۰

توانمندسازی روستاها رمز تحقق شعار سال

تکیه بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور می‌تواند نقش بسزایی در رفع مشکلات و معضلات اقتصادی داشته باشد و به همین دلیل می‌بایست همواره به دنبال توسعه روستاها و توانمند‌سازی روستائیان در راستای تحقق شعار سال و عملی کردن اقتصاد مقاومتی باشیم.
توانمندسازی روستاها رمز تحقق شعار سال
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، پر واضح است که تکیه بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور می‌تواند نقش بسزایی در رفع مشکلات و معضلات اقتصادی داشته باشد و به همین دلیل می‌بایست همواره به دنبال توسعه روستاها و توانمند‌سازی روستائیان در راستای تحقق شعار سال و عملی کردن اقتصاد مقاومتی باشیم و باید تاکید شود که اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی و تحمل سختی‌ها نیست؛ بلکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که می‌بایست به میزان قابل توجهی کالاهای تولیدی داخل را به خارج از کشور صادر و از واردات جلوگیری کند.

اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت سریعتر از سایر نهادها عملیاتی شد
البته باید اظهار کرد که اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت سریعتر از سایر نهادها عملیاتی شد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر از نظر نیروی انسانی حاذق، تولید علم و درمان بیماران در منطقه حرفی برای گفتن داریم و بدون‌شک عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت می بایست با جدیت بیشتری از سوی مجلس و وزارت بهداشت پیگری و اجرایی شود.

اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور رمز تحقق اقتصاد مقاومتی است
در همین راستا دکتر اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌بایست به سمت اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور پیش برویم؛ و برای این منظور کلینیک‌های ویژه در شهرستان‌های استان خوزستان به خصوص شهرستان‌های دشت آزادگان، رامهرمز، بندر امام خمینی(ره)، مسجدسلیمان، امیدیه و ایذه و بسیاری از شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه در حال ساخت است.

افزایش اورژانس‌های بیمارستانی در خوزستان
این مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج تصریح کرد: همچنین اورژانس های بیمارستانی در بیمارستان‌ها بزرگ زیر پوشش این دانشگاه در حال گسترش و توسعه هستند، به طوریکه در حال حاضر بیش از 100 تخت مراقبت ویژه در سال 1394 و 1395 در دستور کار قرار گرفت و بیش از 50 مورد در اواخر پارسال به بهره برداری رسیده است.

ایدنی، ادامه می‌دهد: با توجه به بار زیاد بیماری سرطان، نقشه‌های تیپ‌های یک، دو و سه در این زمینه ترسیم شده و به زودی راه اندازی می‌شود که تیپ یک سرپایی و شیمی درمانی، تیپ دو شیمی درمانی، رادیو تراپی و تیپ سه پیشرفته یعنی تشخیصی و درمانی است.

عملی کردن شعار اقتصاد مقاومتی، راه خروج از بحران است
به گزارش خبرنگار سینا، همچنین از نگاهی دیگر می‌توان گفت که اقتصاد مقاومتی به معنای گشودن درب‌های گمرک برای خروج تولیدات کشور به سایر کشورها، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و ورود تولیدات به بازارهای خارجی است و می‌بایست به نیروهای تحصیل کرده، صاحبان سرمایه توجه کرد و از تمام سرمایه‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور بهره برد.

امروز باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های اقتصادی مردم در قالب اقتصاد مقاومتی در همه بخش‌ها پررنگ‌تر و دولت نیز برای برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی کند که قطعا عملی کردن شعار اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری بسیار نقش راهگشا خواهد بود.

گردشگری و اقتصاد زیارتی خوزستان دو پدیده مهم در عملی کردن اقتصاد مقاومتی
دکتر عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در زمینه تحقق شعار سال در این استان اظهار داشت: فضای موجود برای پیاده سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این استان مهیا است.

وی با اشاره به اینکه می‌بایست تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در مسیر عملی کردن شعار اقتصاد مقاومتی گام بردارند، افزود: مدیران باید اطلاعاتشان به روز باشد و به صورت مدام گزارش کارشان در راستای تحقق این مهم را در اختیار استانداری قرار دهند.

این مقام مسئول با اشاره به دو پدیده اقتصادی در استان خوزستان، تاکید کرد: زیرساخت‌های گردشگری و اقتصادی در استان آماده شده است.

مقتدایی، افزود: اقتصاد زیارتی یک پدیده اقتصادی است که باید در این استان فعال شود و با توجه به هم مرز بودن استان خوزستان با کشور عراق تردد زائران از مرز خوزستان فرصت اقتصادی بسیار مناسبی در استان است که می‌توان از آن به عنوان اقتصاد زیارتی استفاده کرد.

استاندار خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: پدیده دیگر اقتصادی در استان افزایش تولید نفت در خوزستان در شرایط پسا تحریم و در زمان لغو تحریم‌ها است که افزایش تولید نفت، شرکت‌های زیادی را درگیر می‌کند و می‌تواند شرایط اقتصادی و اشتغال مناسبی را در استان ایجاد کند.

مقتدایی، توسعه شیلات و شهرک‌های کشاورزی در استان را از دیگر فرصت‌های اقتصادی استان عنوان کرد و گفت: این دو بخش مهم اقتصادی در ایجاد اشتغال بسیار تاثیرگذار هستند.

مهرداد نیکو، معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان با اشاره به نامگذاری سال جدید و اهمیت اجرای هرچه بهتر اقتصاد مقاومتی در استان خوزستان گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در 24 بند توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و در سال های گذشته مقدمات آن به صورت کامل فراهم شده و در زمان حاضر در مقطعی هستیم که می‌توانیم شاهد پیاده سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشیم.

لزوم توجه به ظرفیت صنایع دستی در خوزستان
وی گفت: در زمان حاضر در خوزستان و در بحث گردشگری سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته و می‌توانیم در سال جدید و سال‌های آینده شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتر و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی خواهیم بود.

نیکو، با بیان اینکه درحوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا نیز خوزستان همواره جایگاه بالایی در کشور داشته، تاکید کرد: همچنین می توانیم در سال جدید نیز در این حوزه در کنار بحث گردشگری، شاهد رشد اقتصادی خوبی باشیم.

مشارکت مردمی و راه اندازی واحدهای تولیدی زمینه‌ساز رفاه اجتماعی است
به گزارش خبرنگار سینا، البته باید با ایجاد فرهنگ کار، تلاش برای جوانان روستایی و تامین نیازهای اساسی آنها برای موفقیت در اقتصادی مقاومتی و پویایی در مناطق روستایی تلاش شود.

همچنین می بایست در کنار تمامی ظرفیت ها، پتانسیل ها و قابلیت های موجود، ظرفیت های ناشناخته روستاها را شناسایی و در راستای کمک به اقتصاد و تولید کشور تلاش کرد.

و باید اذعان کرد که اجرایی کردن طرح مشارکت مردمی در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستا می‌تواند زمینه رفاه اجتماعی روستاها باشد.

البته فرهنگ این فعالیت‌ها می‌بایست به گونه‌ای تغییر کند که هر وقت جوان روستایی که تحصیلات دانشگاهی دارد، کشاورزی و دامپروری برایش سخت نباشد بلکه به فکر کشاورزی به روش علمی نیز بیفتد و ناگفته نماند که در زمینه اجرایی شدن شعار سال می بایست بخش خصوصی و مشارکت مردمی در کنار دولت حضور فعال و مضاعفی داشته باشند؛ باید تصریح کرد که یکی از حوزه‌های مشخص و قابل اتکا در تحقق شعار سال ظرفیت‌ها و بسترهای مناسب، حوزه کشاورزی است و با توجه به بحران بیکاری و وجود شرایط اقلیمی خوزستان عملی کردن شعار اقتصاد مقاومتی در این استان و رسیدن به توسعه پایدار توجه به این حوزه است که با تحقق این مهم درآمدزایی بسیاری برای کشور ایجاد می‌شود و این یعنی فرصتی کم‌نظیر برای کشور که با بارور کردن زمینه‌های بالقوه به کاهش فقر و محرومیت به ویژه بیکاری می انجامد.

انتهای پیام/ راه دانا
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 430480
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *