خانه تکانی رسم و رسومی دیرینه برای استقبال از نوروز

10 اسفند 1394 ساعت 7:25

ماه اسفند با دیگر ماه های سال متفاوت است و حال و هوای دیگری دارد و علت آن نزدیک شدن به عید نوروز می باشد. همه مردم در تکاپو هستند و خود را برای سال جدید آماده می کنند.


به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از بازی دراز، «خانه ‌تکانی»‌ به افراد جرأت رهایی از وابستگی ها را می دهد و فرصت دور ریختن خاطرات بدی که در ذهن خود بایگانی کرده اند را ایجاد می کند. «خانه ‌تکانی»، اولین مشخصه نزدیک شدن به سال نو و روزهایی دیگر است . سالی که در آن باید همراه با تمیز کردن پلیدی های مادی، پلیدی های روحی را نیز دور کرد.
برای دمیدن روح انسانی و طراوت به مردم یک مرز و بوم ، نیاز به حفظ و گسترش سنت های خوب و دیرینه ی این دیاراست. یکی از این سنت ها خانه تکانی و نظافت می باشد.
غبار روبی و گردگیری یکی ازسنت ها و رسوم های دیرینه در بین مردم شهرستان سرپل ذهاب است.که همچون دیگرایرانیان با نزدیک شدن به فصل بهار و عید نوروز این سنت انجام می شود.

امروزه بانوان سرپل ذهابی از چند روز به نوروز مانده، و معمولاً تا پیش از فرا رسیدن شب چهارشنبه آخر سال، به خانه تکانی می پردازند و از زیستگاه های خود پلشت زدایی می کنند. آنان چیزهای کهنه و پاره و شکسته بی مصرف یا لوازم کم مصرف را به دیگران می بخشند و اشیا و وسایل نو و تازه تهیه می کنند و به جای آنها می گذارند. قالی ها و قالیچه ها و گلیم های خانه را می تکانند و گرد و خاک آنها را می گیرند، در و دیوار اتاق ها و خانه را سفید و نقاشی می کنند. گل و گیاه و نهال در باغچه های خانه می کارند.
شستشو و پاکیزه و نو کردن جامه و ظروف و اشیای کهنه، دور افکندن اشیای فرسوده و تمیز کردن ظروف و دیوارهای منزل، خلاصه «خانه تکانی» برای زدودن آلودگی ها و سیاهی ها و بیرون افکندن پلشتی ها از فضای خانه از رسم های کهن مردم این مرز و بوم در فرا گشت سال کهنه به سال نو بوده است.

سبزه نمادی از برکت و شگون است و کشت سبزی عید ازدیگر سنت های است که از دیرگاهان بوده و هم اکنون نیز در میان مردم رواج دارد. ایرانیان در اسفند و قبل از نوروز در ظرفهای کوچکی گندم و جو و عدس و امثال اینها را سبز می کنند و این سبزه ها را در سفره عید گذاشته و تا روز سیزده نوروز نگاهداری می کنند.
خرید پوشاک که البته میان کوچک‌ترها بیشتر رواج دارد، جزو جذاب‌ترین و پرهزینه‌ترین برنامه‌هایی است که باید برای شب عید انجام شود.
 
در اسفند ماه خرید لباس و وسایل نو یکی دیگر از دغدغه های خانواده ها برای فرزندان است که با نزدیک شدن به عید نوروز به اوج خود می رسد و با حس شادی و نشاطی این خرید ها انجام می شود.
اهمیت و ارزش عید و بهار وقتی است که این جشن و شادی جنبه عمومی و همگانی داشته باشد و مردم و بخصوص افراد متمول با دستگیری از محرومان و مستمندان جامعه، آنان را نیز در این شادمانی شریک کنند.
انتهای خبر/


کد مطلب: 427917

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/427917/خانه-تکانی-رسم-رسومی-دیرینه-استقبال-نوروز

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir