۰

خانه تکانی رسم و رسومی دیرینه برای استقبال از نوروز

ماه اسفند با دیگر ماه های سال متفاوت است و حال و هوای دیگری دارد و علت آن نزدیک شدن به عید نوروز می باشد. همه مردم در تکاپو هستند و خود را برای سال جدید آماده می کنند.
خانه تکانی رسم و رسومی دیرینه برای استقبال از نوروز
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از بازی دراز، «خانه ‌تکانی»‌ به افراد جرأت رهایی از وابستگی ها را می دهد و فرصت دور ریختن خاطرات بدی که در ذهن خود بایگانی کرده اند را ایجاد می کند. «خانه ‌تکانی»، اولین مشخصه نزدیک شدن به سال نو و روزهایی دیگر است . سالی که در آن باید همراه با تمیز کردن پلیدی های مادی، پلیدی های روحی را نیز دور کرد.
برای دمیدن روح انسانی و طراوت به مردم یک مرز و بوم ، نیاز به حفظ و گسترش سنت های خوب و دیرینه ی این دیاراست. یکی از این سنت ها خانه تکانی و نظافت می باشد.
غبار روبی و گردگیری یکی ازسنت ها و رسوم های دیرینه در بین مردم شهرستان سرپل ذهاب است.که همچون دیگرایرانیان با نزدیک شدن به فصل بهار و عید نوروز این سنت انجام می شود.

امروزه بانوان سرپل ذهابی از چند روز به نوروز مانده، و معمولاً تا پیش از فرا رسیدن شب چهارشنبه آخر سال، به خانه تکانی می پردازند و از زیستگاه های خود پلشت زدایی می کنند. آنان چیزهای کهنه و پاره و شکسته بی مصرف یا لوازم کم مصرف را به دیگران می بخشند و اشیا و وسایل نو و تازه تهیه می کنند و به جای آنها می گذارند. قالی ها و قالیچه ها و گلیم های خانه را می تکانند و گرد و خاک آنها را می گیرند، در و دیوار اتاق ها و خانه را سفید و نقاشی می کنند. گل و گیاه و نهال در باغچه های خانه می کارند.
شستشو و پاکیزه و نو کردن جامه و ظروف و اشیای کهنه، دور افکندن اشیای فرسوده و تمیز کردن ظروف و دیوارهای منزل، خلاصه «خانه تکانی» برای زدودن آلودگی ها و سیاهی ها و بیرون افکندن پلشتی ها از فضای خانه از رسم های کهن مردم این مرز و بوم در فرا گشت سال کهنه به سال نو بوده است.

سبزه نمادی از برکت و شگون است و کشت سبزی عید ازدیگر سنت های است که از دیرگاهان بوده و هم اکنون نیز در میان مردم رواج دارد. ایرانیان در اسفند و قبل از نوروز در ظرفهای کوچکی گندم و جو و عدس و امثال اینها را سبز می کنند و این سبزه ها را در سفره عید گذاشته و تا روز سیزده نوروز نگاهداری می کنند.
خرید پوشاک که البته میان کوچک‌ترها بیشتر رواج دارد، جزو جذاب‌ترین و پرهزینه‌ترین برنامه‌هایی است که باید برای شب عید انجام شود.
 
در اسفند ماه خرید لباس و وسایل نو یکی دیگر از دغدغه های خانواده ها برای فرزندان است که با نزدیک شدن به عید نوروز به اوج خود می رسد و با حس شادی و نشاطی این خرید ها انجام می شود.
اهمیت و ارزش عید و بهار وقتی است که این جشن و شادی جنبه عمومی و همگانی داشته باشد و مردم و بخصوص افراد متمول با دستگیری از محرومان و مستمندان جامعه، آنان را نیز در این شادمانی شریک کنند.
انتهای خبر/
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۵
کد مطلب: 427917
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *