۰
سیستان و بلوچستان بهشت‌گونه‌های جانوری ایران است؛

نیک‌شهر زیستگاه اصلی زیباترین آهوی بومی ایران

زیباترین و ظریف‌ترین آهوی بومی کویر ایران در سیستان و بلوچستان زیست می‌کند.
نیک‌شهر زیستگاه اصلی زیباترین آهوی بومی ایران
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از عصرهامون، «جبیر» زیباترین و ظریف‌ترین آهوی بومی کویر ایران است. در حال حاضر سه گونه آهو، با نام‌های آهوی ایرانی، جبیر و آهوی کوهی در حیات‌وحش ایران زیست می‌کنند.
 
این گونه جانوری زیبا به دلیل نادر بودن اهمیت خاصی دارد و عمده‌ترین تفاوت جبیر با آهو در شاخ‌های نازک و بلند آن است، این حیوان زیبا بسیار خجالتی و نسبت به حضور انسان‌ها در محل زندگی‌اش ناراحت و به‌شدت از انسان‌ها می‌ترسد.
 
جبیر برای مدت طولانی می‌تواند بدون آب زنده بماند و مایعات کافی از گیاهان دریافت کند و ازاین‌رو برای زندگی در مناطق بسیار خشک سازگار است.
 
بر خلاف آهو که فقط جنس نر آن دارای شاخ است، اما جبیر هر دو جنس نر و ماده آن دارای شاخ و گوش و دم آن‌ها از آهو بلندتر است، در حال حاضر سه گونه آهو، با نام‌های آهوی ایرانی، جبیر و آهوی کوهی در حیات‌وحش ایران زیست می‌کنند، جمعیت جبیرها در مناطق بیابانی و نیمه استپی حاشیه مرکزی و کویر لوت از منطقه حفاظت شده توران تا پارک ملی کویر، استان یزد، جنوب فارس، کرمان و هرمزگان، سراسر مناطق ساحلی جنوب تا سیستان و بلوچستان پراکندگی دارند.
 

به گفته داود میرشکار، مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان زیستگاه این گونه جانوری در استان در منطقه حفاظت شده پوزک در مسیر نیک‌شهر به چابهار است.
 
وی افزود: این حیوان روزگرد است و گاهی شب‌ها نیز به چرا می‌رود، غالباً به‌صورت جفت یا دسته‌های کوچک (پنج تا ۲۵ رأس) دیده می‌شوند.
 
میرشکار با بیان اینکه جبیر حیوان پر طاقتی است و شرایط سخت مناطق کویری را به‌خوبی تحمل می‌کند تصریح کرد: این حیوان در مناطق گرمسیر اوایل پاییز و در مناطق سردسیر اواخر پاییز جفت‌گیری می‌کند که مدت آبستنی حدود ۱۷۰ روز است و یک یا دو بچه می‌زاید، نوزادان در دو روز اول کاملاً بی‌حرکت و به‌اصطلاح افراد محلی خواب هستند.
 
وی افزود: موهای بدن این حیوان کوتاه به رنگ زرد تیره متمایل به قرمز، زیر بدن و کفل‌ها سفید و موهای دم نسبتاً بلند و سیاه‌رنگ است.
 
وی گفت: دشمن طبیعی اصلی جبیر یوز، کاراکال و گرگ است.
 
به گفته کارشناسان محیط‌زیست طول سر و تنه این گونه جانوری ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر، دم ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر، ارتفاع ۵۵ تا ۶۵ سانتی‌متر و وزن آن ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم است، بچه جبیرها تا حدود پنج‌ماهگی شیر می‌خورند و در ۲۰ ماهگی بالغ می‌شوند و طول عمر هر جبیر حدود ۱۲ سال است.
 
گفتنی است: شهرستان نیک‌شهر در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع آب‌وهوایی یکی از زیستگاه‌های مهم گونه جانوری در خطر انقراض آهوی "جبیر" است.


انتهای خبر/
 
يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 452918
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *