشور خواهد شد.
اصول اقتصاد مقاومتی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به این شرح است: 1- مردمی کردن اقتصاد 2- کاهش وابستگی به نفت 3- توسعه صنایع دانش بنیان 4 - مدیریت مصرف 5- استفاده حداکثری از زمان،منابع و امکانات.
رهبر انقلاب در توضیح مفهوم اقتصاد مقاومتی و وظیفه عمومی اجرای آن می فرمایند: «اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست، به معنای در لاک خود فرورفتن نیست؛ یک معنای کاملاً معقول‌تر و عمیق‌تری دارد که قابل فهم و قابل دفاع است و علاج هم همین است.... اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم ساختن پایه‌های اقتصاد، یکی از وظایف عمومی امروز ما است و همه می توانند در آن نقش ایفا کنند، هم مسئولین و مسئولین قوای سه گانه، هم آحاد مردم، هم کسانی که دارای مهارت کارند، هم کسانی که دارای سرمایه‌اند، هم صاحب‌نظران».
بنابر تکلیفی که رهبر معظم انقلاب بر دوش آحاد مردم در تحقق عملی اقتصاد مقاومتی قرار داده اند؛ لازم است که بررسی شود فرهنگیان و بالاخص فرهنگیان بسیجی به عنوان یک قشر مهم و تاثیرگذار جامعه چه وظایف عملی در تحقق آن دارند.
به نظر می رسد مسئولیت فرهنگیان در قبال تحقق عملی اقتصاد مقاومتی به دلیل تماس مداوم و مستقیم آنان با دانش آموزان از یک سو و تماس و اثرگذاری غیرمستقیم بر خانواده های دانش‌آموزان از سوی دیگر بسیار مهم و قابل توجه است.
اما اقدام عملی فرهنگیان برای تحقق اقتصاد مقاومتی چیست!؟ در پاسخ به این سوال، سه وظیفه مهم را می توان برای فرهنگیان احصا نمود: 1- گفتمان سازی 2- فرهنگ سازی 3- مطالبه گری.
قدم اول در گفتمان سازی در اقتصاد مقاومتی، تبیین صحیح این اصطلاح است. در بسیاری از موارد در اثر تبلیغات سوء دشمن یا افراد ناآگاه، اقتصاد مقاومتی در بین مردم به معنای اقتصاد ریاضتی و بستن دروازه کشور بر روی تعامل جهانی تعبیر می شود و حتی مثال کشور کره شمالی طرح می شود در حالی که واقعیت امر این است که اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون زا است نه یک اقتصاد درون گرا. بنابراین لازم است مفهوم صحیح و ملموس و آثار مهم اقتصاد مقاومتی تبیین شود.
رهبر انقلاب در خصوص ضرورت گفتمان‌سازی در اقتصاد مقاومتی می فرمایند: «خیلی‌ها از اقتصاد مقاومتی.. اطلاع ندارند؛... ما اگر می خواهیم یک خواسته ای تحقق پیدا کند، قدم اول این است که این خواسته را به صورت یک گفتمان پذیرفته شده در بیاوریم؛ مسئله (تولید) علم از همین قبیل بود که یک گفتمان شد و به طور طبیعی وارد جریان عملی شد، عملیاتی شد و به صورت یک جریان درآمد؛ این مسئله هم همین جور است».
فرهنگ‌سازی وظیفه دیگر فرهنگیان در این رابطه است؛ تقویت خودباوری و تشویق به استفاده از محصولات داخلی یکی از مهم ترین اقداماتی است که معلمان در اجرای آن بیشتر  از سایر افراد جامعه می توانند تاثیرگذار باشند.علاوه بر ارزش معرفی کردن مصرف تولید محصولات داخلی برای رونق تولید کشور مسئله مهم دیگر که نیازمند جهاد فرهنگی است مقابله با مصرف گرایی و اسراف است.
نقطه شروع اقتصاد مقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است. اصلاح الگوی مصرف که مطالبه چند سال پیش رهبر انقلاب بود، یکی از مهمترین فاکتورهایی است که اقدام عملی در آن در تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است. تبیین الگوی صحیح مصرف در مصادیق مختلف و اصلاح فرهنگ مصرفی حاکم بر جامعه از مواردی است که در بندهای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف پیش‌بینی شده است. باید توجه داشت تا زمانی که این الگو و اهداف تربیتی آن از طریق نهادهای اثرگذار و فرهنگ‌سازی چون آموزش و پرورش و رسانه‌ها منتقل نشود؛ نارسایی‌های فعلی کشور مرتفع نخواهد شد و لازم است که تمام افراد جامعه به ویژه نسل آینده‌ساز کشور با برنامه‌ای دقیق و هدفمند نسبت به الگوی صحیح مصرف در زمینه‌های گوناگون آشنا شوند و این عزم مسئله عزم جدی مسئولان امر در دولت و رسانه‌ها را طلب می‌کند.
مطالبه‌گری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی از دولت و نهادهای دیگر که در برنامه‌ریزی‌های کلان شرکت دارند از دیگر وظایف عمومی فرهنگیان است. رصد برنامه ها و اقدامات دولت و این نهادها و ارزیابی آن و تذکر مشفقانه به مسئولین امر در صورت تخلف از مسیر اجرا شدن اقتصاد مقاومتی نیز در این دسته بندی از وظایف قرار می گیرد.
به نظر می‌رسد در طول سالیانی که از مطرح شدن اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست های آن می گذرد، شعار و اقدامات شعاری فراوانی صورت گرفته است اما با این حال این مهم هنوز به منصه ظهور نرسیده و تا رسیدن به آن نیز راه زیادی در پیش است که عزم جدی تمام مردم و مسئولین را طلب می کند.
باور این مسئله که الگوی داخلی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تنها راه علاج اقتصاد بیمار کشور است و تلاش برای تحقق آن یک وظیفه شرعی و ملی است . امید است که هر یک از افراد جامعه در هر لباس و کسوت، با درک این وظیفه و انجام اقدامات عملی مداوم و تاثیرگذار خود بتوانند کشور را به یک قطب مهم اقتصادی تبدیل کرده و ریشه مشکلات اقتصادی جامعه را بخشکانند.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 430601
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *