۰

بودجه ‌ریزی در پناه ورشکستگی!

تناقض موجود در میزان عملکرد مالی شهرداری، خود را به بودجه سال ۹۵ رساند و در حالی لایحه بودجه در اولین روز بدون تحریم تقدیم شورا شد که گزارش تفریغ بودجه سال‌های گذشته همچنان پشت درهای شورا باقی‌مانده است.
بودجه ‌ریزی در پناه ورشکستگی!
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از تبریزبیدار، شهرداری تبریز این روزها وضعیت مناسبی را ازنظر مالی و مدیریتی سپری نمی‌کند.
 
 چه بسیار اعضای شورای شهری که در یک سال و نیم آغاز شورای شهر به تمجیدهای فراوان از شهردار جدید و توانایی وی در جذب سرمایه‌ها می‌پرداختند اما خصوصاً در ۶ ماه زبان به شکایت از وضعیت مالی شهرداری و "ورشکستگی" این نهاد عمومی غیردولتی به تکیه‌کلام اعضای شورای شهر تبدیل‌شده است.
 
تنگنای مالی شهرداری تبریز آن‌چنان در ابتدای امسال بر شهردار تبریز گران آمد که وی در جلسه ابتدای تابستان امسال با گلایه از وضعیت مالی شهرداری تبریز، از در "آستانه ورشکستگی" بودن شهرداری تبریز سخن به میان آورد.
 
آنان که با سیاست ورزی صادق نجفی در ۲ دهه اخیر خصوصاً در ۲ سال مدیریت وی بر شهرداری، آشنایی داشتند می‌دانستند که این سخنان تند وی تاکنون سابقه نداشته و مدیری که در ابتدای معارفه خود در آبان ماه ۹۲، شهروندان را به انتظار "پروژه‌های بزرگ و کارهای ماندگار" فرا می‌خواند اینک درگیر بحرانی شده بود که ۲ یار نزدیک به وی در شورای شهر مهر تائید بر سخن وی زدند.
 
شهرام دبیری و سعید محدث پیش از نجفی به موضوع "بحران مالی" شهرداری اشاره‌کرده بودند اما سخنان صادق نجفی در آن جلسه به ذکر خاص اعضای شورا تبدیل شد تا هر جلسه با علت و بی‌علت دست به یادآوری آن بزنند.
 

تفریغ بودجه؛ پشت دروازه‌های شورا!
میزان بودجه سال جاری و عدم ارائه تفریغ بودجه سال‌های گذشته به موضوعی تبدیل‌شده است که افق چندان روشنی را در تدوین بودجه سال آینده شهرداری تبریز نشان نمی‌دهد.
 
بودجه سال ۹۴ در مقایسه با بودجه سال ۹۳ در حالی کاهش ۲۰ درصدی را شاهد بوده است که بودجه سال ۹۳ بنا بر اذعان صادق نجفی شاهد تحقق ۸۶ درصدی بوده است و با توضیحات یکی از اعضای شورای شهر دراین‌باره، به تناقضی جالب می‌رسیم.
 
علی شیاری در جلسات هفته گذشته شورای شهر، با انتقاد از عملکرد برنامه  و بودجه، گفت: «از ۳ هزار میلیارد بودجه سالیانه شهرداری تبریز، به قول شورا، ۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد و بر اساس گفته شهردار ۲ هزار میلیارد محقق شده است.» 
 
یک روز پیش از ارائه لایحه بودجه نیز،  رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا خبر از تحقق تنها ۶۶ بودجه مشخص‌شده برای ۹ ماه اولسال جاری داد که بر اساس ضرب‌المثل "سالی را که نکوست از بهارش پیداست»! باید گفت شهرداری در ۳ ماه باقی ماده سال نباید انتظار تحقق مبلغی بیش از این میزان را داشته باشد.
 
تناقض موجود در میزان عملکرد مالی شهرداری خود را به بودجه سال ۹۵ رساند و در حالی لایحه بودجه در اولین روز بدون تحریم! تقدیم شورای شهر شد که گزارش تفریغ بودجه سال‌های گذشته همچنان پشت درهای شورا باقی‌مانده است.
 
تفریغ بودجه‌ای که تنها محمل قانونی نظارتی جدی شورای شهر برای بررسی درآمدهای وصولی قطعی شهرداری جهت تعیین خطوط کلی طرح‌ریزی بودجه سال آینده است.
 

"هبه" و ما ادراک ما "هبه"؟!
پناه گرفتن اعضای شورای شهر و شهردار پشت موضوع بحران مالی و ورشکستگی، باعث شد تا اعضای شورای شهر دست به تصویب برخی لوایح و طرح‌هایی در صحن علنی بزنند که به "پروژه‌های ویترینی" تعبیر شود.
 
مکمل متناقض نمای این پروژه‌های ویترینی، را در موضع لوایح مربوط به "هبه" دید. هبه اصطلاحی است که بر اساس قانون ماده ۱۶ و۱۷ شهرداری‌ها و شورای شهر، به اعضای شورای شهر این اجازه را می‌دهد که با تصویب در جلسه شورای شهر به اعضای آن پولی را بخشش کنند.
 
از پارادوکس‌های شورای شهر لوایح هبه‌ای می‌باشد که در یک سوی آن با توجه به سقف ۳ میلیارد تومانی ماده ۱۶ و ۱۷، به مسجدی بیش از ۳,۵ میلیارد هبه داده می‌شود که علی باغبان برخلاف همکاران خود وضعیت مالی شهرداری را خوب توصیف کرده و گفت: «باید دقت کنیم که عدم دریافت عوارض و جرائم به‌منزله پرداخت هبه نیست و  به آن مسجد ما ۳ میلیارد تومان هبه ندادیم بلکه از آن‌ها عوارض و جرائم را اخذ نکردیم که این دو باهم تفاوت دارد»
 
حال سؤال از رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه در اینجاست که مگر این عوارض و جرائم مقررشده در زمان اخذ به درآمدی برای شهرداری تبدیل نخواهد شد که شورای شهر دست به بخشودگی آن زده است؟ 

به نظر می رسد اعضای شورا و شهرداری تبریز با هبه های بی پایان خود، این نهاد را در معرض یک بحران بزرگ قرار می دهند که بی شک فشار اصلی ماجرا بر روی شهرداری خواهد بود و در این برهه از زمان بایستی اعضای شورا  درک بهتری از شرایط داشته و به جای حل مشکلات دوستانشان به فکر حل مشکلات موجود بر سر راه شهرداری و شهروندان باشند.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 425490
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *