۰

تغییر ۳۸ درصدی برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع)/ احیاء فرهنگی «جاده ولایت» در جشنواره چهاردهم

دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: در چهاردهمین دوره جشنواره، بیش از ۳۸ درصد برنامه‌ها تغییر خواهد داشت؛ بدین صورت که برخی حذف و برخی جابه‌جا می‌شوند.
تغییر ۳۸ درصدی برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع)/ احیاء فرهنگی «جاده ولایت» در جشنواره چهاردهم
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، کارگروه هم‌اندیشی رسانه‌ها با جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور اصحاب رسانه‌ها و سیدجواد جعفری دبیر این جشنواره پیش از ظهر امروز (دوشنبه 10 اسفند) در دبیرخانه بنیاد امام رضا(ع)‌در تهران برگزار شد.

 
جعفری در ابتدای سخنان خود با تقدیر و تشکر از رسانه‌های فعال در عرصه اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) درباره فعالیت‌های سال آتی این جشنواره توضیح داد: اکنون برای داخل کشور 86 عنوان برنامه و برای خارج از کشور 77 عنوان برنامه تعریف شده است.
وی با اشاره به 6 مرحله برنامه ریزی شده برای جشنواره آتی گفت: یک مرحله آسیب شناسی جشنواره در کارگروه‌های هشتگانه است، اکنون 38.2 درصد از برنامه‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده است. در مرحله بعد هم کمیته برنامه‌ریزی و سپس شورای سیاستگذاری به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.
جعفری ادامه داد: اکنون اتاق‌های فکر جشنواره برای همه برنامه‌ها به صورت موضوعی با حضور شخصیت‌های حوزه و دانشگاه در سراسر کشور ترسیم شده است و بنا داریم برنامه‌ها به لحاظ کیفی پربار باشند. ستاد اجرایی جشنواره نیز تشکیل شده است.
وی با اشاره به سه مرحله باقی مانده تا آغاز جشنواره گفت: گروه‌های ارزیاب در حال آماده شدن هستند، کارگروه‌های تخصصی هشت گانه نیز در استان‌ها با موضوعات کیفی سازی برنامه‌ها تشکیل می‌شود. در سال آتی 38/75 درصد برنامه‌ها جنبه پژوهشی و علمی دارند، 22/5 درصد فرهنگی، 18/75 درصد هنری، 10 درصد کودک و نوجوان، 6/25 درصد سینمایی و 3/75 درصد نیز مطبوعاتی و دیجیتالی خواهند بود. در نهایت سهم بخش ملی 61 درصد و بخش بین‌الملل 39 درصد از این جشنواره را در بر شامل می‌شود.
جعفری درباره احیاء مسیر جاده ولایت گفت: از شلمچه تا سرخس مسیر قدمگاه‌های امام رضا (ع) قرار دارند و این مسیر برای مردم گرامی هستند. تلاش داریم در این راه به احیاء فرهنگی این قدمگاه‌ها در جاده ولایت بپردازیم. علاوه بر اینها برنامه‌هایی در موضوعات کتابخوانی، کودک و نوجوان با همکاری کانون پرورش فکری، فعالیت 35 دانشگاه با موضوعات فرهنگی ـ هنری ـ علمی و طب الرضا، توجه به آموزش و کارگاه‌های آموزشی در مشهد، توجه به نظارت و اثربخشی، اهمیت شعار سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی و تولید آثار با این رویکرد خواهیم داشت.
وی با اشاره به طرح نهضت رضوی در دانشگاه‌ها گفت: معاونت محترم فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرحی را تحت عنوان نهضت رضوی در دانشگاه‌ها در دست اجرا دارد تا بخشی از برنامه‌های جشنواره امام رضا (ع) نیز در دانشگاه‌ها برگزار شود. علاوه بر این، زمینه‌ای فراهم شود تا دانشجویان علاقه‌مند در طول دوران تحصیل امکان تشرف به مشهد مقدس را پیدا کنند.
جعفری درباره دو فعالیت بین ‌المللی جشنواره در راستای مشهد 2017 (پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017) گفت: قرار است مجامع تخصصی اروپا و آمریکا و مجامع تخصصی آفریقایی امسال برگزار شود، همچنین پیش‌نشست‌های همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی در قم، مشهد و شیراز برپا شود تا مقدمه‌ای برای برگزاری مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی و همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی در سال 2017 باشد.
وی درباره بودجه جشنواره امام رضا (ع) گفت: هر استان، پیشنهادات خود را در قالب شناسنامه طرح برنامه موضوعی جشنواره به بنیاد ارائه و یک سوم از هزینه‌ها توسط بنیاد تأمین و مابقی با مشارکت استان تأمین خواهد شد.
همچنین در این نشست، هم اندیشی نیز بین اصحاب رسانه‌های مکتوب و دیجیتال و رئیس بنیاد امام رضا (ع) صورت گرفت که براساس این هم اندیشی،‌ جعفری نکاتی را بدین شرح بیان کرد: جشنواره امام رضا (ع) باید تلاش کند تا با عمق‌بخشی به فرهنگ رضوی، زمینه ترویج بیش از پیش آموزه‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام به ویژه آموزه‌های رضوی را در جامعه فراهم نماید. بدیهی است که در این زمینه نهاد‌ها و دستگاه‌های زیادی در حال کار هستند و ما هم تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.
وی در این باره افزود: طبق پیشنهاد اصحاب رسانه باید فضای دیجیتالی و مجازی بیشتر از قبل مدنظر قرار بگیرد و در این زمینه کم‌کاری‌ها جبران شود. ان‌شاءالله در سال 2017 که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است، جشنواره امام رضا با برنامه‌های گسترده‌تری اجرایی خواهد شد.
وی درباره پیشنهاد برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر مکان برپایی اختتامیه جشنواره امام رضا به تهران گفت: این خواسته همواره وجود داشته اما با توجه به اینکه خاستگاه جشنواره در مشهد است، بنابراین نمی‌توان اختتامیه را تغییر داد. در نهایت تلاش خواهیم کرد تا برنامه ویژه‌ای به همین مناسبت در تهران برگزار شود.
جعفری همچنین گفت: بانک اطلاعات آثار هنرمندان که سال گذشته نیز پیشنهاد شده بود در دست کار داریم، اکنون ثبت نام افراد برای جشنواره الکترونیکی شده و تمام اطلاعات هنرمندان و آثار تولیدی در جشنواره چهاردهم از این طریق صورت می‌گیرد.
در انتهای این مراسم از خبرنگاران فعال در عرصه اطلاع رسانی جشنواره بین المللی امام رضا (ع) تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 428104
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *