۰
بسته معرفي مكانهاي ديدني و گردشگري شهرستان خاش؛

بخش زیبای ایرندگان در انتظار مسافران نوروزي/ غار زیبای گواتامک و قلعه ایرندگان مهمترين جاذبه های ناشناخته بلوچستان + تصاویر

ایرندگان بخشی که دارای پتانسیل ها و جاذبه های ناشناخته ای بسیاری است و این جاذبه ها و ظرفیت ها منتظر حضور گردشگرانی از سراسر ایران است.
 بخش زیبای ایرندگان در انتظار مسافران نوروزي/ غار زیبای گواتامک  و  قلعه ایرندگان مهمترين جاذبه های ناشناخته بلوچستان + تصاویر
به گزارش تفتان ما، بخش زیبای ایرندگان باجذابیتهای فراوان دربخشهای مختلف ازجمله کشاورزی،دامداری،گردشگری،مردم شناسی،صنعت ومعدن وغیره ازاستعدادهای بالقوه ای برخورداراست. در این گزارش به بخشهایی ازتوانمندی های این بخش پرپتانسیل ،امامحروم می پردازیم که یکی ازاین ظرفیتها وجذابیتهای که تا کنون ناشناخته مانده و کمتر دیده شده است غارزیبای گواتامک میباشد.
این غار در استان سیستان و بلوچستان، ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر خاش و در بخش ایرندگان و از نظر مختصات جغرافیایی در« ‏‎ ۲۷° ۳۱’ ۵۸٫۴» ‎‏ شمالی و«‎۶۱° ۲۰’ ۳٫۳»‎‏ شرقی در ارتفاع ۱۷۱۲ متری واقع شده است.
دهانه ورودی این غار به قطر حدود یک متر است، پس از ورود به داخل غار، وارد دالانی به عرض ۵/۱ و ارتفاع ۳ متر می‌شویم که هر چه جلوتر برویم عرض و ارتفاع بیشتر می‌شود تا جایی که در اواسط مسیر ارتفاع به حدود ۱۰ تا ۱۲ متر و عرض ۳۰ تا ۳۵ متر می‌رسد. انتهای این غار حدود ۱۰۰ متری به غاری کم عرض ولی طولانی در دل کوهستان ختم می‌شود. خلاصه این که جدا از رودخانه زیبای ایرندگان و کوهستان باشکوه «بیرگ»، غار بسیار جالبی است که ارزش یک بار دیدن را دارد. رودخانه بزرگ ایرندگان را بدون شک می توان بزرگترین بلوار طبیعی در جهان قلمدادکرد.چراکه در امتداد آن ودر دوسوی رودخانه مزارع سرسبز و روستاهای کوچک وبزرگ وهمچنین جویبارهای بسیار زیبا،دیدنی وگاهاسرسبزکه چشم هربیننده ای را به خود خیره می کند قرار دارند.با وجود اینکه جاده آسفالته ای از سمت کوهستان برای تردد ساخته شده ولی هنوز هم بسیاری از مردم برای لذت بردن از طبیعت زیبا ودیدن مناظر سر سبز از مسیر رودخانه رفت آمد می کنند.

ایرندگان منطقه ای است سرسبز و زیبا با درختان خرمای سر به فلک کشیده که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.مزارع حاصلخیزش در هر چهار فصل سال پذیرای کاشت و داشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی سردسیری وگرمسیری می باشد.که همین امر بر زیبائی طبیعت و طراوت و پاکی هوای ایرندگان می افزاید.
ایرندگان منطقه ای است کوهستانی  که همین کوهستانی بودنش سبب شده تا رودخانه های کوچک وبزرگی از آن سرچشمه بگیرند و درنهایت رودخانه بزرگ ایرندگان راشکل دهند.کوه های ایرندگان هرکدام زیبایی خاص خود را دارند وگونه های مختلف جانوری وگیاهان داروئی درآن دیده میشودو همچنین مکان مناسبی برای تفریح وگردشگری به حساب می آیند. قلعه ایرندگان که یکی از جاذبه های کمتر شناخته شده ای است و بسیاری از مردم نیز آن را ندیده اند . این قلعه در سه طبقه و در زمینی به مساحت ۵۶۴متر مربع ساخته شده که از این مقدار مساحت ‏‏۲۱۰ متر مربع آن حیاط مجموعه می باشد زیر بنای قلعه ۷۲۸ متر مربع می باشد که از این مقدار ۱۳۰ متر مربع آن به طبقه همکف، ‏‏۳۵۴ متر مربع آن به طبقه اول و ۲۹۸متر مربع آن به طبقه دوم اختصاص دارد بناهای طبقه همکف به انبار و اصطبل و سیاه چال اختصاص یافته و دسترسی آنها از بیرون ‏می باشد، حیاط قلعه هم تراز طبقه اول بوده به جز قسمت مربوط به چاه آب که هم سطح طبقه همکف می باشد ‏و ورودی قلعه به گونه ای طراحی شده که توسط پله از تراز به طبقه اول می رسد .دیوارهای قلعه خشتی و سقف آن از چوب می باشد معماران چیره دست محلی با بهره گیری از تجربه خود، برای احداث قلعه تخم گیاهی به نام (توتری) را با گل مخلوط می کردند و ملاطی چسبناک می ساختند که وقتی خشک می شد ،شدیدترین رگبارها و بارانهای فصلی بلوچستان نیز توانایی شستن آن را نداشت به همین دلیل بعد از این همه سال بخش های زیادی از قلعه پایدار مانده است ، بر بدنه دیوارهای قلعه و دور درها ‏آثاری تزئینی از نوع نقش های گره چینی وجود دارد . از تاریخ ساخت این قلعه اطلاعات دقیقی در دست نیست اما قلعه ایرندگان در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ به شماره ۷۷۰۹ ‏در شمار آثار ملی به ثبت رسیده است.این قلعه همت مسولان را برای اقدام به مرمت اساسی واصولی را می طلبد.




.
http://newsroom.dana.ir/content/upload/da66eb87-7c9f-485a-8309-e24f76bb4a6e.jpg
.
http://newsroom.dana.ir/content/upload/0e8a928c-9af7-43da-a659-1d1fef899cd4.jpg
.
http://www.asrehamoon.ir/images/docs/000066/n00066839-r-s-004.jpg
.
http://www.asrehamoon.ir/images/docs/000005/n00005942-r-s-004.jpg
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب: 429825
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *