۰
داستان مصائب زوج‌ها برای دریافت وام ازدواج ادامه دارد؛

سنگ‌اندازی بانک‌ها، مانعی برای ازدواج جوانان

بانک‌ها با وضع شرایطی فراتر از ضوابط پیش‌بینی‌شده قانون در پرداخت تسهیلات بانکی سنگ جلو پای زوج‌های جوان می‌گذارند.
سنگ‌اندازی بانک‌ها، مانعی برای ازدواج جوانان
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از  عصرهامون، تشکیل خانواده و ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در زندگی هر انسانی رخ می‌دهد و دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ چراکه هسته اولیه تشکیل خانواده و زیر بنای تربیت نسل‌های آینده است.
 
ازدواج علاوه بر استحکام و ثبات شخصیت زن و مرد و افزایش آرامش روانی به حفظ بهداشت و سلامت روحی و معنوی کمک خواهد کرد و به‌این‌ترتیب جامعه نیز از فساد و خمودگی خارج شده و به سمت پویایی و نشاط گام بر می‌دارد.
 
ازدواج، با این که یکی از رؤیایی‌ترین آرزوهای هر انسانی در سنین جوانی است؛ اما امروز به یکی از چالش‌های مهم جامعه جوان کشور تبدیل شده است.
 
 چالشی که امروز زنجیر تجملات، چشم و هم چشمی و مشکلات اقتصادی به‌دور دست‌وپای جوانان پیچیده است تا ازدواج برای آنان تبدیل به خواب‌وخیال شود.
 
در سال‌های اخیر دولت برای کم‌شدن موانع و مشکلات ازدواج و افزایش آمار ازدواج؛ تسهیلات بانکی تحت عنوان وام ازدواج به جوانان اختصاص داده تا جوانان را به امر ازدواج راغب کند.
 
اما آنچه این روزها شاهد هستیم بانک‌ها با وضع شرایطی فراتر از ضوابط پیش‌بینی‌شده در قانون در پرداخت تسهیلات بانکی سنگ جلو پای زوج‌های جوان می‌گذارند.
 
استان سیستان و بلوچستان باتوجه‌به اینکه یکی از استان‌های جوان کشور مطرح است و سن ازدواج در این استان نسبت به سایر مناطق کشور پایین‌تر است؛ اما در پرداخت وام‌های ازدواج آخرین استان کشور است.
 
زور ما به بانک‌ها نرسیده است
پوریا خواجه درگی، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان با انتقاد از این موضوع بیان کرد: این استان به‌عنوان جوان‌ترین استان کشور که مطابق آمار رسمی بیشترین جمعیت جوان را در میان استان‌های کشور دارد، آخرین استان کشور در پرداخت وام‌های ازدواج محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ازدواج آسان جوانان افزود: متأسفانه بانک‌ها در استان خلاف منویات رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور عمل می‌کنند و در واقع با دشوار کردن شرایط پرداخت وام و درخواست ضامن‌های متعدد و مستنداتی که بعضاً در قانون هم تعریف نشده، پرداخت وام را برای زوج‌های جوان دشوار کرده‌اند.
 
معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: مجموعه ورزش و جوانان استان به‌عنوان دبیر کارگروه استانی ساماندهی امور جوانان به جد پیگیر حل این معضل بوده؛ اما با وجود همه تلاش‌های صورت‌گرفته تاکنون زور ما به بانک‌ها نرسیده است.
 
خواجه درگی تصریح کرد: از اصحاب رسانه انتظار داریم به‌عنوان بازوی توانمند ما در عرصه مطالبه‌گری با تمام توان پای‌کار باشند تا بتوانیم این معضل را در استان کم‌رنگ کنیم.
 
معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان از راه‌اندازی مجموعه‌ای تحت عنوان «عقدی نو» در زاهدان خبر داد و گفت: این مجموعه در راستای کمک به ازدواج زوج‌های جوان راه‌اندازی که با امکانات مناسب مراسم عقد زوج‌های جوان را به‌صورت رایگان برگزار می‌کند که در این راستا تا کنون مراسم عقد بیش از ۳۰ زوج در این مجموعه برگزار شده است.
 
نرخ ازدواج در سیستان و بلوچستان بر اساس آمار ارائه شده از اداره کل ثبت‌احوال کشور نسبت به سایر استان‌ها در رتبه بالایی قرار دارد و در سال گذشته ۳۱ هزار و ۲۱۶ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است که بالاترین نرخ ثبت ازدواج با ۸.۶ در هزار را در کشور داراست، میانگین سن ازدواج در استان در مردان ۲۶ سال و زنان ۲۱ سال است.
 
تسهیلات ازدواج نقشی تعیین‌کننده برای زوج‌های جوان در رسیدن به خواسته‌هایشان و مدیریت زندگی دارد؛ چراکه با هزینه آن برای راه‌اندازی کسب‌وکار و یا خرید لوازم اولیه موردنیاز خانه، بخشی از بار مشکلات شروع زندگی مشترک از دوش آن‌ها برداشته می‌شود و مشاهده این روند مشوق سایر جوانان برای ازدواج است.
 
اما دراین‌بین درخواست‌های فراقانونی برخی بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی ازدواج موجب شده جوانان در دریافت وام با موانعی از جمله تأمین ضامن و وثیقه مواجه شوند و گاهی از دریافت وام منصرف بشوند.
 
این امر می‌طلبد تا دولت برای کاهش مشکلات ازدواج جوانان شرایط دریافت وام را تسهیل و نظارت کافی را بر عملکرد بانک‌ها داشته باشد.

انتهای خبر/
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 453352
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *