۰

مردم در خرید ماهی قرمز شب عید دقت کنند/ امکان انتقال بیماری قارچی از ماهی به انسان

عباسی کارشناس بهداشت به شهروندان در مورد خرید ماهی قرمز هشدار داد و گفت: مردم ماهی نوروز خود را فقط از مراکز دارای مجوز، تهیه نمایند.
مردم در خرید ماهی قرمز شب عید دقت کنند/ امکان انتقال بیماری قارچی از ماهی به انسان
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از مارگون، عباسی کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مردم ماهی نوروز خود را فقط از مراکز دارای مجوزبهداشتی، تهیه نمایند و به منظور جلوگیری از هرگونه انتقال بیماری قارچی، هنگام خرید ماهی و یا تعویض آب آکواریوم ازهرگونه تماس مستقیم دست با ماهی خودداری نمایند.
وی با اشاره به اینکه  مرکز بهداشت تنها مرجع نظارتی در خصوص فروشگاه های عرضه ماهی قرمز می باشد؛ اظهار داشت: کلیه مراکز عرضه ماهی قرمز قبل از اقدام به فروش ماهی بایستی مجوزهای لازم را از شبکه  بهداشت ودامپزشکی اخذ نمایند .
وی تصریح کرد: قارچها جزو عوامل بیماریزای ثانویه به شمار می آیند. ماهی توسط عواملی نظیر بیماریهای عفونی، میکروبی و یا ویروسی همچنین در اثر صدمات فیزیکی مانند صید و جابجایی نامناسب و حتی درگیری میان ماهیان، جراحت می یابد. سپس قارچها بر روی آن موضع شروع به رشد و تکثیر می نمایند.
وی در ادامه افزود: گاهی درمان با موفقیت انجام نمی پذیرد و قارچها موجب جلوگیری از بهبودی موضع مجروح و همچنین سبب تورم و عفونت مجدد آن می گردند و یا با گذشت زمان یک بیماری پوستی و یا یک جراحت سطحی محل زخم بهبود نمی یابد بلکه بتدریج متورم و قرمز گشته و یا توده ای سفید و پنبه شکل و برجسته روی زخم را می پوشاند.
عباسی خاطر نشان کرد: این علائم ممکن است به تنهایی و یا توام با هم بروز نمایند. به علاوه در چنین شرایطی ماهی با ساییدن بدنش به اجسام داخل آکواریوم سعی دارد تا بدن خود را از آلودگی پاک نماید که این عوامل قارچی ممکن است بر اثر تماس با پوست دست انسان به راحتی منتقل شده و سبب آلودگی در انسان شود لذا شهروندان باید موقع خرید ماهی قرمز موارد فوق را توجه کنند.
وی با بیان این مطلب که ماهی سالم باید دارای رنگ یکنواخت و فاقد هرگونه جراحت پوستی و لکه باشد از کلیه همشهریان خواست که ماهی نوروز خود را فقط از مراکز دارای مجوزبهداشت می باشد ، تهیه نمایند و به منظور جلوگیری از هرگونه انتقال بیماری قارچی، هنگام خرید ماهی و یا تعویض آب آکواریوم ازهرگونه تماس مستقیم دست با ماهی خودداری نمایند.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 428935
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *