۰

مسئولان توجهی به ورزش زورخانه ای ندارند+تصاویر

آنچه که در این دنیا ماندگار است و افتخار محسوب می‌شود، سجایای مردانگی و فتوت است که در پهلوانان وجود دارد و این صفات باید در وجود همه جوانان تقویت شود که یکی از راه‌های آن توجه به ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای است.
مسئولان توجهی به ورزش زورخانه ای ندارند+تصاویر
به گزارش سرویس ورزشي   تفتان ما، به نقل از شازند ما، توجه به ورزش قهرمانی و پهلوانی که با فرهنگ ایرانیان سازگاری دارد، در ترویج فرهنگ دینی و اخلاق ورزشی تاثیر بسزایی دارد.

آنچه که در این دنیا ماندگار است و افتخار محسوب می‌شود، سجایای مردانگی و فتوت است که در پهلوانان وجود دارد و این صفات باید در وجود همه جوانان تقویت شود که یکی از راه‌های آن توجه به ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای است.

حسن رضایی از قهرمانان ورزش زورخانه ای شهرستان شازند است که از از 12 سالگی وارد این رشته شد و در کنار پدر به این ورزش پرداخت.
وی که در کارنامه خود موفقیت های زیادی در عرصه ورزش پهلوانی دارد، می گوید: از همان اوایل شروع به کارم علاوه بر پدرم، آقایان صفایی و بختیاری که از پیشکسوتان و استخوان خورد کرده های این رشته هستند، از مشوقان من بودند و کمک های زیادی در این عرصه به من داشتند. در واقع این رشته ورزشی توسط مرشد حسن صفایی و پس از آن مرشد بختیاری، احیا و زنده نگه داشته شد.

این قهرمان ورزش پهلوانی با بیان اینکه او اولین مربی از شهرستان شازند جهت آموزش این رشته در کشورهای دیگر بوده است، ادامه می دهد: با گذشت 2 سال از فعالیتم در این رشته از سال 74 به طور مرتب در مسابقات استانی و کشوری شرکت می کردم و از سال 76 به بعد هر سال جزء نفرات اول تا سوم استانی و کشوری بودم.

رضایی می گوید: در مسابقات اخیر که با شرکت 19 کشور آسیایی در تبریز برگزار شد نیز در رشته سنگ انفرادی مقام اول، کباده انفرادی مقام سوم و تیمی دوازده نفره مقام اول را کسب کردیم.

وی در خصوص منش و رفتار در این رشته نیز می گوید: ورزش باستانی، ورزش مقدس و دارای ریشه و اصالت است به گونه ای که حتی مکان این ورزش نیز مقدس است و نباید بدون وضو وارد گود زوخانه شد.
رضایی ادامه می دهد: ورزش زورخانه ای آداب ویژه ای دارد که در آن ورزشکاران دارای خلق و خوی مردانگی، مروت وجوانمردی هستند.

این قهرمان ورزش زورخانه ای می گوید: کلمه پهلوان مختص کسی نیست که دارای نیروی فراوان یا اندام درشت باشد بلکه کسی مفتخر به نام پهلوان می شود که در رفتار، حرکات، اعمال و منش مردم‌دار باشد مانند جهان پهلوان تختی که علاوه بر ایران در بیشتر کشورهای جهان شناخته شده است.

رضایی در توصیه ای به جوانان و ورزشکاران سایر رشته ها نیز ادامه می دهد: ورزشکاران می توانند با الگو گرفتن از ورزش باستانی در سایر رشته های ورزشی نیز با نام خدا و ائمه اطهار(ع) ورزش کنند و باعث ماندگاری این شعارها شوند.

وی در ادامه در بیان برخی مشکلات و مسائل پیش روی این رشته ورزشی می گوید: یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات این رشته، عدم حمایت مسئولان از این ورزش است و به ورزشکاران و قهرمانان این رشته بها داده نمی شود.

این قهرمان آسیایی با اشاره به اینکه این رشته نیاز به حمایت کننده مالی دارد، ادامه می دهد: از هزینه هایی که برای سایر رشته ها می شود، حتی بخش بسیار کوچکی هم به ورزش زورخانه ای که از ورزش های مادر محسوب شده و ورزش ملی و مذهبی ماست و نزدیک به 7 هزار سال قدمت دارد، اختصاص داده نمی شود.

رضایی با بیان این سوال که چرا برخی مسئولان با این ورزش مشکل دارند، گفت: در این رشته 3 مدال برتر در سطح آسیایی برای شهرستان به ارمغان آورده شد ولی گویی برای مسئولان هیچ اهمیتی ندارد این درحالی است که اگر در یک رشته ورزشی دیگر یک مقام استانی کسب می شد ارزش و اهمیت بیشتری داشت.

واضح است که این رشته ورزشی، پرورش جسم و روح انسان در کنار یکدیگر با داشتن اخلاق، منش پهلوانی و انسانیت است که متاسفانه امروز در بسیاری از رشته‌های ورزشی این اصل کم رنگ شده است؛ حال جای سوال است که این رشته ورزشی که ورزش ملی و مذهبی ما با قدمت بسیار بالایی است چرا در شهرستان شازند با پتانسیل بالای این رشته، باید وضعیت به گونه ای باشد که یکی از قهرمانان این رشته اینگونه از عدم توجه مسئولان گلایه کند؟!

این امر مستلزم آن است که مسئولان شهرستان و استان نسبت به دغدغه ها و مشکلات ورزشکاران این رشته توجه ویژه ای داشته تا زمینه ورود جوانان بیشتری به این ورزش ملی و مذهبی ما ایجاد شود.
 
گزارش از حسین نوروزی

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب: 422247
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *