۰
توصیه‌های مقرون‌به‌صرفه برای مقابله با ویروس ها؛

رعایت بهداشت فردی مهمترین راه برای پیشگیری از آنفلوانزا است/ چه کسانی باید واکسن بزنند؟

مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: موثرترین راه پیشگیری از بیماری آنفلوانزا انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.
رعایت بهداشت فردی مهمترین راه برای پیشگیری از آنفلوانزا است/ چه کسانی باید واکسن بزنند؟
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از عصر هامون، با آغاز فصل پاییز مطب‌ها و درمانگاه‌ها شاهد حضور بیماران زیادی با علائم سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا کرونا هستند که علائم مشترک بسیاری دارند بر همین اساس هم تشخیص آن‌ها بدون تست مشکل خواهد بود.

این ویروس در حالی یک عفونت است که سیستم تنفسی را مورد تهاجم قرار می دهد؛ در بیشتر افراد، آنفولانزا به خودی خود برطرف می شود اما گاهی اوقات آنفولانزا و عوارض آن می تواند کشنده باشد.
 
 همه آنچه باید در مورد این بیماری و نحوه تزریق واکسن آن بدانیم

مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه آنفلوانزا یک بیماری ناشی از ویروس های آنفلوانزا می باشد که باعث آلودگی دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان می شود، گفت: آنفلوانزای انسانی بیماری به شدت واگیردار است و معمولا به وسیله سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتشر می شود.

وی با بیان اینکه آنفلوانزا با بیماری سرماخوردگی متفاوت است، تصریح کرد: چهار گونه ویروس آنفلوانزا تاکنون شناسایی شده که شامل A-B-C-D می باشد؛ نوع A ویروس آنفلوانزا باعث بیماری در انسان و حیوان و منجر به مشکلات بهداشت عمومی می شود به نحوی که داده های تاریخی بیانگر خطر انتقال آنفلوانزا بین حیوانات و انسان و توانایی بالقوه ایجاد خطر پاندمی(جهانگیری)  با این نوع ویروس می باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: نوع B ویروس آنفلوانزا در جامعه انسانی در گردش می باشد و عامل اپیدمی های(همه گیری یا طغیان )فصلی می باشد، تحقیقات اخیر نشان داده است که حتی فوک های دریایی می توانند به این نوع ویروس آلوده شوند.

وی با اشاره به اینکه نوعC  ویروس آنفلوانزا می تواند هم انسان و هم خوک را آلوده کند اما به طور کلی منجر به بیماری متوسط شده و به ندرت نیز گزارش می شود، گفت:نوعD ویروس آنفلوانزا به طور اولیه گاو را آلوده می کند، مشخص نشده است که می تواند سبب آلودگی یا بیماری در انسان شود.

زنگنه اظهار کرد: همه ویروس های آنفلوانزا از نظر ژنتیکی ناپایدار می باشند و همین مسئله احتمال تغییر را مطرح کرده و تغییرات موتاسیون (جهش ژنتیکی) در طول زمان رخ می دهد.

به گفته وی؛ از سوی دیگر ویروس نوع A آنفلوانزا از جمله زیر گونه های سوش های مختلف می توانند جابجا شده یا بازآرایی مواد ژنتیکی و بازترکیبی را در طی روند بازآرایی و یا موتاسیون داشته باشند، این تغییرات به عنوان شیفت (تغییرات بزرگ )نامیده می شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه به طورکلی آنفلوانزا با میزان ابتلای تخمینی سالیانه  5-10 درصد در بالغین و 20-30 درصد در کودکان رخ می دهد، بیان کرد: ناخوشی یا بیماری حاصله می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ به ویژه و عمدتا در گروههای پرخطر(کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری مزمن) شود؛ همچنین اپیدمی های بیماری می تواند منجر غیبت از کار درگروه های کاری بزرگ و یا مدارس و کاهش تولید شود.

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

وی با بیان اینکه موثر ترین راه پیشگیری از بیماری و کم کردن شدت بیماری، انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی(عمومی) است، گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزا است.

زنگنه با بیان اینکه بیش از 80 سال است که از واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری استفاده می شود، ادامه داد: اثربخشی واکسن آنفلوانزا بسته به عوامل مختلفی مانند سن و سلامت گیرنده واکسن متفاوت و به طور متوسط 40 تا 60 درصد تخمین زده شده است.

به گفته وی؛ واکسیناسیون بر علیه آنفلوانزا به طور موثری از بستری شدن مجدد، مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان به علت بیماری آنفلوانزا جلوگیری می کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: در بالغین واکسن آنفلوانزا خطر مرگ ناشی از آنفلوانزا را در حدود 311 درصد کاهش داده، و واکسن آنفلوانزا خطر بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه را تا 82 درصد کاهش دهد.

وی تصریح کرد: افراد واکسینه شده با واکسن آنفلوانزا که به دلیل بیماری آنفلوانزا در بیمارستان بستری می شوند 60 درصد کمتر نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه داشته و مدت بستری شدن به طور میانگین چهار روز کمتر بوده است.

این مسئول در بخش دیگر سخنان خود به موارد منع مصرف واکسن آنفلوانزا اشاره کرد و افزود: افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ (بروز کهیر شدید، تغییرات قلبی عروقی و افت فشارخون، دیسترس تنفسی، بروز علایم گوارشی و بطور کلی ایجاد واکنش های نیازمند دریافت اپینفرین یا مداخلات اورژانسی طبی به عنوان واکنش های آلرژیک شدید یا حساسیت شدید تعریف می شوند، این افراد باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن کرده و پس از دریافت واکسن به مدت نیم ساعت تحت نظر پزشک قرار داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد:  افرادی که دارای سابقه آلرژی خفیف به تخم مرغ می باشند(فقط خارش و کهیر خفیف)می توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند اما توصیه می شود بعد از دریافت واکسن به مدت حداقل 15 دقیقه در حالت نشسته یا خوابیده به پشت تحت نظر قرار گیرند.

زنگنه گفت: در حال حاضر افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-19تا زمان رفع علایم بیماری (حداقل 2 هفته)مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا نمی باشند؛ همچنین افراد در معرض تماس با افراد مثبت از نظر کووید-19 و افرادی که در قرنطینه یا ایزولاسیون ناشی از بیماری کووید- 19 می باشند پس از اتمام مدت زمان قرنطینه/ایزولاسیون (حداقل 2 هفته) و به شرط نداشتن علایمی به نفع بیماری کووید- 19 می توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند.


انتهای پیام/
دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب: 452139
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *